Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

ایجاد تعاونی های بزرگ کشاورزی در ایران و تجمیع اراضی تنها راه خروج از بحران غذا و آب/ بزرگ ترین چالش کشاورزی ایران سنتی بودن آن است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران به بررسی عملکرد اقتصادی سال جاری و اولویت های سال آینده بخش کشاورزی از منظر خودش پرداخت.

ایجاد تعاونی های بزرگ کشاورزی در ایران و تجمیع اراضی تنها راه خروج از بحران غذا و آب/ بزرگ ترین چالش کشاورزی ایران سنتی بودن آن است


اولویت های کشاورزی در سال آینده چیست؟ مسئولان چگونه باتوجه به بحران آب باید کشاورزی را مدیریت کنند؟ دولت دربرنامه ریزی هایش در این حوزه موفق عمل کرده است؟ یکی از هدف گذاری های دولت یازدهم مکانیزه کردن کشاورزی در ایران بود، آیا در این حوزه دستاورد چشم گیری را شاهد بوده ایم؟ و ... هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بررسی عملکرد سال جاری و برنامه ریزی برای سال آینده از اولویت های مهم است که می تواند نقشه راه و ادامه مسیر را مشخص کند؛ احمد صادقیان، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان تهران در گفتگویی با پایگاه خبری پارلمان بخش خصوصی ایران، به بررسی عملکرد اقتصادی سال جاری و اولویت های سال آینده پرداخته است:

به اعتقاد شما برای سال آینده در حوزه کشاورزی چه موضوعاتی را باید دولت در اولویت قراردهد و از همین حالا برای آن ها برنامه ریزی کند؟

در تمام بخش ها خصوصا کشاورزی ما باید مزیت های اقتصادی خودمان را شناسایی کنیم؛ اینکه چه محصولی در چه نقطه ای مزیت کشت دارد و نیاز به آن هست و براساس آن باید برنامه ریزی های توسعه را انجام دهیم و قدم برداریم.

کشور و به خصوص کشاورزی ما امروز با بحران شدید آب رو به رو است، فکر می کنید برای عبور از این بحران چگونه باید برنامه ریزی کرد؟

نکته مهم درباره شناسایی مزیت های کشور که به آن ها اشاره کردم به همین بحران باز می گردد، باتوجه به مشکلاتی که ما در بحث بحران آب داریم، باید در راستایی حرکت کنیم که هم بهره وری بالا داشته باشیم و هم ارزش افزوده مناسب به دست بیاوریم و مصرف آب را مدیریت کنیم. برای مثال شما به تولید محصول استراتژیکی مثل گندم در سال جاری توجه کنید؛ ما با مازاد 3،4 میلیون تنی رو به رو شدیم و آن قدر گندم کاشتیم که حالا باید با وجود مشکلات بازاریابی آن ها را با قیمت توجیه ناپذیر صادر کنیم که این سوء مدیریت است.

یکی از برنامه های مهم دولت یازدهم از زمان شروع کار مکانیزه کردن کشاورزی در ایران اعلام شد، به نظر شما آیا در این حوزه دستاوردهایی داشته ایم؟

یکی از مشکلات اساسی ما در ایران کشاورزی سنتی ماست که من بارها به آن اشاره کرده ام و ریشه آن به اصلاحات ارضی در سال 1342 خورشیدی باز می گردد، بحث خرده مالکی و خرد شدن زمین ها آسیب های بسیاری به کشاورزی ایران در دهه های گذشته زده است، الان میانگین اراضی کشاورزی و زراعی در ایران حدود 4 هکتار است و این مقدار آنقدر پایین است که بهره وری مناسب و مدیریت آن را دشوار کرده است؛ در حال حاضر تنها 64 قطعه اراضی بالای 2000 هکتار در کشور داریم درحالی که در دنیا و کشورهایی که در کشاورزی حرفی برای گفتن دارند، ما با زمین های 20 هزار هکتاری و حتی 100 هزار هکتاری رو به رو هستیم، ما با کشاورزی های سنتی باید به روش های سنتی رفتار کنیم و خیلی امکان تغییر الگو را نداریم.

باتوجه به این شرایط به اعتقاد شما باید چه کاری انجام داد؟

باید به دنبال راهکاری برای تجمیع اراضی در کشور باشیم.

این امکان پذیر هست؟

برنامه هایی وزارت جهاد کشاورزی برای این موضوع تهیه کرده و وزیر جهاد کشاورزی هم به دنبال اجرایی کردن آن است، اما اینکه چقدر موفق شود باید دید؛ ولی به اعتقاد من برای توسعه کشاورزی در ایران چاره ای جز این کار نداریم؛ باید تعاونی ها و شرکت های زراعی بزرگ تشکیل شود و افراد نسبت به میزان زمین هایشان سهم برداشت کنند. اگر این راه قدم برنداریم روز به روز با سرعت بیشتری شاهد از بین رفتن اراضی کشاورزی خواهیم بود، ما الان شاهد فرسایش خاک زمین ها، کمبود آب، خرد شدن بیشتر مزارع و تبدیل شدن آن ها به خانه و شهر هستیم، بخشی از حاصلخیزترین اراضی کشاورزی ایران را حالا می بینیم که به شهر تبدیل شده است و هیچ کس به یاد نمی آورد که چند سال پیش آن جا زیر کشت محصولات مختلف بود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید