Iranian Agriculture News Agency

جزئیات سند گسترش همکاری ایران و اوکراین اعلام شد؛

وزارت جهاد کشاورزی، پرچم‌دار توسعه اقتصادی ایران و اوکراین/ اعلام آمادگی اوکراین برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کشاورزی استان البرز

واگذاری مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اوکراین به وزیر جهاد کشاورزی نشان از توانمندی و اهمیت این بخش در اقتصاد کشور دارد، توانمندی که پیش از این با نقش کشاورزی در مثبت شدن تزار تجاری کشور به اثبات رسیده است.

وزارت جهاد کشاورزی، پرچم‌دار توسعه اقتصادی ایران و اوکراین/ اعلام آمادگی اوکراین برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کشاورزی استان البرز

این کمیسیون مشترک که شامل گروهی 40 نفره از نمایندگان برخی از بانک ها، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت و بخش خصوصی و نیز گروهی از اتاق بازرگانی بود با ریاست محمود حجتی توانست علاوه بر بخش کشاورزی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، انرژی و بانکی سند جامع همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را به ثمر برساند. این سند که به گفته کارشناسان می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را برای رشد اقتصادی کشور به همراه داشته باشد، به‌عنوان برگی دیگر از موفقیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در پرونده این وزارتخانه به ثبت رسید.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره جزئیات این سند همکاری، گفت : در ادامه نشست‌های قبلی دو کشور ایران و اوکراین و خواست کشور اوکراین برای پررنگ‌تر شدن همکاری‌های بین دو کشور، نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در اوکراین به سرپرستی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

هومن فتحی بیان کرد: در این سفر وزیر جهاد کشاورزی با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر توسعه اقتصادی، وزیر انرژی و ذغال سنگ، وزیر کشاورزی و مواد غذایی و برخی دیگر از مقام‌های اوکراینی دیدار و گفت‌وگو داشت و همچنین بازدیدهایی نیز از چند مجموعه کشاورزی، باغداری، دامپروری، کارخانه های صنعتی اوکراین انجام داد.

اختصاص نخستین نشست به بخش خصوصی

وی با بیان اینکه نخستین نشست به بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و اوکراین اختصاص داشت، افزود: این نشست که نخستین نشست در سفر هیأت ایرانی به اوکراین بود با حضور و نظارت محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در شهر کی.اف پایتخت اوکراین برگزار شد.

فتحی عنوان کرد: در این نشست که در محل اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین برگزار شد، محمد بهشتی‌منفرد سفیر ایران در اوکراین و شماری از مقام‌های کشاورزی، اقتصادی و صنعتی اوکراین ازجمله سرگئی بوردیلیاک سفیر این کشور در ایران حضور داشتند و نتایج آن توسعه و گسترش بیش از پیش مناسبات در زمینه‌های مرتبط بود.

امضاء سند گسترش همکاری

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی امضاء سند گسترش همکاری‌های بین ایران و اوکراین را از دستاوردهای قابل توجه وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: این سند در برگیرنده توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های کشاورزی، سرمایه گذاری و مالی، تجاری، اتاق‌های بازرگانی، صنعتی و معدنی، فولاسازی، ماشین‌آلات، زمین‌شناسی، بانکی، نفت و گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، گردشگری، بهداشت، ورزش و جوانان، ارتباطات و خدمات مشاوره مهندسی است.

وی با تأکید بر اینکه این سند می‌تواند مسیر جدیدی در همکاری‌های دو کشور بگشاید، اضافه کرد: زمینه‌های مشترک همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی فراوان است و گسترش همکاری می‌تواند منافع دو ملت تأمین کند.

به گفته فتحی، مقامات اوکراینی به گسترش روابط با ایران علاقه‌مند هستند و تلاش می‌کنند از همه ظرفیت‌های موجود در این راستا استفاده کنند.

وی نتیجه مذاکرات رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را ارزشمند خواند و تأکید کرد: مرور آخرین وضعیت روابط اقتصادی، تجاری و راهکارهای توسعه آن، تقویت بیش از پیش روابط بین دو کشور و تقویت ارتباطات اقتصادی و بازرگانی، نتایج مهم مذاکرات و نشست کمیسیون مشترک ایران و اوکراین بود.

اعلام آمادگی اوکراین برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کشاورزی استان البرز

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت‌وگو با ایانا از دیگر دستاوردهای این سفر را جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری اوکراین در استان البرز برشمرد و یادآور شد: پس از امضاء این سند اوکراین برای جذب مشارکت ایران و استان البرز در توسعه زراعی و کشاورزی فرامرزی در ایالت خرسون اعلام آمادگی کرده است.

فتحی اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایالت خرسون اوکراین هم‌اکنون برای شروع فعالیت زراعی البرز در اوکراین آماده است و اتاق بازرگانی این ایالت با اختصاص دوهزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز به سرمایه‌گذاران البرزی در تمام پروسه از ثبت شرکت تا رهن و اجاره زمین های کشاورزی از آنها حمایت خواهد کرد.

وی برطرف شدن مشکلات انتقال پول بین دو کشور بدون واسطه کشورهای ترکیه و امارات را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که پس از امضاء این سند همکاری در دستور کار بانک ملی اوکراین قرار گرفته است.

فتحی در پایان با اشاره به تلاش سفیر اوکراین در ایران در زمینه پیگیری برای دسترسی آسان در جهت صدور ویزا بین دو کشور، گفت: اوکراین قصد دارد مراکزی را برای اخذ ویزا در سراسر ایران دایر کند تا متقاضیان شهرهای مختلف ایران برای دریافت ویزا مجبور به سفر به پاتیخت نباشند./

G-951224-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید