Iranian Agriculture News Agency

اقدام مهم مجلس برای حفظ محیط زیست

سه درصد از تمام قراردادهای نفتی به رفع معضلات محیط زیستی اختصاص پیدا می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در بودجه ٩٦ گام مهمی برداشت و قرار شد ٣ درصد از تمام قراردادهای نفتی به رفع مشکلات و معضلات محیط زیستی اختصاص یابد.

سه درصد از تمام قراردادهای نفتی به رفع معضلات محیط زیستی اختصاص پیدا می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در بودجه ٩٦ گام مهمی برداشت و قرار شد ٣ درصد از تمام قراردادهای نفتی به رفع مشکلات و معضلات محیط زیستی اختصاص یابد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 با موضوع راهبرد مقررات ایمنی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با اعلام اینکه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در بودجه ٩٦ گام مهمی برداشت و قرار شد ٣ درصد از تمام قراردادهای نفتی به رفع مشکلات و معضلات محیط زیستی اختصاص یابد، گفت: این درآمد می تواند در مناطق نفت خیز همچون خوزستان، ماهشهر، عسلویه و حتی استان فارس برای کاهش عوارض محیط زیستی فعالیت ها هزینه شود .

معاون رئیس جمهور با اشاره به تهیه، تدوین و انتشار کارنامه دو سالانه محیط زیست کلیه دستگاه‌های اجرایی و دولتی در دولت یازدهم، ابراز امیدواری کرد: به زودی کارنامه چهارساله محیط زیست دستگاه های اجرایی و دولتی نیز تهیه و منتشر شود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فعالیت صندوق ملی محیط زیست می‌تواند شتاب دهنده رشد فناوری‌های سبز و حمایت از نوآوری‌های این حوزه از طریق تجاری سازی آنها در کشور باشد، افزود: صندوق ابزار مهمی برای تقویت مالی برنامه های مختلف زیست محیطی و اجرای سیاست‌های محیط زیست در کشور، همچنین جلب مشارکت‌های بین‌المللی است .

ابتکار با بیان اینکه در زمینه انرژی‌های نو استان‌هایی همچون همدان پیشگام هستند، گفت: نیروگاه انرژی خورشیدی همدان 21 مگاوات تولید انرژی دارد .

وی ضمن انتقاد از افرادی که تنها راهکار مدیریت پسماند در کشور را استفاده از پسماندسوز می‌دانند، عنوان کرد: مدیریت پسماند شامل چند بخش است که نخستین بخش آن، کاهش تولید و پس از آن، موضوع استفاده مجدد و بازیافت و بازگردانی انرژی و مواد اولیه به چرخه تولید یا منطبق با شکل اولیه به طبیعت است و در آخر می‌توان با زباله سوزها، پسماند را مدیریت کرد .

وی ضمن تاکید بر این موضوع که سند چشم انداز 1404 افق آینده کشور را مشخص می‌کند و با استناد به آن می‌توانیم به اجماع و آینده‌ای روشن در تمام زمینه‌ها از جمله محیط زیست برسیم، بیان کرد: ما معتقدیم که آینده محیط زیست، جنگل، منابع طبیعی و به‌طور کلی ایران با نگاه توسعه پایدار در راستای حفظ محیط زیست گره خورده است .

ابتکار گفت: برای رسیدن به این افق نه تنها به اجماع ملی نیاز داریم بلکه نیازمند اجماع جهانی هستیم؛ چون مساله ما زندگی بر روی کره زمین است و بنابراین باید توسعه همراه با شاخص‌های پایداری محیط زیست باشد تا توسعه پایدار برای کشور رقم زده شود و ارتقای شاخص‌های محیط زیستی و زندگی را به دنبال داشته باشد. البته این تاثیر مثبت نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ایجاد خواهد شد .

وی با بیان اینکه چالش‌های محیط زیستی معمولا دارای راه حل کوتاه مدت نیستن و غالبا طی برنامه‌های بلند مدت به نتیجه مطلوب و مثبت می‌رسند، گفت: با این وجود در دولت یازدهم برخی برنامه‌ها حتی در کوتاه مدت نیز به دستاوردهای مطلوبی رسیده است که از آن جمله می‌توان به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا کلان‌شهرها اشاره کرد. به‌طور نمونه در تهران در حالی‌که تا 16 اسفندماه سال 92 تنها 196 روز پاک و سالم داشتیم در مدت زمان مشابه سال 95 شاهد 266 روز سالم و پاک در تهران هستیم و این به معنای ٧٠ روز هوا سالم‌تر در تهران است و حتی در اصفهان شاهد افزایش سه برابری روزهای سالم و پاک و در شیراز شاهد به صفر رسیدن روزهای ناسالم هستیم .

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فعال کردن و رصد مداوم داده‌های دستگاه‌های آنلاین سنجش آلودگی هوا در سراسر کشور، از رده خارج کردن 900 هزار خودروهای فرسوده، اصلاح کیفیت سوخت، ارتقای سوخت به یورو 4، اجرای استاندارد یورو 4 برای خودروهای تولید داخل، انژکتوری شدن موتورسیکلت‌ها، کاهش مصرف سوخت مازوت نیروگاه‌ها از حدود 40 درصد در سال 92 به حدود 8 درصد در سال 95، تنها برخی از اقدام‌های صورت گرفته برای بهبود کیفیت هوا در کشور است که نتایج مثبتی به همراه داشته است. اگرچه این برنامه‌ها تا رسیدن به نقطه مطلوب و حتی پس از آن باید به صورت مستمر پیگیری و اجرا شود.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به مطالعه انجام شده در ایران در سال 1381 داشت و افزود: در آن مطالعه مشخص شد ایران سالانه ۹ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا تنها در حوزه بهداشت دارد .

وی ضمن تاکید بر ضرورت تداوم و استمرار برنامه‌های کاهش آلودگی هوا از طریق همکاری بین بخشی، افزود: در زمینه ارتقا فناوری‌های داخلی به منظور بهبود کیفیت هوا و برای ایفای همکاری‌های بین‌المللی در قالب توافق پاریس گام‌های خوبی برداشته‌ایم .

ابتکار با اشاره به اینکه 20 تفاهم نامه همکاری دو جانبه و چند جانبه بین‌المللی در زمینه محیط زیست طی سه سال اخیر داشته‌ایم، گفت: بسیاری از این توافق‌ها با محور کاهش آلاینده‌ها است که خوشبختانه بسیاری از این توافق‌نامه‌ها نیز عملیاتی و اجرایی شده و بیشترین کارگاه‌های فنی با کمک کشورهای مختلف دنیا در این دوره به منظور تبادل دانش، فن آوری و تجربیات صورت گرفته است .

ابتکار عنوان کرد: توافق تغییرات آب و هوا پاریس، اجماعی جهانی برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و تغییر اقلیم است که ایران نیز بر اساس برنامه مشارکت ملی خود پذیرفته است تا 4 درصد به صورت غیر مشروط و 8 درصد با شرط رفع کامل تحریم‌ها و انتقال تکنولوژی کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای تا سال 2030 داشته باشد .

وی افزود: این برنامه با در نظر گرفتن رشد 8 درصدی اقتصاد ایران و تعیین سهم دستگاه‌ها تعریف و تدوین شده است و با سیاست‌های ملی ایران نیز سازگاری دارد .

این مقام مسئول با بیان اینکه از مهم ترین دلایل میزان بالای انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران، الگوی نادرست مصرف و بهره‌وری پایین انرژی است تا جایی که در دوره‌ای به علت اینکه انرژی در ایران تقریبا رایگان است، میانگین مصرف انرژی در ایران را پنج برابر میانگین اعلام کرد و افزود: به همین دلیل پیش از معاهده پاریس هم موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور دغدغه ای بسیار مهم بود و مقام معظم رهبری سال‌ها پیش در سیاست‌های ابلاغی حوزه انرژی بر ضرورت کاهش 50 درصدی شدت انرژی در کشور تاکید کرده بودند .

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های دولت در این زمینه همچون تدوین و ابلاغ برنامه اقتصاد کم کربن پیش از توافق پاریس، ابراز امیدواری کرد: ج.ا.ایران نیز به زودی و با تصویب شورای نگهبان به صورت رسمی به توافق پاریس بپیوندد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مروری نیز بر اثرات منفی تغییر اقلیم بر ایران داشت و گفت: تجربه افزایش دما بیشتر از میانگین جهانی در ایران، تاثیرپذیری کشاورزی، تالاب‌ها، رودخانه ها و اقلیم ایران از تغییرات اقلیم، گرمایش زمین، خشکسالی، کاهش بارندگی در کناربرخی غفلت‌ها و شیوه‌های نادرست مدیریتی همچون روش نادرست توسعه کشاورزی ناپایدار بدون توجه به ضرورت اصلاح الگوی کشت و آبیاری منجر به تشدید بحران‌های ایران در حوزه‌های مختلف شد تا جایی که هم اکنون به طور نمونه در استان فارس به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، همچنین توسعه کشاورزی سنتی شاهد کاهش عمق شدید منابع آب‌های زیرزمینی هستیم .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: البته در حال حاضر، تالاب بختگان حدود 20 درصد و مهارلو حدود 70 درصد آبگیری شده اند اما مابقی تالاب‌های استان در شرایط مطلوبی قرار ندارند .

وی با تاکید بر اینکه افزایش تاب‌آوری و سازگاری به معنای آماده سازی جوامع و اقدام‌های پیشگیرانه برای کاهش مخاطرات تغییر اقلیم بر مردم در کنار اقدام های مقابله ای از مهم ترین ارکان برنامه‌ریزی‌های مدیریتی در حوزه تغییر اقلیم است، گفت: به همین دلیل دولت یازدهم هم راستا با اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سبز را نیز در دستور کار خود قرار داد و حتی برای نخستین بار در کشور یک فصل از لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده به مالیات سبز اختصاص یافت تا به این ترتیب کالاهای آلاینده موظف شوند بخشی از هزینه‌های آلایندگی ناشی از فعالیت‌های خود را که به جامعه تحمیل می‌کنند، جبران کنند که البته امیدواریم این لایحه به زودی در مجلس دهم به تصویب برسد .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: البته موضوع اقتصاد سبز به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که از آن برخوردار است در لایحه هوای پاکی که برای طی روند تصویب در دستور کار مجلس دهم قرار دارد نیز آورده شده است .

ابتکار در ادامه، با مرور شرایط آغاز به کار دولت یازدهم در بخش های مختلف اقتصادی، بین‌الملل، اجتماعی و سایر بخش‌ها، عنوان کرد: اما دولت اولویت نخست خود را به موضوع محیط زیست اختصاص داد و دولت خود را محیط زیستی خواند و این فرصتی مغتنم برای محیط زیست کشور است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی، افزود: همکاری صمیمانه آیت الله و مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث شد تا به متن و پیش‌نویسی برسیم که مقدمات سیاست‌های کلی نظام در زمینه محیط زیست را شکل داد و سپس ابلاغ سیاست‌های محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری به خط مشی کلان کشور و نقشه راه محیط زیست تبدیل شد .

ابتکار اشاره‌ای هم به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که در دهه نخست اسفندماه با حضور کشورهای خارجی داشت و افزود: در جریان این نمایشگاه، اریک سولهایم معاون دبیر کل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل نیز به عنوان یکی از مهمانان حضور داشت و اعلام کرد در حال حاضر زمینه همکاری های بین المللی برای انتقال فناوری‌ها فراهم شده است .

وی با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در بخش نفت به منظور کاهش آلاینده‌ها به ویژه فلرها صورت گرفته است، گفت: اخیرا در اهواز تفاهم نامه‌ای به منظور کاهش فلرها منعقد شد. علاوه بر این من در جریان اقدام های وزارت نفت به منظور کاهش آلاینده‌ها هستم .

ابتکار ادامه داد: به طور نمونه، پالایشگاه تبریز در شرایط حاضر با مکانیسم توسعه پاک CDM)) فعالیت می‌کند. همچنین فعالیت 28 پروژه دیگر که ٨٠ درصد آن در نیروگاه ها خواهد بود با همین مکانیسم CDM تایید شده و البته 18 پروژه نیز در این زمیه ثبت شده که می تواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای ایران (CO2) را تا 11 میلیون تن کاهش دهد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به افتتاح پتروشیمی شیراز با طرح CDM داشت و افزود: با استفاده از این روش،دی اکسید کربن خروجی این پتروشیمی تا 450 هزار تن کاهش می‌یابد .

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ طرح جدید توسعه‌ای و عمرانی بزرگی اعم از سدسازی، شهرک‌های صنعتی، فرودگاه‌ها، جاده‌های بزرگ و پتروشیمی‌ها بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی در دولت یازدهم آغاز به کار نکرده و اجرا نشده است، گفت: البته دولت یازدهم ١٦٧ طرح بزرگ بدون ارزیابی زیست محیطی تحویل گرفت که برخی از آن ها پیشرفت هایی هم داشته اند و از همین رو در حال حاضر در کارگروهی مشخص در حال ساماندهی و بررسی تک تک این پروژه ها هستیم تا حداقل آسیب ها را به دنبال داشته باشند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید