Iranian Agriculture News Agency

عضو ملی شورای زعفران در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

افزایش تقلب در زعفران زیر سایه نشان استاندارد/ چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟

برخی شرکت‌های عرضه‌کننده زعفران در بازار با پوشش علامت استاندارد دست به تقلب می‌زنند و محصول عرضه‌شده آنها از سلامت و کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

افزایش تقلب در زعفران زیر سایه نشان استاندارد/ چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟

برخی شرکت‌های عرضه‌کننده زعفران در بازار با پوشش علامت استاندارد دست به تقلب می‌زنند و محصول عرضه‌شده آنها از سلامت و کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

عضو ملی شورای زعفران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر افزایش عرضه زعفران تقلبی با علامت استاندارد، گفت: داشتن علامت استاندارد لزوماً به معنای سلامت و کیفیت زعفران موجود در بازار نیست و داشتن این علامت به تنهایی برای اصلی بودن این محصول کفایت نمی‌کند، چرا که تقلب در این محصول زیر سایه علامت استاندارد افزایش یافته است.

علی حسینی ضعف در نظارت را از دلایل افزایش این نوع تقلبات عنوان کرد و افزود: برخی از شرکت‌ها پس از دریافت این نشان با توجه به ضعف نظارتی، دست به تقلب می‌زنند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند.

وی محدود شدن تعداد برندهایی که علامت استاندارد دریافت می‌کنند را روش غیرکارشناسی برای مقابله با این نوع از تقلب‌ها دانست و بیان کرد: محدود شدن برندهای دارای علامت استاندارد، کارگشای مشکل به‌وجودآمده نیست؛ زیرا علاوه بر امکان ایجاد رانت، باعث تشدید در تقلب می‌شود.

به گفته عضو ملی شورای زعفران، هم‌اکنون رنگ زعفران شامل استاندارد اجباری و سایر فاکتورهای این محصول شامل استاندارد تشویقی می‌شود.

حسینی درباره اقدامات انجام‌شده برای برخورد با این نوع از تقلب‌ها، ادامه داد: هم‌اکنون شورای ملی زعفران هزینه‌ای را به تشکل‌های مربوطه برای کنترل این نوع تقلب‌های سازمان‌یافته پرداخت می‌کند، همچنین این شورا گروهی را از نمایندگان تشکل‌ها، سازمان‌های استاندارد و تعزیرات تشکیل داده است تا بازدیدهای دوره‌ای را در بازار داشته باشند و برندهای متخلف را شناسایی و معرفی کنند.

وی اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم در تشخیص زعفران با کیفیت و اصل را از بهترین راه‌های جلوگیری افزایش تقلب در این محصول دانست.

حسینی درباره روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی این‌گونه توضیح داد: زعفران اصل به گلبرگ گل میخک شباهت دارد و قسمت پایین آن باریک و میله‌ای شکل و انتهای آن پهن و دندانه‌دار است. همچنین مزه زعفران اصل کمی تلخ، اما مطبوع است و بوی تندی دارد. ضمن اینکه رنگ زعفران اصل نیز قرمز تند است و این محصول نباید چرب و روغنی باشد و رنگ خود را در آب سریع از دست بدهد./

G-951221-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید