Iranian Agriculture News Agency

خرید توافقی بیش از 624 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، در حدود 624 هزار و 331 تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری شده است.

خرید توافقی بیش از 624 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، در حدود 624 هزار و 331 تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری شده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، شهریار حیدری با اشاره به وضعیت خرید محصولات کشاورزی و دامی در 9 ماهه امسال در استان اظهار کرد: امسال میزان خرید توافقی محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی در حدود 109 هزار و 323 تن و خرید تضمینی محصولات کشاورزی 14 هزار و 306 تن بوده است .

وی با اشاره به میزان خرید تضمینی گندم در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید ، افزود: در این بازه زمانی در حدود 441 هزار و 741 تن گندم مازاد برمصرف زارعین استان به صورت تضمینی خریداری شده است .

حیدری با بیان اینکه 150 نمایشگاه داخلی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی در سطح استان در این بازه زمانی برپا شده است ، تصریح کرد: از سوی دیگر ارزش عرضه محصولات کشاورزی در غرفه‌های دائمی و موقت نیز 398 هزار و 620 میلیون ریال است .

مدیر سازمان تعاون روستایی استان، از توزیع آرد روستایی و عشایری به میزان 280هزار و 598 تن در طی این چهارسال خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن، در این بازه زمانی توزیع مواد سوختی نیز به میزان دو میلیون و 630هزار لیتر بوده است .

وی اظهارکرد: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید، شبکه تعاون روستایی استان دو دستگاه سردخانه با ظرفیت سه هزار و 500 تن در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه ایجاد و راه‌اندازی کرده است .

حیدری از احیاء و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی خوی با ظرفیت اسمی دو هزار قطعه در ساعت در چهار سال فعالیت دولت یازدهم خبر داد و بیان کرد: این کشتارگاه دارای دو سالن انجماد، یک سالن پیش سرد کن و یک سالن نگهداری، هر کدام به ظرفیت هفت تن است .

وی با اشاره به احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید خوراک دام و طیور افزود:این واحد متعلق به اتحادیه دامداران استان با ظرفیت اسمی 100 هزار تن در سال، با 11 نفر نیروی انسانی مشغول ارائه خدمات به کشاورزان است .

حیدری با اشاره به طرح‌های عمرانی در شبکه تعاون روستایی استان در چهار ساله دولت یازدهم گفت: در این زمینه تعداد پروژه‌های اجرا شده در سطح شبکه 16 مورد به میزان سرمایه‌گذاری 65 میلیارد و580 میلیون ریال، با تعداد خانوار بهره‌مند 41 هزار و 741 خانوار و اشتغال یک هزار و 411 نفر بوده است

حیدری گفت: تاکنون مقدمات لازم برای تاسیس اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شرکتهای تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری در پنج شهرستان اجرا و سایر این تعاونی‌ها جزو برنامه‌های سازمان در سال جاری است .

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی به تاسیس و راه‌اندازی اتحادیه استانی تولیدکنندگان عسل اشاره کرد و افزود: در این باره با تلاش‌ها و مساعدت‌های معاونت امور دام جهاد کشاورزی و این سازمان ، به زودی دفتر اتحادیه مذکور به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد .

حیدری بیان کرد: علاوه بر آن با تاسیس اتحادیه فعال بخش زنبور عسل، مشکلات عدیده این بخش مرتفع شده و مدیریت کل فعالیت‌های زنبورداری از قبیل صدور شناسنامه، تهیه نهاده‌های تولید و بازاریابی محصولات تولیدی و برنامه ریزی‌های اقتصادی به ویژه صادرات محصولات به این بخش واگذار می‌شود .

وی با ابراز تاسف از اینکه یکی از دغدغه های تولیدکنندگان و باغداران استان صادرات محصولات باغی همچون سیب درختی و ارزش افزوده آن، مشکل بسته‌بندی و سورتینگ این محصول است ، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های جاری سازمان این است که برای سردخانه‌های موجود تشکل‌ها از جمله اتحادیه ارومیه، اتحادیه استان، اتحادیه سلماس و شرکت‌های تعاونی باغداران ارومیه و مهاباد یک دستگاه سورتینگ و بسته بندی در جوار سردخانه موجود احداث و راه‌اندازی کند .

حیدری با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی استان و تشکل های موجود دارای 56 واحد تولیدی و خدماتی اعم از کشتارگاه ، مرغداری ها، سردخانه ها و مراکز جمع آوری شیر، کارخانه خوراک دام و طیو، کارگاه ذرت خشک کنی و .... است، گفت: هم‌اکنون با هدایت و حمایت و نظارت سازمان تعاون روستایی استان این واحد ها با ظرفیت 80 درصد ادامه فعالیت کرده و برای استفاده صد در صدی از توان فعلی واحدهای مذکور و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی نیاز به حمایت جدی و استفاده از تسهیلات کم بهره شدیدا نیاز است که در صورت تحقق آن تولید، بهره‌وری و اشتغال‌زایی مستمر و مطئمنی در فراوری بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی صورت خواهد گرفت .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید