Iranian Agriculture News Agency

گردهمایی ملی نقش مراتع درمدیریت جامع حوضه‌های آبخیز

گردهمایی ملی نقش مراتع درمدیریت جامع حوضه‌های آبخیز درآخرین روز از هفته منابع طبیعی وآبخیزداری با حضور جلالی، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران کل منابع طبیعی سراسر کشور، رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

گردهمایی ملی نقش مراتع درمدیریت جامع حوضه‌های آبخیز

گردهمایی ملی نقش مراتع درمدیریت جامع حوضه‌های آبخیز درآخرین روز از هفته منابع طبیعی وآبخیزداری با حضور جلالی، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران کل منابع طبیعی سراسر کشور، رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، جلالی، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهارداشت: حدود یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به کانون‌های گردوغبار شده است.

وی با بیان اینکه سرانه جهانی مرتع حدود هفت برابر سرانه مرتع در ایران است، گفت: باید بتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که پایداری مراتع و پایداری تولید را داشته باشیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: راهی جز حفظ و احیای مراتع نداریم و هر زمان که کاری را به مردم واگذار کرده‌ایم به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم و باید حفاظت از ۱۸ میلیون هکتار مراتع را به مردم واگذار کنیم.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: در دنیا ۱۵ درصد سرزمین‌ها کویری است، در ایران ۲۵ درصد و در استان اصفهان ۳۰درصد سرزمین‌ها کویری است.

وی اضافه کرد: متوسط بارش جهانی ۷۵۰ میلی متر است و متوسط بارش در ایران ۲۵۰ میلی متر می‌باشد ولی متوسط بارش در استان اصفهان حدود۱۲۰ میلی متر که یک ششم بارش‌های جهانی است.

وی اظهارداشت: در طول سالیان دور مردم باهوش و با ذکاوت این دیار با خلاقیت و برنامه‌ریزی این شرایط را مدیریت کردند، ولی هجوم بی‌برنامه صنعت، افزایش رو به تزاید جمعیت، زندگی تقلیدی ماشینی باعث شد که امروز ما وارث استانی با شرایط محیطی شکننده باشیم.

استاندار اصفهان افزود: این امر در طول ده‌ها سال حادث شده است و برای جبران نیاز به برنامه، منابع و زمان دارد و دولت تنها بخشی از این فرایند است و نه همه فرایند.

وی با بیان اینکه امروز در استان اصفهان با آلودگی خاک و فرسایش آن، آلودگی هوا و مشکل آب مواجه هستیم، گفت: خوشبختانه در استان با استفاده از توان بالای کارشناسی علمی و عزم و اراده مدیریت برای کنترل این چالش‌ها برنامه میان مدت تهیه شده و به مورد اجرا گذارده شده است.

استاندار اصفهان به تهیه برنامه مقابله با گردوغبار اشاره کرد و افزود: برنامه جامع مقابله با گردوغبار در استان اصفهان شش ماه زودتر از مرکز آماده شد و این طرح در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.

رسول زرگرپور افزود: در طول سه سالی که این طرح به مورد اجرا در آمد بیش از ۵۰۰۰ هکتار از کانون‌های گردوغبار درختکاری تثبیت شد و هدف‌گذاری این برنامه تثبیت ۱۰ هزار هکتار از کانون‌های فرسایش خاکی است.

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز در بخش آب استان رخ داده در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، تصریح کرد: در قالب طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود، مدیریت یکپارچه بر حوضه حاکم شده که الگویی برای سایر حوضه های آبریز بوده است.

زرگرپور اضافه کرد: برای اولین بار حسابداری حوضه آبریز و سهم‌ها و همچنین برداشت‌های غیرمجاز مشخص و طرح های توسعه‌ای متوقف و سامانه دوم فعال شده است و البته این اقدامات انجام شده کافی نیست.

استانداراصفهان به بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد کشاورزی در استان اصفهان نیاز به رویکرد جدید دارد و باید ساماندهی اصولی کشاورزی استان از طریق الگوی کشت مناسب، سیستم‌های آبیاری، سیستم‌های گلخانه‌ای تسریع و با حرکت جهشی مورد توجه قرار گیرد.

محسن کریمیان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت منابع طبیعی اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای حفظ و نگهداری منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی انجام شده و این فعالیت‌ها با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: کشاورزی با برنامه و علمی می‌تواند یکی از اصولی باشد که به حفظ منابع طبیعی کمک کند، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز همواره با نگاهی کارشناسی و علمی به دنبال کمک در راستای حفظ سرمایه‌های ملی و جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی مراتع استان حرکت کرده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید