Iranian Agriculture News Agency

در پی بهبود ژنتیکی دام‌های سبک محقق شد؛

افزایش علاقه دوچندان به پرورش گوسفند شیری در نیوزیلند/ جست‌وجو برای یافتن جایگزین تعاونی‌های سنتی

اگرچه علاقه به پرورش گوسفند شیری در نیوزیلند افزایش یافته، اما سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از هجوم ناگهانی متقاضیان در این صنعت، کمی با احتیاط رفتار می‌کنند.

افزایش علاقه دوچندان به پرورش گوسفند شیری در نیوزیلند/ جست‌وجو برای یافتن جایگزین تعاونی‌های سنتی

اگرچه علاقه به پرورش گوسفند شیری در نیوزیلند افزایش یافته، اما سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از هجوم ناگهانی متقاضیان در این صنعت، کمی با احتیاط رفتار می‌کنند.

به گزارش ایانا به نقل از رادیونز، بالا رفتن متقاضیان برای پرورش گوسفند، نکته‌ای بود که روز گذشته در کنفرانس سالانه پرورش گوسفند شیری در پالمرستون شمالی نیوزیلند مطرح شد و سخنرانان، میزان استقبال علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در این صنعت را رو به افزایش دانستند. طبق آمارهای موجود، اکنون در نیوزیلند، بیش از 30 هزار گوسفند در 13 واحد کوچک مقیاس پرورش داده می‌شود که تنها سه واحد بزرگ در این راستا وجود دارد.

استاد دانشگاه مسی (یکی از دانشگاه‌های نیوزیلند) در این کنفرانس گفت: دلایل مختلفی برای این علاقه‌مندی در میان مردم می‌توان پیدا کرد که یکی از آنها تولید فراورده‌های گوناگون از شیر گوسفند به واسطه بهبود ژنتیکی دام‌ها است. البته دلیل دوم را باید در قیمت‌های پایین تامین خوراک برای پرورش این حیوان جست‌وجو کرد. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ، نیز برای ایجاد تنوع در استراتژی تولید خود که منجر به سود بیشتر می‌شود، به استفاده از شیر گوسفند تمایل پیدا کرده‌اند.

کریگ پریچارد، افزود: این علاقه‌مندی در سال گذشته حتی از جانب شرکت بزرگی مانند "فونترا" نیز به چشم می‌خورد. البته تمایل به تولید گوشت گوساله و بره نیز بسیار افزایش یافته که شرکت DairyNZ (شرکت زنجیره‌ای تولید شیر و گوشت) یکی از آن هاست. به هر ترتیب، ما در حال پیشرفتی بزرگ در تولید محصولات مختلف کشاورزی از جمله محصولات دامی در نیوزیلند هستیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته با وجود اینکه قیمت لبنیات، بهبود چندانی نیافته بود، اما مردم به طور جدی به این صنعت نگاه می‌کردند و ما نگران هجوم ناگهانی سرمایه‌گذاران در این صنعت بودیم؛ چیزی که واقعا نمی‌خواستیم اتفاق بیفتد.

به گفته پریچارد، در چند ماه گذشته مواد ژنتیکی گوسفند شیری که از سال 1990 وارد نیوزیلند می‌شد، ارتقا یافته و این موضوع منجر به رشد اقتصادی کشور شده و توانایی رقابت در بازارهای جهانی را به نفع نیوزیلند افزایش داده است. به هر حال این صنعت است که با صورت‌های متفاوت، توسعه ژنتیکی دام‌ها را به تکاپو وادار می‌کند.

این استاد دانشگاه معتقد است، در مجموع مشکل ما در این خلاصه می‌شود که تفسیرهای متفاوتی از ارزش‌های ژنتیکی، شناسایی توانایی زایش‌ها و ارتقای شاخص‌های مربوط به تولید و توسعه وجود دارد. بنابراین تولیدکنندگان احتیاج به مجمعی سازمان یافته دارند که تعارض‌های احتمالی بین گروه‌های کوچک را حل کرده و ما را به یک پاسخ دقیق‌تر رهنمون سازد. البته به دلیل وجود رویکرد متفاوت در پرورش گوسفند شیری نسبت به گاو و بز شیری، نمی‌شود آن را مجبور به تشکیل تعاونی‌های سنتی و معمول کرد.

پریچارد تاکید کرد: آنچه در ساختار سرمایه‌گذاری این افراد، جلب توجه می‌کند، جست‌وجوی آن ها برای جایگزینی یک مجمع مناسب، به جای تعاونی‌های سنتی است. البته به نظر من، چیزی که یک انجمن را واقعی و سودمند می‌کند، به اشتراک‌گذاری علم ژنتیک و ترفندهای تولید بیشتر شیر در این حیوان است. بنابراین به نظر می‌رسد پرورش گوسفند شیری در نیوزیلند احتیاج به انجمن یا چیزی شبیه آن ندارد./


ترجمه: وحید زندی‌فخر

V-951224-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید