Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در یک برنامه تلویزیونی اطمینان خاطر داد:

ذخایر مناسب و تدارک کالاهای اساسی برای تنظیم بازار شب عید

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت دخایر کالاهای اساسی در کشور گفت: درحال حاضر وضعیت موجودی ذخایر کالاهای اساسی در کشور بسیار مطلوب و مناسب است و مشکلی برای تامین نیاز مصرف کنندگان عزیز وجود ندارد.

ذخایر مناسب و تدارک کالاهای اساسی برای تنظیم بازار شب عید
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت دخایر کالاهای اساسی در کشور گفت: درحال حاضر وضعیت موجودی ذخایر کالاهای اساسی در کشور بسیار مطلوب و مناسب است و مشکلی برای تامین نیاز مصرف کنندگان عزیز وجود ندارد.
به گزارش ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با حضور در برنامه گفتگوی 18.30 شبکه خبر شامگاه امروز گفت: ذخیره گندم کشور شرایط استثنایی و فوق العاده‌ای دارد و 11.5 میلیون تن گندم را به قیمت تضمینی 1270 تومان از گندم کاران خریداری کردیم و موجودی گندم کشور درحال حاضر ۹.۴ میلیون تن است و ما در هیچ سالی چنین وضعیتی را در زمینه گندم نداشته‌ایم که این نشانه خودکفایی ما در بحث گندم است.
علی قنبری اضافه کرد: ما با موجودی ۸.۶ میلیون تن گندم وارد سال آینده می‌شویم و با توجه به اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است می‌توان گفت تقریبا برای حدود ۹ تا ۱۰ ماه از سال ۹۶ نیز گندم ذخیره داریم ضمن این که پیش بینی می‌شود در سال ۹۶ حدود ۱۱ میلیون تن گندم نیز در کشور تولید شود.
او گفت: همه مطالبات گندم کاران پرداخت شده است و کشاورزان در این زمینه رضایت نسبی دارند و از اوایل سال آینده وارد خرید تضمینی گندم از مناطق گرمسیری می شویم که پیش بینی می شود حدود 16 میلیارد تومان بابت خرید آن باید به کشاورزان پرداخت شود.
معاون وزیرجهادکشاورزی با اشاره به قیمت برنج وارداتی نیز گفت: قیمت برنج درجه یک هندی برای مصرف کننده نهایی حداکثر ۳۸۰۰ تومان، برنج سفید 2600تومان وبرنج اروگوئه 2700 تومان مصوب و عرضه می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره واردات برنج افزود: برنج های وارداتی عمدتا از کشورهای هند، پاکستان، آرژانتین و اروگوئه است که در این زمینه مطابق استانداردهای سازمان غذا و دارو عمل می شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت بازار کره را مورد اشاره قرار داد و گفت: وضع بازار این کالا مطلوب و قیمت‌ها نیز مناسب هستند؛ حدود ۸۰۰ تن کره نیز خریداری کرده‌ایم که بزودی وارد کشور خواهد شد.
او افزود: قیمت کره در ماه های گذشته به دلیل قیمت گذاری ها دچار نوسان شد و نیاز سالانه ما 40 هزار تن است که به اندازه کافی در کشور ذخیره وجود دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی موجودی شکر را نیز ۲۶۰ هزار تن و روغن را هم ۲۱۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن نیز ذخیره برنج داریم ضمن اینکه ۳ محموله برنج هم خریداری شده و در مسیر حرکت به سوی کشور است.
قنبری با اشاره به ذخیره سازی شکر در کشور گفت: تولید داخلی شکر در بخش های دولتی و بخش خصوصی انجام شده است و موجودی انبارها در وضعیت مطلوب است.
قنبری قیمت کالاهای اساسی را نیز به شرح ذیل اعلام کرد: قیمت کره ۵۰ گرمی برای مصرف کننده نهایی ۱۵۰۰ تومان، کره ۱۰۰ گرمی ۲۹۰۰ تومان، شکر ۲۵۲۰ تومان عرضه به صورت فله درب کارخانه، ۲۸۵۵ تومان تحویل مصرف کننده نهایی به صورت فله، شکر در بسته بندی ۹۰۰ گرمی ۲۹۵۰ تومان؛ شکر در بسته بندی یک کیلوگرمی ۳۲۰۰ تومان است.
او افزود: موجودی روغن در انبارها هم جوابگوی نیاز بازار است و مدت هاست که قیمت ها تثبیت شده اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما از روغن های بازار تنها 7 درصد آن داخلی است و برای افزایش تولید روغن وزارت جهاد کشاورزی برنامه 10 ساله ای را شروع کرده است.
قنبری گفت: روغن خام سویا تحویل به کارخانه ۳۳۵۰ تومان، روغن خام آفتابگردان تحویل به کارخانه ۳۴۰۰ تومان و روغن خام پالم تحویل به کارخانه ۳۵۰۰ تومان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در اظهارنظری جداگانه درباره تنظیم بازار شب عید و توزیع کالاهای اساسی برای این منظور، افزود: ما عرضه کالاهای اساسی را از اول بهمن‌ماه آغاز کرده‌ایم و این کار تا آخر فروردین ماه ادامه دارد؛ کالاهای اساسی به اندازه نیاز در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف قرار گرفته ضمن اینکه این کالاها برای توزیع به استان‌ها نیز فرستاده شده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید