Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

400 میلیون مشتری بالقوه خرید ماشین‌آلات کشاورزی ایران در کشورهای همسایه/ ماشین‌آلات، نهاده است/ ارزش تراکتور کمتر از اتوموبیل نیست

پیشرفت‎های مکانیکی در دهه‌های گذشته به تولید ماشین‌آلاتی منجر شد که بتواند در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت به کمک کشاورز آمده و او را در افزایش بهره‌وری یاری کند.

400 میلیون مشتری بالقوه خرید ماشین‌آلات کشاورزی ایران در کشورهای همسایه/ ماشین‌آلات، نهاده است/ ارزش تراکتور کمتر از اتوموبیل نیست

پیشرفت های مکانیکی در دهه‌های گذشته به تولید ماشین‌آلاتی منجر شد که بتواند در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت به کمک کشاورز آمده و او را در افزایش بهره‌وری یاری کند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 95 درصد نیاز کشاورزان به توسعه مکانیزاسیون توسط کارخانه‌های داخلی تأمین می‌شود، گفت: با کمی تلاش و کار بیشتر و هماهنگ شده، می‌توان این محصولات را به کشورهای همسایه صادر کرد.

حمیدرضا نامی در توضیح این مطلب افزود: هم‌اکنون بیش از 400 میلیون مشتری بالقوه در این کشورها وجود دارد که این موضوع می‌تواند فرصتی طلایی برای ایران باشد. زیرا قیمت ماشین‌آلات ما یک سوم کمتر از ماشین‌آلاتی است که ترکیه یا ایتالیا به منطقه صادر می‌کند. این در حالی است که خودروهای ایرانی با فشار یارانه، به‌صورت محدود در کشورهای همسایه به فروش می‌رسد.

به گفته وی، در این راستا کیفیت تولیدات ایرانی نیز در سال‌های اخیر، بهبود یافته و بزرگ‌ترین تولیدکننده تراکتور که یک افتخار ملی محسوب می‌شود، محصولات جدید خود را با کیفیتی بسیار متمایز نسبت به سال‌های گذشته به بازار عرضه می‌کند. البته هنوز از سطح ایده‌آل فاصله داشته و باید بیشتر تلاش شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی معتقد است: اکنون در زمینه تولید تراکتورهای باغی، محدودیت وجود دارد و مقدار داخلی آن بسیار اندک است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد در این حیطه می‌توان از ظرفیت واردات برای افزایش ضریب مکانیزاسیون باغی استفاده کرد. البته همیشه به‌طور متوسط، پنج درصد کل ادوات از کشورهای خارجی وارد می‌شود که یا دستگاه‌های نوین هستند یا با اختلاف قیمتی بسیار بالاتر از نمونه‌های داخلی به فروش می‌رسند. این‌گونه واردات، هزینه تحقیقات را کاهش داده و می‌توان با مهندسی معکوس، آن را شبیه‌سازی کرد.

نامی عنوان کرد: متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ حمایتی از تولیدکنندگان این عرصه ندارد. در حالی که ارزش یک تراکتور، کمتر از اتومبیل نیست. ضمن اینکه اتومبیل، مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش داده، اما تراکتور در راستای امنیت غذایی و ایجاد اشتغال، مؤثر است.

وی با انتقاد از نحوه نگرش وزارت اقتصاد به تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی تأکید کرد: طبق ضوابط موجود، تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی، معاف از مالیات هستند. در حالی که مدیرکل امور مالیاتی، این بخش را جزو نهاده‌ها محسوب نکرده و از تولیدکنندگان 10 درصد و از وارد‌کنندگان 12 درصد مالیات اخذ می‌کند. ضمن اینکه 9 درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود.

نامی در پایان یادآور شد: تمام این هزینه‌ها در نهایت به ضرر کشاورزان خواهد بود؛ زیرا مصرف‌کننده نهایی ماسین‌آلات همین قشر زحمتکش است. بنابراین باید در دولت این نگاه به وجود بیاید که در راستای کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات مربوطه را جزو مجموعه نهاده‌ها محسوب کنند./

V-951221-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید