Iranian Agriculture News Agency

ظریف و ابتکار به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشتند

اقدام برای مبارزه با گرد و غبار وارد مرحله تازه‌ای شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون تلاش‌های انجام شده برای حل معضل گرد و غبار، روز شنبه 14 اسفندماه سالجاری طی نامه‌ای به گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تشکیل Task forceمنطقه‌ای با همکاری کشورهای منطقه برای رسیدگی به موضوع گرد و غبار شدند.

اقدام برای مبارزه با گرد و غبار وارد مرحله تازه‌ای شد


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون تلاش‌های انجام شده برای حل معضل گرد و غبار، روز شنبه 14 اسفندماه سالجاری طی نامه‌ای به گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تشکیل Task force منطقه‌ای با همکاری کشورهای منطقه برای رسیدگی به موضوع گرد و غبار شدند.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، بخشی از متن نامه ارسالی به شرح ذیل است : نظر به افزایش گرد و غبار و طوفان‌های شن در سطح جهانی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا، به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با توجه به فوریت موضوع، دو قطعنامه A/RES/70/195) و (A/RES/71/219 منتج از گزارش جهانی ارزیابی پیرامون گرد و غبار، به ترتیب در دسامبر 2015 و 2016 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.

همچنین به ترتیب کمیسیون اقتصادی اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و مجمع محیط زیست ملل متحد در می 2016 E/ESCAP/RES/72/7) و (UNEP/EA.2/Res.21 دو قطعنامه دیگر پیرامون گرد و غبار با اشاره به اهمیت توجه به اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گرد و غبار و طوفان‌های شن و همچنین ضرورت تدوین برنامه‌های اقدام منطقه‌ای برای مبارزه با بیابان‌زایی به منظور کاهش انتشار این پدیده و بهبود کیفیت هوا برای صدها میلیون نفر جمعیت جهانی، صادر کردند.

بروز و شدت طوفان‌های شدت در ایران درحال افزایش است و حدود 30 درصد از کانون‌های بحرانی در داخل و 70 درصد آن از سایر کشورهای همسایه غرب آسیا سرچشمه گرفته است .

در این راستا، ایران دارای طرح ملی برای مقابله با این چالش محیط زیستی چند وجهی پیچیده که دارای ابعاد بسیاری می‌باشد، است. برآوردها نشان می‌دهد که تقریبا دو و نیم میلیون هکتار از کانون‌های بحرانی داخل ایران واقع شده در حالی‌که تنها یکی از کانون‌های بحرانی منشا گرد و غبار در عراق حدود 8 میلیون هکتار وسعت دارد که بزرگی آن مشابه وسعت کشورهای حاشیه خلیج فارس است .

باتوجه به وسعت اثرات محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت و ضرورت پاسخگویی و مقابله با این پدیده، پیشنهاد می کنیم تا به فوریت " گروه ویژه کاری " متشکل از کارشناسان خبره و متخصص کشورهای منطقه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید