Iranian Agriculture News Agency

سفره‌های آب زیرزمینی پاکدشت و پیشوا کوچک شد

افت 100 متری سطح ایستابی در جنوب شرق تهران/ آب بسته‌بندی بین عشایر استان تهران توزیع می‌شود/ استفاده از نانوفیلتر برای تصفیه آب

فرونشست دشت تهران یکی از مهمترین مشکلات استانی است که پایتخت کشور با هشت میلیون جمعیت و حاشیه‌نشینی گسترده، در آن جای گرفته است. به گفته مدیر عامل آبفار استان تهران، طی سه سال، سطح ایستابی در پیشوا و پاکدشت به یکباره 150 متر افت کرده است.

افت 100 متری سطح ایستابی در جنوب شرق تهران/ آب بسته‌بندی بین عشایر استان تهران توزیع می‌شود/ استفاده از نانوفیلتر برای تصفیه آب

فرونشست دشت تهران یکی از مهمترین مشکلات استانی است که پایتخت کشور با هشت میلیون جمعیت و حاشیه‌نشینی گسترده، در آن جای گرفته است. به گفته مدیر عامل آبفار استان تهران، طی سه سال، سطح ایستابی در پیشوا و پاکدشت به یکباره 150 متر افت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا پوررجب در نشستی خبری که در محل آبفار استان تهران برگزار شد، افت سطح ایستابی در جنوب شرق تهران را مشکلی بزرگ برای آینده اعلام کرد.

وی افزود: در این مناطق حدود سه سال قبل با حفر چاه‌های 150 متری به آب می‌رسیدیم اما در حال حاضر با چاه‌هایی به عمق 250 متر نیز به آب نمی‌رسیم.

پوررجب در پاسخ به ایانا درباره ریشه‌یابی شکل‌گیری این مشکل، گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای مسئول بررسی این مسئله هستند.

وی تعداد روستاهای استان تهران را 716 روستا اعلام کرد که بالغ بر 600 هزار نفر در آن ساکن هستند.

مدیر عامل آبفار استان تهران افزود: حدود 400 روستا تحت پوشش آبفار روستایی قرار داشته و به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند. به تازگی 10 روستا را نیز از دهیاری‌ها و شوراهای روستا تحویل گرفته‌ایم تا تحت پوشش شبکه آب سالم و بهداشتی قرار گیرند. این چهار روستا 11 هزار نفر جمعیت دارند.

وی همچنین از الحاق قرچک و شمیران به آب و فاضلاب شهری خبرداد و گفت: این دو منطقه بر اساس تعریف دیگر روستا به حساب نمی‌آیند.


آب زیرزمینی تنها منبع مطمئن برای روستاهای تهران

به گفته پوررجب 99 درصد آب مورد نیاز روستاهای اطراف تهران از منابع آب زیرزمینی به کمک 345 حلقه چاه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تهران تنها استانی است که به روستاهای آن به صورت سیار با تانکر آبرسانی نمی‌شود و آنها به منبع آب پایدار دسترسی دارند. در مواقعی که برق قطع می‌شود، به دلیل ایجاد اختلال در آبرسانی شبکه، به صورت موقت آبرسانی با تانکر انجام می‌دهیم اما این وضعیت دائمی نیست. ضمن آنکه برای حل این مشکل 12 هزار و 400 متر مکعب مخزن هوایی و زمینی ساختیم.

مدیر عامل آبفار استان تهران با اشاره به اینکه تا افق 1425 مطالعات آبرسانی برای 400 روستای تحت پوشش این شرکت انجام شده است، از تعمیر مجتمع‌های بزرگ آبرسانی شهید تهرانی و مجتمع کوثر که توسط جهاد سازندگی ساخته شده بودند، به منظور ارتقای کیفیت آب تحویلی به روستاهای تهران خبرداد.

وی اگرچه حجم عمده تامین کننده آب روستاهای استان تهران را منابع آب زیرزمینی اعلام کرده و کیفیت این آب را نیز مناسب توصیف کرد اما گفت:تفاهم نامه‌ای بین آبفای شهری و روستایی منعقد شده تا در افق 1425، 10 میلیون متر مکعب از سد ماملو حق‌آبه دریافت شود. به این ترتیب آبی با حجم 50 لیتر در ثانیه از منابع سطحی با آب چاه‌های بدون کیفیت جنوب تهران مخلوط می‌شود تا کیفیت آب شرب پیشوا و ورامین بهبود یابد.

پوررجب در پاسخ به ایانا درباره غیر قابل باور بودن اظهاراتش در زمینه کیفیت مطلوب منابع آب زیرزمینی استان تهران، عنوان کرد: در استان تهران بیشتر چاه‌های ما در اطراف زمین‌های کشاورزی واقع شده و کود و سمومی که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد، روی کیفیت آب تاثیرگذار است اما همکاری‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از کیفیت آب چاه‌های شرب مراقبت کنیم.

البته افت کیفیت منابع آب زیرزمینی استان تهران بیشتر به دلیل نشت فاضلاب و نبود شبکه بهداشتی جمع‌آوری فاضلاب در کلانشهر تهران است که این مقام مسئول به آن اشاره‌ای نکرد.


تکمیل مجتمع آبرسانی روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی

مدیر عامل آبفار استان تهران از اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مجمتع‌های آبرسانی روستایی در استان تهران خبراد.

به گفته وی 13 مجتمع آبرسانی روستایی با این اعتبارات در دست ساخت است. هشت مجتمع آماده بهره‌برداری است. با افتتاح این مجتمع‌ها، 111 هزار نفر تحت پوشش آب بهداشتی و سالم قرار می‌گیرند.

پوررجب همچنین از انجام مطالعات فاضلاب برای 46 روستای بالا دست سد لتیان و 22 روستا در بالادست سد ماملو به منظور حفظ کیفیت آب شرب شهری و منابع آب رودخانه‌ها خبرداد.

وی اضافه کرد: سه روستای سعیدآباد پردیس، امامزاده داوود تهران و نیکنامده شمیران در بالادست سد ماملو و لتیان هستند که شبکه تصفیه فاضلاب آنها 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای این روستاها از سیستم تصفیه فاضلاب MEDR که بسیار مدرن و پیشرفته است استفاده می‌کنیم. استانداردهای خروجی این تصفیه‌خانه‌ها منطبق بر حدود استاندارد سازمان بهداشت جهانی است. در این تصفیه خانه ازت و فسفر را از پساب خروجی حذف می‌کند.

به گفته مدیر عامل آبفار استان تهران این مجموعه با بهسازی شبکه‌های فرسوده، تعویض کنتور، استانداردسازی انشعابات قدیمی و جلوگیری از سرریز مخازن، کنتورگذاری و اقداماتی از این دست، میزان هدر رفت آب در شبکه روستایی را از 93 درصد در سال 93 به 38.5 درصد در سال جاری رسانده است.

وی گفت: در روستاها آب شرب برای آبیاری گلخانه‌ها و مصرف دامداری‌ها به کار گرفته می‌شد که با آموزش مردم، استفاده از آب چشمه‌ها و قنات‌ها برای این مصارف در بین روستاییان ترویج شد.

پوررجب تعداد انشعابات غیر مجاز استان تهران را 25 هزار انشعاب اعلام کرد که طی دو سال گذشته، 10 هزار و 200 انشعاب غیر مجاز به مجاز تبدیل شده است.

وی همچنین به کاهش مصرف سرانه آب در روستا اشاره کرد و افزود: میزان مصرف سرانه از 210 لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر تا پایان سال جاری به 190 لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر خواهد رسید.

مدیر عامل آبفار استان تهران عنوان کرد: برای اولین بار در کشور از سیستم نانوفیلتر برای تصفیه آب استفاده خواهیم کرد. این سیستم هدر رفت آب نداشته و "بک واش"(آب مورد نیاز برای شستشوی فیلترها) آن هم مجدد تصفیه می‌شود. با استفاده از این سیستم پیشرفته، قصد داریم آب بسته‌بندی شده برای عشایر استان تهران را تولید کنیم.

وی حجم کل اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح شبکه‌های فرسوده، بهبود کیفیت آب و افزایش ضریب جمعیت تحت پوشش آب بهداشتی در روستاهای استان تهران را 450 میلیارد تومان اعلام کرد./

L-951223-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید