Iranian Agriculture News Agency

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

زمان احیای دریاچه ارومیه طولانی‌تر می‌شود

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد: به دلیل تاخیر در پرداخت بودجه، 6 ماه از اجرای برنامه‌های خود عقب افتاده‌ایم در نتیجه زمان مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، طولانی‌تر خواهد شد.

زمان احیای دریاچه ارومیه طولانی‌تر می‌شود

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد: به دلیل تاخیر در پرداخت بودجه، 6 ماه از اجرای برنامه‌های خود عقب افتاده‌ایم در نتیجه زمان مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، طولانی‌تر خواهد شد.

عیسی کلانتری در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ما امسال حداقل 50 درصد برنامه‌های خود را اجرا نکرده‌ایم و اگر سایر سال‌ها اعتبارات به موقع و مناسب تامین شود، حداقل نیم سال (6 ماه) به زمان 10 ساله‌ای که برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده بود، افزوده خواهد شد.

با وجود آنکه 21 اسفند ماه سال جاری اخباری درباره مصوبه هیئت‌ وزیران به منظور اختصاص مبلغ ۸ هزار و دویست و هفت میلیارد ریال برای عملیات اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در رسانه‌ها منتشر شد، عیسی کلانتری گفت: هنوز مبلغی به ستاد احیا اختصاص نیافته و منتظریم ببینیم در روزهای باقیمانده سال، آیا این مبلغ به ستاد احیا تخصیص می‌یابد یا خیر. وی افزود: قرار است قسمتی از اعتبارات مورد نیاز را به ما اختصاص دهند.

به گفته دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه قول مساعد برای اختصاص 600 میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه داده شده ‌است.

همکاری با ژاپن، یک پروژه کوچک

دیروز بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت کار از امضای توافق‌نامه فاز دوم همکاری‌های سه جانبه میان وزارت نیرو، دولت ژاپن و ستاد احیای دریاچه ارومیه خبرداد.

این توافقنامه فاز دوم پروژه "مطالعه چرخه هیدرولیک حوضه آبریز(آبخیز) دریاچه ارومیه" است و به گفته مشاور وزیر نیرو، منابع مالی مورد نیاز پروژه حاضر از سوی دولت ژاپن تأمین شده و در همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه، دفاتر منطقه‌ای آب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و نیروهای کارشناسی زیرمجموعه‌های وزارت نیرو، اساتید دانشگاهی و مشاورین ژاپنی به انجام خواهد رسید.

آن‌طور که طاهری اعلام کرده است، اجرای مراحل مختلف این پروژه تا تیرماه سال 1399 با راه‌اندازی "سامانه تصمیم‌یار مدیریتی ( DSS ) حوضه آبریز دریاچه ارومیه" برای استفاده توسط مسئولان محلی و ستاد احیای دریاچه ارومیه تحت مدیریت عالی وزارت نیرو و با مدیریت اجرایی رئیس دفتر برنامه‌ریزی و تجهیز منابع ستاد احیای دریاچه ارومیه به انجام خواهد رسید.

عیسی کلانتری در ارتباط با اظهارات مشاور وزیر نیرو گفت: این همکاری بین ستاد احیا و جایکای ژاپن بوده و پروژه کوچکی است که خیلی مهم نیست.

وی ادامه داد: سر جمع دو میلیون دلار اعتبار توسط جایکا تامین می‌شود و این مجموعه مطالعات اجتماعی و منطقه‌ای در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام خواهد داد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بیان کرد: اگرچه پروژه جایکا بسیار کوچک است منتها بوق کرنای آنها زیاد است.

L-951225-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید