Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد:

حفظ رطوبت خاک و از بین بردن علف‌های هرز با استفاده از پوشش گیاهی

بر اساس یافته‌های جدید، کشاورزان ارگانیک می‌توانند ترکیبی از پوشش گیاه و روش بدون شخم زدن زمین را برای بهبود سلامت خاک، از بین بردن علف‌های هرز و حفظ رطوبت خاک استفاده کنند.

حفظ رطوبت خاک و از بین بردن علف‌های هرز با استفاده از پوشش گیاهی

بر اساس یافته‌های جدید ، کشاورزان ارگانیک می‌توانند ترکیبی از پوشش گیاه و روش بدون شخم زدن زمین را برای بهبود سلامت خاک، از بین بردن علف‌های هرز و حفظ رطوبت خاک استفاده کنند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی ، کشاورزان ارگانیک باید بین حفاظت خاک در برابر فرسایش خاک و کنترل علف‌های هرز، انتخاب سختی کنند. به‌عنوان مثال، در مقیاس بزرگ، کشاورزی ارگانیک به شدت وابسته به شخم زدن زمین است. شخم زدن زمین برای آماده‌سازی زمین برای کشت و نابودی علف‌های هرز بسیار مفید است. اما شخم زدن شدید خاک می‌تواند باعث فرسایش و کاهش مواد مغذی خاک شود. در نتیجه، برخی از کشاورزان ارگانیک در حال تبدیل پوشش محصولات کشاورزی برای کنترل علف‌های هرز هستند. گیاهان پوششی به‌عنوان یک محصول میانی پس از برداشت کاشته می‌شوند. گیاهان پوششی با ریشه‌های خود از خاک محافظت کرده و خاک را بهبود می‌بخشند.، همچنین باعث افزایش مواد مغذی در خاک می‌ شوند. گیاهان پوششی معمولا کمتر شخم زده می‌شوند، اما یکی دیگر از گزینه‌ها برای گیاهان پوششی این است که مانند فرش ضخیمی سطح زمین را می‌پوشاند. کشاورزان این کار را با حرکت آهسته غلتکی روی گیاه در سطح مزرعه انجام می‌دهند. با این کار کشاورزان بدون نیاز به شخم زدن دانه‌های گیاه را برای فصل بعد در خاک نگه می‌دارند و محصول جدید از طریق بقایای گیاه پوششی رشد کرده و به نابودی علف‌های هرز هم کمک می‌کند.

این روش، پوشش گیاهی نامیده م‌یشود و براساس کشت ارگانیک، بدون نیاز به شخم زدن است و اجازه م‌یدهد تا کشاورزان بهار را بدون شخم زدن و وجین علف‌های سبز بگذرانند. با این روش کشاورزان مجبور به شخم زدن زمین برای کشت جدید نیستند و این روش، به کمک پوشش گیاهی رطوبت خاک را نیز حفظ می‌کند.

اگرچه، مانند بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی، این روش تجارتی نیست. به‌عنوان مثال، اگر شما پهن کردن گیاه بر روی خاک را خیلی دیر انجام دهید، پوشش گیاهی ممکن است دانه را تولید کند و یا علف هرز با پوشش گیاهی به رقابت بپردازد. در اصل این روش کاملا داوطلبانه است.

محقق دانشگاه پنسیلوانیا "کین"، در این باره می گوید: همه چیز در این روش به زمان‌بندی بستگی دارد. تیم محققان برای پیدا کردن زمان مناسب در سه ایالت مختلف به کاشت محصول با این روش به مدت سه سال پرداختند. آنها برای پوشش گیاهی از گیاهانی مانند چاودم دم‌دار و چاودار پس از کشت غلاتی مانند ذرت و سویا استفاده کردند. محققان مراحل مختلف رشد پوشش گیاهی را برای پیدا کردن زمان مناسب برای مسطح کردن این گیاهان بر روی زمین، بررسی کردند. آنها دریافتند که به‌طور کلی، اجازه دادن به گیاه برای رشد بیشتر و بلندتر شدن نتیجه دلخواه را در پی ندارد. کین از تیم تحقیقاتی در این باره می‌گوید:"یک گیاه پوششی بزرگتر در سرکوب علف‌های هرز به‌عنوان مالچ عمل می‌کند اما وقتی محصول پوشش گیاهی میانی، بلندتر شده باشد هزینه‌هایی را مثل محدود کردن رشد گیاه اصلی مانند ذرت و سویا به‌وجود می‌آورد.

کشاورزان پس از زراعت و برداشت محصول می‌خواهند که سریع پول نقد را دریافت کنند. اما با وجود اینکه هدف در این روش حفاظت از خاک است ولی بدون در نظر گرفتن زمان مناسب در پوشاندن زمین با گیاه، ممکن است همان پوشش گیاهی شروع به تولید دانه کند.

هر محصول پوشش گیاهی متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال، تیم تحقیقاتی دریافت که غله چاودار نیاز دارد تا در میانه زمان پر دانه شدن بر روی سطح خاک پهن شود، به‌طوری که دیگر دانه تولید نکرده و نقش خود را تا زمانی که می‌خواهیم انجام می‌دهد. اگرچه چاودم باعث اضافه کردن نیتروژن به خاک می‌شود اما می‌تواند با غلتاندن و رقابت با محصولات درآمدزا، زنده بماند.

مدیر این تیم تحقیقاتی اضافه می‌کند که استفاده از روش پوشش گیاهی ظرفیت‌های بسیاری دارد. شما دیگر نیازی به چند بار شخم زدن زمین ندارید و نیازی هم به وجین کردن علف‌های هرز ندارید. در واقع با حذف شخم زدن و جین کردن علف‌های هرز با تراکتورها، آلودگی کمتری هم تولید می‌شود./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951216-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید