Iranian Agriculture News Agency

چیا جبری، طراح لباس، استایلیست و مدیر هنری در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

متریال لباس اقوام محلی در روستاهای ایران، ثروت هر ایرانی در جهان/ مجموعه شهرزاد، دستاورد 12 سال فعالیت پژوهشی در لباس اقوام محلی

طراح لباس، استایلیست و مدیر هنری موفق صنعت مد و لباس در ایران که آثار اخیر وی با اقتباس از اقوام محلی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است، قابلیت‌ها و در عین حال موانع توسعه پوشش ایرانی - اسلامی را با خبرنگار ما در میان گذاشت.

متریال لباس اقوام محلی در روستاهای ایران، ثروت هر ایرانی در جهان/ مجموعه شهرزاد، دستاورد 12 سال فعالیت پژوهشی در لباس اقوام محلی

طراح لباس، استایلیست و مدیر هنری موفق صنعت مد و لباس در ایران که آثار اخیر وی با اقتباس از اقوام محلی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است، قابلیت‌ها و در عین حال موانع توسعه پوشش ایرانی - اسلامی را با خبرنگار ما در میان گذاشت.

چیا جبری در حاشیه برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، پیش از آنکه به موانع توسعه صنعت مد و لباس در کشورمان بپردازد، به انگیزه‌های پدیده شدن موضوع مد و لباس در ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این اتفاق از آنجا رقم خورد که جوانان ایرانی با وجود پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی به سمت پوشش لباس‌های طراحی‌شده غربی گرایش یافتند.


وی در عین حال اب نادرست دانستن قیاس سطح کمی و و کیفی مدهای غیرایرانی و ایرانی افزود: اصولاً این قیاس، قیاسی نادرست و مع‌الفارق است. چون هر فرهنگی باید استراتژی فرهنگی خاص خود را داشته باشد و نمی‌توان تابع تمام فرآیندهای طراحی مد و لباس در جهان بود.

جبری وضعیت اقتصادی را نیز به‌عنوان یکی از مسائل تأثیرگذار در توسعه صنعت مد و لباس مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امروزه در صنعت بزرگ مد و لباس، چرخ‌های این صنعت به‌گونه‌ای می‌چرخد که در ایران نچرخیده است.

وی با اشاره به از دست رفتن تولید پارچه در کشور به‌عنوان پایه طراحی و تولید لباس‌های ملی ادامه داد: این در حالی است که در رویکردهای نمایشی هم مشکلات زیادی پیش روی برندهای طراح لباس داخلی قرار دارد.

این فعال صنعت مد نداشتن استراتژی روشن و هدفمند را یکی از موانع توسعه فرهنگ مد ایرانی - اسلامی برشمرد و عنوان کرد: در ابتدا باید با دعوت از صاحب‌نظران دینی و تعامل و همدلی همگانی، راهکارهایی کاربردی برای خنثی کردن اثرات تهاجم فرهنگی غرب یافت و اتخاذ کرد.

جبری با یادآوری کراهت رنگ مشکی در دین اسلام و در عین حال ایده‌آل پوشش کامل مانند چادر، از مقاومت‌ها و بازتاب‌هایی که دست طراحان داخلی را در استفاده از انواع رنگ می‌بندد، اظهار تأسف کرد و یادآور شد: این در حالی است که متریال لباس اقوام محلی ثروت هر ایرانی در جهان است؛ تا آنجا که برخی لباس‌های محلی روستاهای ایران شکل آوانگارد دارد و می‌تواند الگویی برای سایز ملل جهان باشد.

وی به اهمیت استفاده آزاد و خلاقانه سوزن‌دوزی روی لباس‌های غربی اشاره کرد که با وجود دشواری می‌تواند به‌عنوان هنری سخت، اما زیبا و تکنیکی به صادرات صنعت پوشاک ایران کمک کند.

این طراح کارآفرین مبادله فرهنگی پوشاک ایرانی و سایر ملل جهان را برای طرفین ارزشمند برشمرد و تأکید کرد: با وجود اینکه برندهای سرشناس غربی نگران حجاب نیستند، اما تحت تأثیر مطالبات بازار و علاقه‌مندان به پوشش، به سوی طراحی مدل‌های باحجاب گرایش یافته‌اند.

جبری با ابراز تأسف از اینکه در صورت تداوم روند کند کنونی در توسعه صنعت مد و لباس ایرانی، از سویه‌های فرهنگی و اقتصادی متضرر خواهیم شد، اظهار کرد: ایران با پیشینه غنی تاریخی و ملی، باید مهد مد ایرانی - اسلامی در سطح جهان شود.

وی با یادآوری دغدغه‌های عنوان‌شده مسئولان عالی‌رتبه کشور مبنی بر تغییراتی که در فرهنگ پوشش مردم کشورمان به‌ویژه نسل جوان رخ داده است، اضافه کرد: این در حالی است که بر خلاف شعارهای مطرح‌شده، در عمل بودجه‌ای برای ترویج اصولی و پایدار و مورد قبول پوشش اختصاص نمی‌یابد.

این فعال صاحب‌نام برند پوشاک ایرانی با مطرح کردن پیشنهاد تأسیس پژوهشکده‌ای تخصصی برای طراحی و ترویج لباس‌های ایرانی - اسلامی که با ملاحظات همه‌جانبه تولید شده باشد، گفت: تا زمانی که به نسل جوان نسخه جایگزین جذاب ارائه نشود، نمی‌توان با ابزارهای قهری مانند گشت ارشاد به هدف ممانعت تغییر سمت و سوی لباس مردم نائل آمد.

جبری با اعلام اینکه برندهای پوشاک خارجی مدتی است لباس‌های کهنه ایرانی را خریداری می‌کنند و با طراحی کتیبه کورش، آن را دوباره به ایران صادر می‌کنند، بیان کرد: آنها در حالی لباس‌های با طرح سکه هخامنشی یا کتیبه بیستون و کورش را به ایران صادر می‌کنند که به شکل ایرانیزه تحویل ما نمی‌دهند و با تحریف متریال فهرنگ خودت، آن را بازطراحی می‌کنند.

وی با اشاره به عواقب تداوم بی‌توجهی به پوشاک اقوام محلی، تغییر پوشش دختران روستایی و محلی ایران به لباس خوانندگان غربی را طی سال‌های اخیر ازجمله اثرات خسران‌بار نادیده گرفتن سلایق ریشه‌دار فرهنگی ایران برشمرد و افزود: هنگام رونمایی مجموعه "شهرزاد" که ماحصل 12 سال تحقیق و مطالعه روی لباس اقوام محلی و اقتباس از آنها برای طراحی پوشاک جدید است، تمجید استاد قطب‌الدین صادقی در نمایشگاه را موجب فخر و مبالات برشمرد و عنوان کرد: پس از اقتباس از لباس اقوام، لحظه‌ای نگران آسیب احتمالی طرح‌های اقتباسی خودم از لباس اقوام محلی شدم.

جبری در پایان با اشاره به لباس اقوام محلی تأکید کرد: در حالی آنها برای سن، جنسیت، کاربرد جشن و عزا و... لباس‌های خاص طراحی کرده‌اند که در حال حاضر مانتو لباس همه امورات زنان ایرانی است. در حالی که شکار لباس خاص خود را دارد. یا در آیین‌های نامزدی و عروسی، شکل لباس نباید فرق داشته باشد.

لازم به ذکر است، پس از رونمایی از مجموعه لباس‌های "شهرزاد"، ژورنال اختصاصی شهرزاد نیز با عکاسی بابک برزوید و طراحی خاتون شهبازی و.../

S-951225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید