Iranian Agriculture News Agency

ثبت هشت هزار گونه گیاهی در کشور




رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: حدود هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور در این موسسه به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، عادل جلیلی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از باغ مشترکان همراه اول در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در پیکان شهر تهران با بیان اینکه ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی اش یکی از غنی ترین کشورها در خصوص گونه های گیاهی است، افزود: از این تعداد گونه ثبت شده بیش از 2 هزار گونه انحصاری کشور است.
وی اضافه کرد:حدود 2 هزار و 400 گونه گیاهی در کشور در حال انقراض هستند که به همین دلیل موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور موظف است از نظر وضعیت گونه ها، تعداد، نوع و گونه هایی در حال انقراض بررسی و حفاظت لازم را به عمل آورد.
جلیلی گفت: پروژه های زیادی را با هدف حفاظت از گونه های گیاهی موجود در کشور و حفظ و نگهداری آنها در دست اقدام داریم.
وی به برخی از طرح ها از جمله فهرست قرمزاشاره کرد و ادامه داد: فهرست قرمز در قالب یک طرح ملی با شرکت 40 متخصص طی یک برنامه 5 ساله تمام گیاهانی که در طبیعت ایران وجود دارند را از نظر کمی و کیفی و اینکه در چه شرایطی قرار دارند مورد بررسی قرار داده و در قالب یک کتاب نگاشته می شود.
رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تصریح کرد: دستگاه های مربوطه بر اساس این کتاب به منظور حفظ گیاهان به خصوص گونه های در حال انقراض اقدام خواهند کرد.
جلیلی ادامه داد:درطرح بانک ژن نیزهنگامی که گونه های در حال انقراض مشخص شدند در یک بانک که دارای سردخانه های متعدد می باشند صدها میلیون بذور گیاهان طبیعی نگهداری و باقی می مانند تا اگر زمانی منقرض شدند بتوان از این بانک استفاده و آنها را دوباره به طبیعت بازگرداند.
وی گفت: باغ گیاه شناسی نیز سال 1347 در قالب هیات امنایی با هدف حفظ گونه های گیاهی در کنار آموزش و تحقیق ایجاد شد و هم اکنون باغ های اقماری آن در 6 نقطه در ایران در حال فعالیت هستند.
جلیلی افزود: برای پیشبرد سه طرح ملی لیست قرمز ، بانک ژن و باغ گیاه شناسی نیازمند کمک های بخش های خصوصی هستیم.
وی با اشاره به همکاری شرکت همراه اول با باغ گیاه شناسی ایران اظهار داشت: کمک های بسیاری از سوی این شرکت طی چند سال گذشته برای حذف قبوض کاغذی صورت گرفته که این امر علاوه بر صرفه جویی، جلوگیری از قطع درختان را به دنبال دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید