Iranian Agriculture News Agency

سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

تولید واکسن روغنی تب‌برفکی توسط مؤسسه رازی از سال آینده/ رویکرد سازمان دامپزشکی برای واردات واکسن، محتوامحور است، نه برند محور

بیماری تب‌برفکی، از گروه امراضی است که تقریباً هرساله به دامداری‌های کشور هجوم آورده و خسارت‌های زیادی به تولید مواد پروتئینی وارد می‌کند.

تولید واکسن روغنی تب‌برفکی توسط مؤسسه رازی از سال آینده/ رویکرد سازمان دامپزشکی برای واردات واکسن، محتوامحور است، نه برند محور

بیماری تب‌برفکی، از گروه امراضی است که تقریباً هرساله به دامداری‌های کشور هجوم آورده و خسارت‌های زیادی به تولید مواد پروتئینی وارد می‌کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: قرار است از سال آینده یک میلیون دز واکسن روغنی تب‌برفکی از طرف مؤسسه رازی به بازار عرضه شود.

داریوش جهان‌پیما با اشاره به اینکه استفاده از واکسن‌های روغنی تب‌برفکی در سال‌های 94 و 95 با نمونه‌های هندی تجربه شد، افزود: البته قرار بود که این نوع واکسن، تا انتهای سال 94 صورت گرفته و به سازمان دامپزشکی تحویل شود، اما با توجه به مشکلاتی که در روند ساخت و تکنولوژی به وجود آمد، این موضوع به تأخیر افتاد و امید می‌رود که در سال آینده تولید آن محقق شود.

وی درباره مزایای واکسن‌های روغنی عنوان کرد: برای واحدهای صنعتی که موازین بهداشتی را رعایت کنند، استفاده از این واکسن می‌تواند تعداد تزریق‌ها را از سه یا چهار بار در سال به دو بار در سال کاهش داده و حتی بعد از چند نوبت، به یکبار در سال برسد. بر این اساس، هم هزینه واکسیناسیون کاهش می‌یابد و هم زحمات واکسیناتورها کم می‌شود. ضمن اینکه میزان و طول مدت ایمنی نیز افزایش یافته و دوام بیشتری خواهند داشت.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری تب‌برفکی دارای هفت سویه است، ادامه داد: به‌دلیل اینکه تحت‌السویه‌ها هرساله عوض می‌شوند؛ بنابراین برای مبارزه با این ویروس، باید به شدت مراقب بود و واحدها را به‌خوبی پایش کرد. البته بخشی از نیاز داخلی به این واکسن، به واسطه واردات مرتفع شده و فرانسه، ترکیه و هند از کشورهایی هستند که امسال برای این منظور انتخاب شدند.

جهان‌پیما اظهار کرد: در آذر سال 94 که یک تحت‌السویه از عربستان وارد ایران شد و به موازات آن، مشکلات مؤسسه رازی در تأمین واکسن، موجب شد که نفوذ تب‌برفکی افزایش یافته و ترکیه که قبل از ایران درگیر شده بود، فرصت کافی برای تولید واکسن مورد نظر را داشت. بنابراین با توجه به سویه ویروس برای هر منطقه، به واسطه واردات از ترکیه جهت استفاده نیمه غربی کشور واکسن تب‌برفکی وارد و با کمک تولیدات داخلی، به واکسیناسیون اقدام کردیم.

وی یادآور شد: برای نیمه شرقی نیز با توجه به سویه و قرابتی که به این منطقه مربوط می‌شد، واکسن‌های هندی انتخاب شدند که بدون شک با کار کارشناسی و علم بیماری‌شناسی این گزینش صورت گرفته است؛ بنابراین ادعای برخی که واکسن‌های هندی را ناکارآمد جلوه می‌دهند، بی‌اساس بوده زیرا انتخاب سازمان دامپزشکی بر اساس برندها نیست بلکه تأکید اصلی بر محتوای واکسن‌هاست.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت دام، کشورها باید به سمت استفاده از واکسن‌های روغنی حرکت کنند؛ زیرا واکسن‌های آبی، در کشورهایی که جمعیت ویروسی نسبتاً بالایی دارد، بیش از چهار ماه جواب نمی‌دهد و به ناچار باید این واکسیناسیون در بازه‌های زمانی چهار ماهه تکرار شود که چنین موضوعی از منظر اقتصادی و کلان، به صرفه نیست./

V-951222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید