Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

پرهیز دولت از مداخله در توزیع مرغ منجمد، در صورت متعادل نگه داشتن قیمت‌ها توسط بخش خصوصی/ توزیع روزانه 100 تن مرغ منجمد

تنظیم بازار، به‌ویژه در ایامی که اوج مصرف است، موضوع بسیار پیچیده‌ای است که حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده هر دو در آن نهفته است.

پرهیز دولت از مداخله در توزیع مرغ منجمد، در صورت متعادل نگه داشتن قیمت‌ها توسط بخش خصوصی/ توزیع روزانه 100 تن مرغ منجمد

تنظیم بازار، به‌ویژه در ایامی که اوج مصرف است، موضوع بسیار پیچیده‌ای است که حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده هر دو در آن نهفته است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در روزهای آینده مصوبه جدیدی برای تعیین قیمت مرغ منجمد از طرف ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود که احتمال می‌رود عدد اعلامی، کمتر از نرخی باشد که هم‌اکنون این محصول در بازار دارد.

علیرضا ولی در واکنش به ادعای بخش خصوصی، مبنی بر تقاضای افزایش قیمت مرغ دولتی، عنوان کرد: وظایف شرکت پشتیبانی با بخش خصوصی به کلی متفاوت است؛ زیرا این شرکت، هم باید مراقب ذخایر راهبردی باشد و هم بازار را تنظیم کند. درباره وظیفه نخست، وزارت جهاد کشاورزی مسئولیتی نداشته و این موضوع به کلی زیر نظر شورای عالی امنیت ملی است.

وی معتقد است: تنظیم بازار، از آن دسته وظایفی است که هم باید منافع تولیدکننده را در آن دید و هم از مصرف‌کننده حمایت کرد. بنابراین در نظر گرفتن این دو گروه با هم، در اولویت کاری دولت برای تنظیم بازار قرار خواهد گرفت. به همین دلیل اگر قیمت مرغ از هفت‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم بالا رفت، شرکت پشتیبانی امور دام مجبور به عرضه این محصول خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: همانطور که در مواقع کاهش قیمت، باز هم شرکت ورود کرده و مرغ اضافی را از بازار جمع می‌کند، در هنگام بالا رفتن نرخ‌ها نیز وظیفه دارد برای تعادل بخشی به بازار، محصول مورد نظر را در میادین عرضه کند؛ بنابراین اگر بخش خصوصی از توزیع مرغ منجمد شکایت دارد، می‌تواند با متعادل نگه داشتن نرخ‌ها از ورود دولت به بازار جلوگیری کرده و شرایط را به‌گونه‌ای کنترل کند که نیازی به توزیع مرغ منجمد نباشد.

به گفته ولی، اگرچه هم‌اکنون میزان توزیع مرغ منجمد از 100 تن در روز تجاوز نمی‌کند، اما به دنبال فرهنگسازی برای افزایش مصرف این محصول در میان مردم هستیم. زیرا مرغ منجمد، هم از نظر بهداشتی و هم از نظر علمی، کیفیتی بالاتر از مرغ گرم دارد. ضمن اینکه تمام آنها با هدف صادرات خریداری شده و کد IR دریافت کرده‌اند. البته از امسال، توزیع مرغ منجمد قطعه‌بندی شده نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده در نهایت پنج‌هزار و 900 تومان است، گفت: اینکه برخی ادعا می‌کنند شرکت پشتیبانی به دلیل نزدیک بودن تاریخ انقضای مرغ‌ها مجبور است آن را در بازار توزیع کند، ادعایی بی‌اساس است؛ زیرا هم‌اکنون مرغ کمتر از هشت ماه تاریخ مصرف در انبارها موجود نیست و قابلیت ماندگاری آنها بسیار بالاست.

ولی در پایان با تأکید بر اینکه ذخایر شرکت به اندازه کافی است، اظهار کرد: گوشت گرم و منجمد گوساله و گوسفند و همچنین مرغ منجمد از طرف شرکت پشتیبانی امور دام در تمام فروشگاه‌های بهاره توزیع می‌شود. البته اولویت توزیع ابتدا با فروشگاه‌های مصرف کارکنان، دوم فروشگاه‌های بهاره و سوم از طریق میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است./

V-951218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید