Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان:

۶۰ درصد خوراک دام کشور در واحدهای غیرمجاز تولید می‌شود/ ایران واردکننده نهاده‌های دامی است، نه خوراک دام/ صادرات 200 هزار تن از 8 میلیون تن خوراک دام به 16 کشور جهان

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، اقدام‌های انجام‌شده این تشکل در حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌های در دستور کار برای سال 96 را در واپسین روزهای پایانی سال 95 اعلام کرد.

۶۰ درصد خوراک دام کشور در واحدهای غیرمجاز تولید می‌شود/ ایران واردکننده نهاده‌های دامی است، نه خوراک دام/ صادرات 200 هزار تن از 8 میلیون تن خوراک دام به 16 کشور جهان

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، اقدام‌های انجام‌شده این تشکل در حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌های در دستور کار برای سال 96 را در واپسین روزهای پایانی سال 95 اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مجید موافق‌قدیری، امروز در جمع خبرنگاران ابتدا به وضعیت تولید خوراک دام در کشور اشاره کرد و گفت: خوراک دام مهم‌ترین حلقه استراتژیک زنجیره تأمین پروتئین است، به‌طوری‌که 70 درصد هزینه تولید دام و مواد دامی مربوط به خوراک دام است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غلط مبنی بر واردات خوراک دام به کشور، افزود: بیشترین واردات در این زمینه در واقع نهاده‌های دامی است، نه خوراک دام؛ چرا که ما در کشور نه‌تنها در کارخانه‌های خوراک دام صنعتی، به میزان هشت میلیون تن خوراک دام تولید می‌کنیم، بلکه از این رقم حدود 200 هزار تن آن را به 16 کشور جهان صادر می‌کنیم.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به اینکه سالانه در کشور 19 میلیون تن انواع خوراک دام مصرف می‌شود، بیان کرد: باید پرسید 11 میلیون تن مازاد بر تولید کارخانجات خوراک دام از چه طریقی تأمین می‌شود که یقیناً در واحدهای غیرمجاز و واحدهای پرورش دام اتفاق می‌افتد.

موافق‌قدیری با انتقاد از اختصاص یارانه از سوی دولت برای تأمین جو، ذرت و کنجاله سویا به دامداران و واحدهای پرورش ادامه داد: دولت هر سه ماه یا شش ماه از این محل به این واحدها یارانه می‌دهد و این واحدها به جای آن که خوراک دام خود را از کارخانه‌های صنعتی با کیفیت بالاتر تهیه کنند از آسیاب‌های دستی استفاده کرده و بدون هیچ‌گونه مجوزی بنا به سلیقه خود خوراک دام را تهیه می‌کنند.

وی به این نکته اشاره کرد که در کشور 645 کارخانه خوراک دام با پروانه تولید فعال است و چهارهزار میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است، اما بسیاری از این کارخانه‌ها با زیر 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند، در حالی که اگر به رقم 70 درصد ظرفیت تولید برسد، قیمت تمام شده آنها 15 درصد کاهش می‌یابد.

موافق‌قدیری با اشاره به اینکه هم‌اکنون 34 کارخانه تولید خوراک دام به استناد رتبه بندی صورت گرفته بر اساس 200 فاکتور مختلف لحاظ شده، هم‌تراز بهترین کارخانه‌های جهان تولید می‌کنند، عنوان کرد: اگر 59 کارخانه نیز هرکدام 500 میلیون تومان در بخش دستگاه‌های آزمایشگاهی و... خود هزینه کنند، آنها نیز به همین سطح ارتقا خواهند یافت.

وی به ارزش تولیدات دامی کشور 54 هزار میلیارد تومان در سال اشاره کرد که 34 هزار میلیارد تومان آن مربوط به ارزش خوراک دام است و در حال حاضر کارخانه‌های داخلی مجاز، 11 هزار میلیارد تومان از این رقم را تولید می‌کنند.

این فعال تشکل صنعت دام یکی دیگر از مشکلات کارخانه‌های خوراک دام را پرداخت مالیات، بیمه و امثال آن عنوان کرد و یادآور شد: اگرچه این‌ها در بخش کشاورزی قرار دارند، اما در عمل از مزایای معافیت مالیاتی برخوردار نیستند و به‌دنبال آن هستیم که مالیات این بخش را صفر کنیم.

موافق‌قدیری در پاسخ به اینکه چرا سازمان دامپزشکی با واحدهای غیرمجاز برخورد نمی‌کند، تأکید کرد: جالب اینجاست که قوانین برای حذف واحدهای غیرمجاز داریم، اما سازمان دامپزشکی عزم جدی برای بسته شدن واحدهای غیرمجاز ندارد و این قانون را اجرا نمی‌کند و جالب‌تر اینجاست که واحدهای مجاز باید از محصولات شناسنامه‌دار برای تولیدات خود استفاده کنند و به هزار و یک جا جواب پس دهند، در حالی که واحدهای غیرمجاز به هیچ‌جا و هیچ‌کس جوابگو نیستند.

وی درباره صادرات خوراک دام از ایران به کشورهای خارجی اظهار کرد: از مجموع هشت میلیون تن تولید داخلی سال گذشته 230 هزار تن به ارزش 98 میلیون دلار محصول خوراک دام صادر کرده‌ایم که این رقم امسال به 170 تا 180 هزار تن به ارزش 68 میلیون دلار کاهش یافته است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان درباره کشورهای مقصد صادراتی نیز اضافه کرد: محصولات ما به 16 کشور از جمله اسپانیا، امارات، عراق، ترکمنستان، قطر، عمان و ترکیه صادر می‌شود و یکی از دلایل کاهش صادرات خوراک دام کمبود نقدینگی، بروکراسی‌های پیچیده اداری برای صادرات و شیوع آنفلوآنزای پرندگان بوده است.

موافق‌قدیری در بخش دیگری از سخنان خود به سازمان‌های متولی در تولید خوراک دام انتقاد کرد و گفت: این سازمان‌ها با تصویب آیین‌نامه‌هایی که نظر بخش خصوصی را در آن نمی‌گیرند سبب می‌شوند صادرکنندگان با مشکل روبه‌رو شوند و تولیدکننده هم انگیزه لازم را برای تولید نداشته باشد، در حالی که همه جای دنیا برای تولید و صادرات استراتژی حداقل پنج ساله دارند.

وی به خبر خوش دیگری از همکاری مشترک با کشورهای مطرح جهان برای تولید خوراک دام با آخرین فناوری‌های روز خبر داد و افزود: برندهای معتبر از کشورهایی همچون هلند، چین، آلمان و بلژیک با ما وارد همکاری شده‌اند، به‌طوری‌که دانش و فناوری، برند و آموزش‌های لازم را بر عهده گرفته‌اند و سرمایه‌گذار ایرانی نیز سرمایه‌گذاری در این زمینه کرده است که می‌توانیم محصول خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم./

S-951218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید