Iranian Agriculture News Agency

گزارش گلوبال اگریکالچر از چگونگی حق تأمین غذای سالم توسط شهروندان

کشورها به سوی کشاورزی اکولوژیک بروند/ دولت‌ها آفت‌کش‌ها را حذف کنند/ آفت‌کش‌ها تا 10 سال در طبیعت ماندگاری دارند/ جهان به سوی حذف آفت‌کش‌ها می‌رود

هیلار الور توسعه کشاورزی اکولوژیک را با جایگزینی مواد بیولوژیک به جای مواد شیمیایی برجسته کرده است و می‌گوید: "چنین رویکردهایی توانایی ارائه بازده کافی تغذیه‌ای برای تمام جمعیت جهان بدون تضعیف حقوق نسل‌های آینده برای دستیابی به غذا کافی و سلامت را دارد."

کشورها به سوی کشاورزی اکولوژیک بروند/ دولت‌ها آفت‌کش‌ها را حذف کنند/ آفت‌کش‌ها تا 10 سال در طبیعت ماندگاری دارند/ جهان به سوی حذف آفت‌کش‌ها می‌رود

هیلار الور توسعه کشاورزی اکولوژیک را با جایگزینی مواد بیولوژیک به جای مواد شیمیایی برجسته کرده است و می‌گوید: "چنین رویکردهایی توانایی ارائه بازده کافی تغذیه‌ای برای تمام جمعیت جهان بدون تضعیف حقوق نسل‌های آینده برای دستیابی به غذا کافی و سلامت را دارد."

او به همراه دیگر کارشناسان سازمان ملل نتیجه‌گیری کرده‌اند: "زمان آن فرارسیده است که افسانه ضرورت وجود آفت‌کش‌ها برای تغذیه مردم جهان را واژگون کنیم و فرآیندی جهانی برای گذار به سمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی سالم‌تر و ایمن‌تر داشته باشیم."

به گزارش ایانا از گلوبال اگریکالچر، کارشناسان سازمان ملل افسانه نیاز به آفت‌کش‌ها برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان را کم‌ارزش کردند. آنها به‌طور علنی یک معاهده جدید برای تنظیم و حذف تدریجی استفاده از آفت‌کش‌ها در کشاورزی و حرکت به سوی شیوه‌های کشاورزی پایدار را خواستار شدند. در روز هشتم ماه مارس سال جاری (2017 میلادی) هیلار الور ( Hilal Elver ) و باسکوت تانکاک ( Baskut Tancak ) گزارشگران ویژه سازمان ملل در موضوع‌های حق دسترسی به غذا و مواد سمی گزارش جدیدی در مورد بحران شدید استفاده از آفت‌کش‌ها به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند. این گزارش نشان می دهد استفاده از آفت‌کش‌ها هر ساله سبب مرگ حدود 200 هزار نفر بر اثر مسمویت حاد می شود و این مسئله بیشتر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد که بهداشت، ایمنی و مقررات زیست محیطی ضعیف تری دارند. آفت‌کش‌های خطرناک هزینه‌های بسیاری را به دولت‌ها تحمیل می کنند و به طور کلی اثرات فاجعه باری بر روی محیط زیست، سلامت بشر و جوامع دارند.

کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند مقادیر مشخصی از آفت‌کش‌ها می تواند ده‌ها سال در محیط زیست باقی بماند و کلیه سیستم‌های اکولوژیکی مرتبط با با تولید محصولات غذایی را تهدید کند. استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها منجر به آلودگی منابع آب و خاک، کاهش تنوع زیستی و نابودی دشمنان طبیعی آفات می شود. کارشناسان انکار این مسئله که صنعت کشاورزی با استفاده از آفت‌کش‌ها تجدید قوا می کند را محکوم می کنند و میزان خسارت وارد شده از آفت‌کش‌ها و همچنین نقش تهاجمی آنها را از تدابیر غیراخلاقی بازایابی بیان می کنند. این گزارش اعلام می کند که "ما به اراده سیاسی برای ارزیابی مجدد و به چالش کشیدن منافع، انگیزه‌ها و روابط قدرت نگه دارنده صنعت کشاورزی شیمیایی وابسته در محل نیازمندیم. اگر ما می خواهیم از صنایع غذایی وابسته به آفت‌کش‌ها جدا شویم، سیاست‌های کشاورزی، سیستم‌های تجارت و نفوذ شرکت‌ها بر افکار عمومی باید به چالش کشیده شوند."

این گزارش افسانه نیاز به آفت‌کش‌ها برای تغذیه جهان را نیز کم ارزش می کند. ترویج چنین ادعایی توسط صنایع کشاورزی شیمیایی که استفاده از آفت‌کش‌ها برای دستیابی به امنیت غذایی ضروری است، صحیح نیست و به شدت گمراه کننده است. در اصل مقدار مواد غذایی کافی برای تغذیه مردم جهان وجود دارد؛ اما در حقیقت تولیدات غیرمنصفانه و سیستم‌های توزیع موجود مانع عمده ای برای دسترسی به این منابع می باشد. نویسندگان این گزارش به کنایه بیان می کنند که در واقع بسیاری از مردم جهان به ویژه در کشورهای کم درآمد که امنیت غذایی ندارند، کشاورزانی هستند که از طریق فعالیت‌های کشاورزی امرار معاش می کنند.

این گزارش شامل لیست بلند بالایی از پیشنهادات است که یکی از آنها تنظیم معاهده ای جامع و الزام آور برای استفاده از آفت‌کش‌های خطرناک در طول چرخه حیات است. چنین معاهده ای باید سیاست‌هایی را به وجود آورد که استفاده از آفت‌کش‌ها را در سراسر جهان کاهش دهد و چهارچوبی را برای ممنوعیت و خذف تدریجی آفت‌کش‌های خطرناک گسترش دهد که سبب ارتقاء کشاورزی اکولوژیک شده و مسئولیت‌های سختی را بر عهده تولیدکنندگان آفت‌کش‌ها قرار می دهد. این گزارش از کشورها در خواست می کند طرح‌های عملی ملی از جمله انگیزه حمایت از جایگزین‌های آفت‌کش‌های خطرناک را گسترش دهند و همچنین اهدافی نظیر کاهش قابل اندازه گیری و الزام آور با محدودیت زمانی را آغاز کنند. همیشه باید در ابتدا جایگزین‌های غیرشیمیایی در نظر گرفته شوند. خلاء دیگری که در این گزارش نشان داده شده است ارزیابی خطرات جاری است. بر طبق نظر کارشناسان، ارزیابی خطرات به صورت مستقل و بی طرف و ثبت فرآیندهایی که نیازمند استفاده از آفت‌کش‌هاست باید براساس اصول محتاطانه ای باشد. به علاوه سرمایه گذاری بیشتر برای مطالعات جامع علمی درباره اثرات بالقوه سلامت آفت‌کش‌ها از جمله قرار گرفتن در معرض مخلوطی از مواد شیمیایی مورد نیاز است.

تهیه کنندگان این گزارش نتیجه گرفتند "در حالی که تلاش برای ممنوعیت و تنظیم استفاده مناسب از آفت‌کش‌ها یک قدم اساسی در مسیر درست است، روش‌های طولانی مدت و مؤثرتری برای کاهش در معرض این مواد شیمیایی قرار گرفتن وجود دارد تا از کشاورزی صنعتی کنار گذاشته شوند." کشورها باید کشاورزان شان را به تطابق با اقدامات کشاورزی اکولوژیک به منظور افزایش تنوع زیستی و سرکوب آفات به طور طبیعی تشویق کنند و با معیارهایی از جمله تناوب زراعی، مدیریت حاصلخیزی خاک و انتخاب محصول مناسب با شرایط محلی سازگار شوند. انگیزه برای تولید مواد غذایی ارگانیک باید از طریق کمک‌های فنی، مالی و یارانه ای و همچنین با استفاده از تدارکات عمومی فراهم شود./


ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید