Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین‌بار طی سه دهه گذشته؛

میانگین ضایعات برداشت غلات در کشور به 5.7 درصد کاهش یافت

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفت‌وگو با ایانا از کاهش میزان تلفات و ضایعات عملیات برداشت غلات کشور به کمترین میزان خود طی چند دهه گذشته خبر داد.

میانگین ضایعات برداشت غلات در کشور به 5.7 درصد کاهش یافت

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفت‌وگو با ایانا از کاهش میزان تلفات و ضایعات عملیات برداشت غلات کشور به کمترین میزان خود طی چند دهه گذشته خبر داد.

کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از جدیدترین گزارش این مرکز درباره دستاوردهای برنامه‌ریزی‌های ستاد کشوری برداشت غلات خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی منسجم ستاد کشوری برداشت غلات و ستادهای استانی، در سال زراعی 95 - 94 که حجم وسیعی گندم نیز در کشور تولید شد، میزان تلفات و ضایعات عملیات برداشت به کمترین مقدار خود طی چند دهه گذشته یعنی 5.7 درصد رسید.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته عملیات برداشت غلات کشور به دقت مدیریت شد، نتایج حاصل را دستاورد اجرای موفقیت‌آمیز برنامه کاهش ضایعات برشمرد.

عباسی عوامل تأثیرگذار بر روند مثبت عملیات برداشت غلات کشور را به چند عامل مرتبط دانست؛ تأمین یک‌هزار و 555 دستگاه انواع کمباین برداشت غلات طی سه سال اخیر در جهت حمایت از نوسازی ناوگان ماشینی کشور که میزان آن در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده، یکی از این عوامل است که در واقع می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که سهم هر کمباین در برداشت غلات کشور به معیارهای فنی نزدیک‌تر شده و به رقم 488 هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه 38 هزار و 237 مورد انجام معاینه فنی و بازدید از کمباین‌های فعال در امر برداشت مطابق با دستورالعمل ستاد برداشت غلات کشور در جهت مدیریت کاهش ضایعات صورت گرفته است، این‌گونه استنتاج کرد که با توجه به تعداد کمباین‌های فعال در برداشت، می‌توان گفت به‌طور میانگین هر کمباین حداقل دو بار، قبل و حین برداشت مورد بازدید قرار گرفته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه در سال زراعی 95 - 94 بیش از یک‌هزار و 400 گروه ناظر در ادامه نظارت بر کمباین‌ها مشارکت داشته‌اند، افزود: در این سال زراعی فعالیت ناظران به‌صورت ویژه توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها رصد شد.

عباسی بهبود و استمرار مدیریت و جابه‌جایی کمباین‌های فعال بخش کشاورزی، بین استان‌های سراسر کشور با 12 هزار و 489 مورد جابه‌جایی کمباین در سراسر کشور را نیز ازجمله عوامل مؤثر در این کاهش بی‌سابقه ضایعات غلات در کشور برشمرد و بیان کرد: این امر با توجه به موجودی کمباین در هر استان، تقویم زراعی عملیات برداشت و... در ستاد برداشت غلات کشور برنامه‌ریزی و سپس با هماهنگی و همکاری تعاونی کمباین‌داران استان فارس و مراکز استان‌ها مدیریت شده تا عملیات برداشت بدون تأخیر و در بهترین زمان ممکن با تعداد کمباین‌های کافی در مناطق مختلف کشور انجام شود.

وی مدیریت فنی، تخصصی و مسئولانه ادارات امور فناوری‌های مکانیزه استان‌های سراسر کشور و سایر دست‌اندرکاران ذی‌ربط را در کاهش ضایعات برداشت غلات کشور، حائز اهمیت و اثرگذار دانست و ادامه داد: خوشبختانه طبق آمار رسمی واصله از استان‌های کشور رقم ضایعات برداشت غلات کشور با کاهش حدود 1.5 درصدی نسبت به سال قبل به 5.7 درصد رسیده که طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

عباسی در پاسخ به این پرسش ایانا که کمترین و بیشترین ضایعات متعلق به کدام استان‌های کشور است، اظهار کرد: استان‌های البرز، زنجان، فارس، یزد و کرمانشاه به ترتیب با 3.2، 3.97، 4.2، 4.21 و 4.23 درصد کمترین و استان‌های قم، منطقه جنوب کرمان، قزوین، خوزستان، ایلام و سمنان به ترتیب با 11.13، 7.8، 7.5، 7.2، 7.1 و هفت درصد بالاترین ضایعات برداشت کشور را داشته‌اند.

وی در عین حال هدف غایی این مرکز را کاهش ضایعات برداشت غلات تا محدوده یک درصد در قالب برنامه جامع ارتقای مکانیزاسیون دانست و اظهار امیدواری کرد که این هدف با همکاری همه مسئولان بخش‌های مرتبط در آینده نزدیک محقق شود./

S-951217-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید