Iranian Agriculture News Agency

گشایش اولین نمایشگاه عرضه و فروش نهال مجوزدار در ارومیه

اولین نمایشگاه استانی عرضه و فروش نهال مجوزدار در شهرستان ارومیه با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گشایش یافت .

گشایش اولین نمایشگاه عرضه و فروش نهال مجوزدار در ارومیه

اولین نمایشگاه استانی عرضه و فروش نهال مجوزدار در شهرستان ارومیه با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گشایش یافت .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناساندن نهال سالم و استاندارد، عرضه و فروش نهال های سالم و استاندارد از نهالستان های مجوزدار استان، فرهنگ سازی استفاده از نهال استاندارد بین مردم و جلوگیری از عرضه نهال از نهالستانهای غیر مجاز عنوان کرد .

کریم زاده افزود: استان آذربایجان غربی در حال حاضر قطب تولید نهال در کشور محسوب می شود و بعد از استان البرز در رتبه دوم کشوری قرار دارد، در تولید پایه و نهال رویشی به روش کشت بافتی نیز با وجود دو مرکز دارای رتبه اول بوده و از پتانسیل تولید پایه رویشی تا سطح دو میلیون اصله در سال برخوردار است .

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر 44 فقره نهالستان‌ مجوز دار در سطح استان وجود دارد که سالانه درحدود پنج میلیون اصله نهال بذری و رویشی از این نهالستان ها تولید می‌شود .

وی با اشاره به برنامه های سازمان برای توسعه کشت پایه های رویشی و جایگزینی آنها با ارقام بذری، تصریح کرد: نهالهای تولیدی در استان شامل انواع نهال های بذری و رویشی و انواع پایه رویشی از مراکز کشت بافتی بوده و علاوه بر تامین نیاز استان، بسیاری از نهال‌های تولیدی به سایر استان‌های کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود .

کریم زاده افزود: از جمله نهال‌های بذری که در این استان تولید می‌شود می‌توان از دانه‌دارها به سیب، گلابی و به و از هسته‌دارها به هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس و آلبالواشاره کرد .

این نمایشگاه در راستای ساماندهی و عرضه و توزیع نهال سالم و استاندارد در 20 غرفه که 2 واحد از این غرفه ها مربوط به مشاوره رایگان کلینیک های گیاه پزشکی و آزمایشگاه های تجزیه آب و خاک است، تا 28 اسفند ماه سال جاری در محل پارکینگ ساختمان شماره دو جهاد کشاورزی استان جنب دانشگاه آزاد ارومیه واقع در شهرستان ارومیه برای بازدید عموم دایر است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید