Iranian Agriculture News Agency

اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی خواستار توقف توزیع مرغ منجمد شد

نوساناتی که در قیمت موجود در بازار مرغ به چشم می‌خورد، تابع عوامل مختلفی است که به‌گونه‌ای پیچیده با هم در ارتباط است.

اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی خواستار توقف توزیع مرغ منجمد شد

نوساناتی که در قیمت موجود در بازار مرغ به چشم می‌خورد، تابع عوامل مختلفی است که به‌گونه‌ای پیچیده با هم در ارتباط است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اکنون که هفته‌های پایانی سال را سپری می‌کنیم، خوشبختانه مرغ گرم به اندازه کافی در بازار وجود داشته و هیچ نگرانی از این بابت نیست.

عطاءالله حسن‌زاده، با اشاره به حساسیتی که همه ساله برای بازار شب عید اتفاق می‌افتد، افزود: با توجه به شرایطی که در بازار حاکم است، توزیع مرغ منجمد از طرف شرکت پشتیبانی، توجیه نداشته و به‌جز متضرر شدن بیشتر مرغداران، ثمر دیگری نخواهد داشت؛ بنابراین حتی توزیع اندک هم بار روانی منفی داشته و قیمت‌ها را به زیان تولیدکننده خواهد شکست.

به گفته وی، مرغداران در ماه‌های گذشته با وجود هشدارهایی که اتحادیه به آنها داده بود، جوجه یکروزه را با قیمت گزاف تا دوهزار و 500 تومان در هر قطعه خریداری کردند و متاسفانه انجمن جوجه یکروزه هم بر سر توافق صورت گرفته مبنی بر توزیع این نهاده به قیمت یک‌هزار و 700 تومان، همکاری نکرد. از طرفی نیز، هجوم پرورش‌دهندگان برای کسب سود از بازار شب عید مزید بر علت شد تا امروز مرغ به اندازه کافی برای مصرف‌کننده وجود داشته باشد.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی بیان کرد: اکنون قیمت تمام‌شده برای مرغدار، چهارهزار و 700 تومان است. در حالی که مرغ زنده از سالن‌ها با همین قیمت خریداری شده و در واقع تولیدکننده به نقطه سر به سر رسیده است.

حسن‌زاده معتقد است: قیمت‌های بالای مرغ در چند روز اخیر برای مصرف‌کننده، به نوعی گران‌فروشی واحدهای سطح شهر تلقی می‌شود و از این قیمت‌های بالا، هیچ عایدی نصیب مرغدار نخواهد شد؛ زیرا شبکه توزیع تنها نفع خود را از طریق این آشفتگی جست‌وجو می‌کند، اما تمام تقصیرها به گردن مرغدار می‌افتد.

وی ادامه داد: تعیین قیمت برای مصرف‌کننده طبق اصول علمی، باید بر اساس قیمت تمام‌شده تولید به علاوه سود متعارف باشد؛ این در حالی است که اکنون مردم مرغ را گران می‌خرند و از طرف دیگر، مرغ زنده از تولیدکننده با قیمتی خریداری می‌شود که هیچ سودی با آن همراه نیست.

حسن‌زاده در پایان تأکید کرد: نباید با اتخاذ سیاست‌های نادرست، راه را بر مرغداران بست؛ زیرا این فعالان، به امید کسب سود اندک در روزهای پایانی سال، سرمایه‌گذاری کرده و اگر نتوانند در این شرایط اقتصادی دوام بیاورند، پایداری تولید از بین خواهد رفت./

V-951217-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید