Iranian Agriculture News Agency

نهاد مدنی به نام جامعه حرفه‌ای‌های تجارت محصولات کشاورزی هند (ISAP)

نهاد مدنی ایساپ هند از بزرگ‌ترین شبکه کشاورزی حرفه‌ای/ 150 هزار خانوار تحت پوشش نهاد مدنی ایساپ هستند

جامعه حرفه‌ای‌های تجارت محصولات کشاورزی هند (ISAP) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 2001 به‌وسیله گروهی از افراد حرفه‌ای در زمینه مدیریت و کشاورزی با هدف ظرفیت‌سازی شیوه‌های کشاورزی برای خرده‌کشاورزان حاشیه‌ای و بالا بردن سطح معیشت و درآمد آنان که نتیجه آن بهبود کیفیت زندگی جوامع روستایی است، تأسیس شد.

نهاد مدنی ایساپ هند از بزرگ‌ترین شبکه کشاورزی حرفه‌ای/ 150 هزار خانوار تحت پوشش نهاد مدنی ایساپ هستند

جامعه حرفه‌ای‌های تجارت محصولات کشاورزی هند ( ISAP ) (1) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 2001 به‌وسیله گروهی از افراد حرفه‌ای در زمینه مدیریت و کشاورزی با هدف ظرفیت‌سازی شیوه‌های کشاورزی برای خرده‌کشاورزان حاشیه‌ای و بالا بردن سطح معیشت و درآمد آنان که نتیجه آن بهبود کیفیت زندگی جوامع روستایی است، تأسیس شد.

به گزارش ایانا از ایساپ ایندیا، این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های کشاورزی و بخش متحدان حرفه‌ای در هند است که پل ارتباطی بین شبکه جوامع روستایی هند با سایر سهامداران ازجمله دولت‌ها، سازمان‌های بزرگ و مشترک توسعه‌ای از طریق اجرای پروژه‌های میدانی در مقیاس بزرگ و با استقرار یکپارچه فناوری ارتباطات و اطلاعات ( ICT ) به‌منظور بهره‌وری در چنین مقیاس‌هایی است.

در یک دهه و نیم از حضورشان به‌طور مستقیم با بیش از 150 هزار خانوار خرده‌کشاورز حاشیه‌ای مرتبط شده‌اند و به افزایش فرصت‌های معیشت در مناطق محروم روستایی از طریق مداخلاتی در کشاورزی پایدار و توسعه احشام، دسترسی به آب و بهداشت عمومی، توسعه مهارت‌ها و توانمندسازی زنان پرداخته‌اند. هدف آنها از این مداخلات دستیابی به پایداری اقتصادی از طریق تجمع کشاورزان و ارتباط با بازارها و پایداری زیست‌محیطی که شامل ابتکاراتی در مدیریت منابع طبیعی، مدیریت حاصلخیزی خاک، حفظ تنوع زیستی، عملیات ورمی‌کمپوست ( Vermin Composting ) و بهداشت عمومی است تا با اجرای این روش‌ها به امنیت غذایی و توسعه روستایی کمک کند.

با مشارکت فعال بیش از 200 نفر از کارکنان و متخصصان در 25 دفتر اداری در 17 ایالت که به این سازمان اختصاص دارد، به افزایش فرصت‌های معیشتی برای بیش از 300 هزار خانوار کشاورز، یک‌هزار و 675 نفر از کارآفرینان کشاورزی، 9 هزار نفر از جوانان زیر خط فقر و 15 هزار نفر از زنان در سه‌هزار و 500 روستا و 250 بلوک و 70 ناحیه کمک کرده‌اند.

چشم‌انداز ISAP بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و اقتصادی مردان و زنان محروم است. مأموریت آنها بهبود فرصت‌های معیشتی میلیون‌ها خانوار هندی از طریق تشدید کشاورزی پایدار، توسعه مهارت‌ها و ادغام بازار است.


پروژه‌های این مجموعه شامل موارد زیر است:

- پروژه سیستم‌های کشاورزی یکپارچه راجستان ( Rajasthan ): یک پروژه معتبر و چالش برانگیز است که انواع مختلفی از مداخلات سیستم‌های کشاورزی یکپارچه ( IFS ) (2) در آن صورت گرفته است که شامل ارقام گوناگونی از محصولات زراعی زودرس و پربازده، مدیریت تلفیقی آفات ( IPM ) (3) ، مدیریت تلفیقی مواد مغذی ( INM ) (4) ، تولید سالانه علوفه سبز مغذی و متنوع برای حیوانات شیرده و طیور، سبزیجات، درختان منابع باغبانی و آفت‌کش‌های زیستی، مراکز ماشین‌آلات کشاورزی، حفاظت از منابع زیست محیطی و کشاورزی، ارزش‌های مازاد در مزرعه، زنجیره ارزش و ارتباط با بازار و در صدر همه این‌ها ایجاد سازمان‌های سازنده کشاورز ( FPOs ) (5) و راه‌اندازی مراکز چندمنظوره برای منابع روستایی و تجارت محصولات کشاورزی ( AVRCs ) (6) با ایجاد منابع و امکانات آموزشی، اجتماعی و ارتقاء سلامتی است. اهداف این پروژه تلقین عادت کسب حداکثر محصول و سود با حداقل زمان و هزینه در هر واحد و با هر قطره آب است. 9 هزار و 600 نفر از کشاورزان هندی از ذی‌نفعان اجرای این پروژه هستند.

- پروژه خدمات ترویج کشاورزی کارناتاکا ( Karnataka ): فاز نخست این پروژه با برنامه‌هایی برای بهبود سلامت خاک و افزایش محصول آغاز شد. در طول چهار سال، این پروژه به سمت تأسیس پروژه سازمان‌های سازنده کشاورز حرکت کرد و این سازمان‌ها را با زنجیره‌های ارزشی که در بازارها وجود داشت ادغام کرد. در فاز نخست هفت سازمان سازنده کشاورز در مناطق گولبارگا ( Gulbarga )، بیدار ( Bidar ) و ریچار ( Richur ) تشکیل شدند. در فاز دوم، تأکید بیشتر بر پایداری سازمان‌های سازنده کشاورز از طریق ادغام بازارها، پشتیبانی‌های فراساختاری و همگرایی حمایت‌های مختلف دولت با کمک طرح‌های توسعه‌ای بود. هفت‌هزار نفر از کشاورزان هندی از ذی‌نفعان این پروژه هستند.

- پروژه اشتراک گذاری دو: در فاز نخست این پروژه 16 سازمان سازنده کشاورز با 16 هزار کشاورز ایجاد شدند. این سازمان‌ها مجوز قانونی شروع کسب و کار برتی کشاورزانی که به آن علاقه‌مند هستند، تأمین می‌کنند. در فاز دوم این پروژه ابتکارات جدیدی صورت گرفته است که شامل مفاهیمی ازجمله سیستم‌های کشاورزی یکپارچه و روستاهای نمونه ( Model Villages ) است. پروژه‌های پیشنهادشده طرح‌هایی برای تحکیم فعالیت‌هایی که در فاز نخست اشتراک‌گذاری انجام شده است را برای پیشبرد سطح پایداری آنها ارائه می‌دهد. 45 هزار نفر از کشاورزان از ذی‌نفعان اجرای این پروژه هستند.

- ترویج سازمان‌های سازنده کشاورز ( FPOs ) تحت برنامه‌های پیشتیبانی دولت: IASP تحت طرح‌های گوناگون حدود 50 سازمان سازنده کشاورز را راه‌اندازی کرده است و در حال ثبت حدود 150 سازمان دیگر در این زمینه نیز است. این پروژه‌ها یک هدف عمده را دنبال می‌کند و آن بسیج کشاورزان در گروه‌هایی به نام کشاورزان علاقه‌مند ( FIGs ) (7) و سازمان‌های سازنده کشاورز است که به تقویت ظرفیت کشاورزان از طریق آموزش بهترین شیوه‌های کشاورزی به‌منظور افزایش حاصلخیزی محصولات به روش پایدار، اطمینان یافتن به دسترسی و استفاده از ورودی‌ها و خدمات باکیفیت، تسهیل فرآیند دسترسی گروه‌های سازنده به بازارهای عادلانه همراه با پاداش برای بازاریابی محصولات تولیدی و همچنین ارزش افزوده محصولات خود در جایی که امکان‌پذیر باشد، می‌پردازد.

- برنامه درمانگاه کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی: یک برنامه توسعه کارآفرینی تحت حمایت مدیریت در 12 ایالت هند است که به کشاورزان بیکار و دانش‌آموختگان مرتبط با بخش کشاورزی آموزش‌هایی می‌دهد تا بتوانند برای خودشان کار کنند. پس از این آموزش‌ها، IASP فعالانه از کارآفرینان کشاورزی برای راه‌اندازی کسب و کار خودشان حمایت می‌کند. این سازمان بیش از چهارهزار و 400 نفر از کارآفرینان کشاورزی را آموزش داده است و حدود یک‌هزار و 400 نفر از آنان کسب و کار مستقل خودشان را به‌طور موفقیت‌آمیزی به اجرا گذاشته‌اند./


ترجمه: مهشید جلالیان


پی‌نوشت:

1- Indian Society of Agribusiness Professionals

2- Integrated Farming System

3- Integrated Pest Management

4- Integrated Nutrient Management

5- Farmer Producer Organizations

6- Agribusiness Village Resource Centers

7- Farmer Interested Groups

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید