Iranian Agriculture News Agency

نشست تخصصی نظام‌های بهره‌برداری رودخانه‌های مرزی در آذربایجان غربی

نشست تخصصی نظام‌های بهره‌برداری رودخانه‌های مرزی استان در سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی برگزار شد.

نشست تخصصی نظام‌های بهره‌برداری رودخانه‌های مرزی در آذربایجان غربی

نشست تخصصی نظام‌های بهره‌برداری رودخانه‌های مرزی استان در سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص وضعیت استقرار و تشکیل نظام‌های بهره برداری مناسب در مناطق اجرایی طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی استان، نشست تخصصی نظام‌های بهره برداری رودخانه‌های مرزی استان با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، مدیر سازمان تعاون روستایی و مدیران جهاد کشاورزی و مسولان آب و خاک و روسای اداره تعاون روستایی شهرستان‌ها در محل سالن اجتماعات سازمان تعاون روستایی استان برگزار شد.

اسمعیل کریم زاده، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در این نشست، افزایش بهره وری عوامل و منابع تولید، افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی، ساماندهی بهره برداران و اراضی خرد و پراکنده در اشکال گوناگون نظام‌های بهره برداری، افزایش کارایی و اثر بخشی نظام‌های بهره برداری موجود و توسعه کشاورزی صنعتی در جهت برخورداری حداکثری بهره برداران از ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش را از اهداف کلی نظامهای بهره برداری عنوان کرد.

کریم زاده افزود: شرکت‌های سهامی زراعی و شرکت‌های تعاونی تولید و شرکت‌های کشت و صنعت خصوصی در قالب نظام‌های بهره برداری به ایفای نقش می پردازند.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات مهار آب رودخانه‌های مرزی استان تا پایان سال 97 در حدود 61 هزار و 570 هکتار از اراضی استان به سیستمهای نوین آبیاری تجهیز می شود.

این مسئول با بیان اینکه از سال ۹۴ طرح مهار آب‌های مرزی در استان‌های مرزی کشور آغاز شده و قرار است در قالب یک طرح چهارساله اتمام یابد، اظهارکرد: آذربایجان غربی بعد از خوزستان دومین استان کشور در زمینه اجرای طرح مهار آبهای مرزی است و این طرح در دو حوزه رودخانه زاب در سطح 12 هزار هکتار و رودخانه ارس در سطح 48 هزار هکتار در مناطق تحت پوشش شهرستان‌های استان اجرا می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: فراهم کردن زمینه‌های جلب مشارکت بهره برداران در قالب نظام‌های بهره برداری، تقویت و تحکیم بر رویکرد توسعه پایدار با اولویت حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از روند تخریب آنها در قالب نظام‌های نوین بهره برداری انجام می گیرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نظام‌های بهره برداری استان، جامع‌نگری نسبت به مقوله نظام‌های بهره‌برداری در راستای مدیریت بخش کشاورزی با تاکید بر تنوع پذیری موضوعی و الگویی و گسترش تقویت بر نگرش سیستمی به نظام بهره برداری و پرهیز از دیدگاه‌های جز نگر و تک ساختی را خواستار شد.

شهریار حیدری با تاکید بر ضرورت توانمندسازی نظام‌های بهره برداری افزود: شبکه تعاون روستایی استان دارای 270 تشکل و اتحادیه در بخش کشاورزی از جمله باغداران، دامداران، زنبورداران، مکانیزاسیون بوده و دارای 3500 نفر عضو است .

تشکیل پنل تخصصی و هم اندیشی و تبادل نظر درخصوص استقرار نظام‌های بهره برداری مناسب در شهرستان‌های هدف و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان توسط معاون مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از دیگر برنامه‌های این نشست ی کروزه بود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید