Iranian Agriculture News Agency

پروژه فائو برای هوشمندتر کردن کشاورزی

استراتژی فائو کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در کشاورزی با ابتکار عمل میان‌رشته‌ای و بلندمدت است/ نمونه‌های موفق به کارگیری کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا در کنیا و تانزانیا

برنامه کاهش تغییرات آب و هوایی در کشاورزی فائو (MICCA) که در سال 2010 به راه افتاد در راستای هوشمندتر‌کردن کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی کار می‌کند.

استراتژی فائو کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در کشاورزی با ابتکار عمل میان‌رشته‌ای و بلندمدت است/ نمونه‌های موفق به کارگیری کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا در کنیا و تانزانیا

برنامه کاهش تغییرات آب و هوایی در کشاورزی فائو ( MICCA ) که در سال 2010 به راه افتاد در راستای هوشمندتر‌کردن کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی کار می‌کند.

به گزارش ایانا از وبسایت فائو، این برنامه بر پایه این که چه چیزی برای عملی‌کردن کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا ( CSA ) لازم است دانش‌سازی می‌کند. رویکرد این پروژه توسعه تعدادی از عملیات کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا برای مزرعه‌داران خرد است. این عملیات بر اساس ارزیابی‌های مشارکتی و فرآیندهای مشورتی در سطوح مختلف در دو پروژه آزمایشی در کنیا و تانزانیا انتخاب شده‌اند. افزایش تعداد این عملیات به ارزیابی مزایای یک سری از عملیات کشاورزی در زمینه‌های انطباق، کاهش تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی بستگی دارد. بر اساس محل هر پروژه آزمایشی و شرایط اجتماعی-اقتصادی و کشاورزی-بومی آن محل ویژگی‌های مخصوص هر عملیات CSA شناسایی می‌شود.

کشاورزان هر یک از این پروژه‌های آزمایشی، در بحث‌ها و مشاوره‌های زیادی در زمینه شناسایی عملیات کشاورزی موجود و تاثیرات ممکن آن‌ها شرکت می‌کنند. این مشاوره‌ها به کشاورزان اجازه می‌دهد تا لیستی از عملیات CSA مناسب را تهیه کنند که به راحتی با سیستم‌های کشاورزی کنونی‌شان ادغام می‌شود. بعد از این که کشاورزان این عملیات را شناسایی کردند، به آن‌ها برای تسهیل و گسترش به کارگیری آن عملیات آموزش داده می‌شود. علاوه بر این ظرفیت‌سازی عملیات CSA به‌شدت به رویکرد توسعه و مکانیزم تشویقی برای ترویج درک عملیات‌های متفاوت بستگی دارد.

2500 کشاورز در تانزانیا و کنیا، 46 درصدشان زن بودند و آموزش‌هایی درباره کشاورزی هوشمند منطبق با آب و هوا گرفتند که نتایج زیر را داشت:

· ساخت 300 کوره آشپزی با مصرف بهینه انرژی مناسب برای کاهش قطع درختان جنگلی.

· ایجاد 44 نهالستان.

· پرورش 134هزار و 384 نهال و کاشت بیش از 33هزار و 500 نهال.

· ساخت 235 تراس برای حفظ‌کردن آب و خاک.

· ساخت 2 هاضم بیوگاز برای تولید انرژی تجدیدپذیر از کود حیوانی گاو.

عملیات CSA متناسب با مشکلات هر کشاورز بر اساس این موارد شکل می‌گیرد: فاکتورهای نهادی و اجتماعی-اقتصادی از جمله در دسترس‌بودن و دسترسی‌داشتن به نیروی کار و زمین؛ پیش‌پرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری؛ خطرات آب و هوایی؛ نقش جنسیت؛ شرایط فیزیکی مانند باروری و سلامت خاک و دسترسی به آب. در راستای فهم بهتر دینامیک به کارگیری عملیات CSA و اطلاع رسانی و گسترش بیشتر سیاست‌های کشاورزی MICCA با استفاده از دو پروژه آزمایشی در کنیا و تانزانیا موانع و فاکتورهایی را که روی به کارگیری عملیات CSA موثرند تحلیل می‌کند.

هم‌زمان با پیشبرد عملیات اجرایی ورکشاپ‌های ملی، مشخصاً برای سیاست‌گزاران، برگزار خواهد شد. این ورکشاپ‌ها به مطالعه مجدد نتایج عملیات گذشته و در جریان CSA کمک می‌کند فرصتی است برای سیاست‌گزاران تا تصمیمات مرتبط با الویت‌های شان را با تصمیم‌گیرندگان در سطوح مختلف بررسی و آزمایش ‌کنند. این جلسات فرصت خوبی برای بررسی استفاده از عملیات CSA در برنامه‌هایی مانند اقدامات ملی مناسب کاهش گازهای گلخانه‌ای Nationally) Appropriate Mitigation Actions (NAMAs) )، برنامه‌های ملی انطباق ( National Adaptation Plans (NAPs) ) و مکانیزم‌های دیگر است.

برنامه کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در کشاورزی فائو ( MICCA ) ابتکار عمل میان‌رشته‌ای و بلندمدت فائو است که بخش‌های فنی مختلفی آن را اجرا می‌کنند، بخش‌هایی که با سازمان‌های ملی و بین‌المللی همکاری می‌کنند. MICCA مکمل تلاش‌های دیگر فائو و سازمان ملل برای حل تغییرات آب و هوایی است و با برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از قطع درختان و از بین‌بردن جنگل‌ها ( United Nations Programme on Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation ) همکاری می‌کند.

ترجمه: صبا نائلی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید