گزارش محققان دانشگاه کپنهاک در باره تهیه سبزیجات جدید

گیاهان برای جهانی در حال تغییر/ گریسپر راهی برای اهلی کردن گیاهان است/ گریسپر حذف ژن‌های موجود است نه دستکاری آنها

انواع محصولا بیشتری را می خواهید؟ محققان استفاده از کریسپر (CRISPR) را برای اهلی کردن گیاهان پیشنهاد می کنند. از میان بیش از 300 هزار گونه گیاهی که وجود دارد، تنها سه گونه یعنی برنج، گندم و ذرت از مهمترین مواد گیاهی برای مصرف انسان ها به شمار می آیند، به این دلیل که در تاریخچه کشاورزی تا حدودی جهشی به وجود آمده است که این محصولات را به آسان ترین گونه ها برای برداشت تبدیل کرده است.

به گزارش ایانا از وب سایت ساینس دیلی، اما با استفاده از فنّاوری کریسپر 1 دیگر به صبر کردن برای کمک طبیعت در اهلی کردن گیاهان نیازی نیست و این موضوع توسط محققان دانشگاه کپنهاگ مورد بحث قرار گرفته است. در بررسی منتشر شده در تاریخ 2 مارس 2017 در مجله علوم گیاهی ترندس (Trends in Plants Science) آن ها نحوه تولید مجدد گیاهان را شرح داده اند. مثلاً، حبوبات خود رو، گیاه کینوآ 2 (Quinoa) و گیاه تاج خروس که در حال حاضر جزو گونه های پایدار و مغزی هستند، بیشتر کشت می شوند.

مایکل پالمگرن (Michael Palmgren) نویسنده ارشد این مقاله و گیاه شناسی که ریاست اتاق فکر بین رشته ای دانشگاه کپنهاگ به نام "گیاهان برای جهانی در حال تغییر" را بر عهده دارد می گوید: "از نظر تئوری شما می توانید برای اهلی کردن محصولات صفاتی از آن ها را که از چندین هزار سال پیش انتخاب شده اند از قبیل کاهش میزان تلخی و تسهیل در برداشت آسان را در نظر بگیرید و این جهش ها را به گیاهانی که هرگز کشت نشده اند القاء کنید."

این رویکرد در حال حاضر در سرعت بخشیدن به اهلی کردن محصولات کم ارزش با استفاده از روش های اصلاح بذر که دقت کمتری دارند، موفق بوده است. به عنوان مثال، دانشمندان از جهش زاهای شیمیایی برای القای جهش های تصادفی به علف برنج اشکی 3 که به نوعی خویشاوند خود روی برنج کاشت داخل استرالیاست استفاده کرده اند تا احتمال نگه داری دانه ها بر روی گیاه تا زمان رسیدن را بیشتر کنند. در نوع دیگری از علف های هرز به نام شاهی خود رو، دانشمندان با استفاده از روش تداخل RNA ، ژن خاموش را با سنتز اسید چرب درگیر کردند که نتیجه آن بهبود کیفیت روغن دانه است.

پروفسور پالمگرن از دپارتمان علوم گیاهی و زیست محیطی دانشگاه کپنهاگ می گوید: "تمامی گیاهانی که ما امروزه مصرف می کنیم جهش یافته اند. اما در حال حاضر جهش به وجود آمده در محصولاتی که ما از هزاران سال پیش انتخاب کرده ایم اتفاقی هستند. ما می توانیم با ویرایش ژن ها موجودات القاء شده بیولوژیکی را به وجود آوریم در حالی که نمی خواهیم طبیعت را بهبود ببخشیم، بلکه می خواهیم از آنچه که در حال حاضر از طبیعت به وجود آمده سود ببریم."

همچنین این راه کار پتانسیل رسیدگی به مشکلات مربوط به استفاده از آفت کش ها و اثرات کشاورزی در مقیاس وسیع بر روی محیط زیست را دارد. به عنوان مثال، از رایج ترین نوع آلاینده ها میزان نیتروژن اضافی موجود در کودهاست که گیاهانی از قبیل حبوبات خود رو از طریق همزیستی با باکتری ها می توانند نیتروژن موجود در جو را به کودهای خود بازگردانند. پالگرمن می گوید: "پس چرا ما نباید تلاش کنیم تا گیاهان بیشتری را اهلی کنیم؟"

در فرآیند تسریع در اهلی کردن به ویژه زمانی که ویرایش ژن های محصولات را در بر می گیرد، با موضوعات اخلاقی، قانونی و اقتصادی نیز رو به رو می شویم. با این حال افکار عمومی ممکن است در این مورد تا حدودی متفاوت باشد زیرا این رویکرد شامل حذف ژن های موجود است نه گرفتن ژن از یک موجود زنده دیگر. ممکن است اضافه کردن گونه هایی از گیاهان مورد استفاده قرار گرفته برای کشاورزان و پرورش دهندگان به سرعت جذّاب نباشد، زیرا تقاضای کمی برای این گیاهان وجود دارد و لازم است که آن ها بر روی ایجاد میل و رغبت در مصرف کنندگان کار کنند. با این حال ایجاد یک دیدگاه عمومی خوب می تواند به عنوان گزینه ای در پایان این فرآیند به شکل نقطه فروش این محصولات باشد.

اهداف تیم کاری پروفسور پالمگرن ارزیابی مسیرهای جدید در کشاورزی است و نخستین بار حدود دو سال پیش مقاله ای درباره ویرایش ژن ها برای تولید بیشتر گیاهان اهلی شده به جای گیاهان "خود رو" که برای کشاورزان ارگانیک نیز سخت تر است، منتشر کردند. آن ها امیدوارند همچنان که کشاورزی با افزایش تقاضا رو به رو می شود، بتوانند به افکار عمومی و سیاست گزاران در زمینه اجرای ویرایش ژنتیکی ذخایر مواد غذایی نیز کمک کنند.

پانوشت:

1. Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats که به اختصار کریسپر (CRISPR) گفته می شود بخشی از DNA های پروکاریوت هستند که حاوی تناوب های کوتاه توالی های بنیادین هستند. کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف DNA ویروس و بعد نابودیشان می‌کند. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد، تغییراتی در دی‌ان‌ای سلول‌ها ایجاد کنند.

2. گیاهی است که به خاطر دانه های خوراکی اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نسبت به کم آبی و شوری مقاوم است. نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

3. Weeping Rice Grass نوعی علف خودرو که شبیه گیاه برنج اما کمی کوچکتر از آن است و در نواحی از استرالیا، نیوزلند، گینه نو، اندونزی و فیلپین می روید.

ترجمه: مهشید جلالیان