کد خبر: ۴۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵- ۱۱:۲۲
چیا جبری، طراح لباس، استایلیست و مدیر هنری در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:
طراح لباس، استایلیست و مدیر هنری موفق صنعت مد و لباس در ایران که آثار اخیر وی با اقتباس از اقوام محلی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است، قابلیت‌ها و در عین حال موانع توسعه پوشش ایرانی - اسلامی را با خبرنگار ما در میان گذاشت.

طراح لباس، استایلیست و مدیر هنری موفق صنعت مد و لباس در ایران که آثار اخیر وی با اقتباس از اقوام محلی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است، قابلیت‌ها و در عین حال موانع توسعه پوشش ایرانی - اسلامی را با خبرنگار ما در میان گذاشت.

چیا جبری، طراح و بنیانگذار موسسه مد و لباس "چیامد" در گفت و گو با خبرنگار ایانا که چندی پیش رونمایی مجموعه لباس او با عنوان "خاتون" و همچنین ژورنال "شهرزاد" با اقتباس از لباس اقوام محلی کشورمان با اقبال زیادی مواجه شد؛ پیش از آن که در پاسخ به پرسش خبرنگار ما به اهمیت احیای فرهنگ لباس های ایرانی با اقتباس هنرمندانه از لباس های اقوام محلی در روستاهای سراسر ایران زمین بپردازد، به انگیزه‌های پدیده شدن موضوع مد و لباس در ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این اتفاق از آنجا رقم خورد که جوانان ایرانی با وجود پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی، به سمت پوشش لباس‌های طراحی‌شده غربی گرایش یافتند.


وی در عین حال با نادرست دانستن قیاس سطح کمی و و کیفی مدهای غیر ایرانی و ایرانی افزود: اصولاً این قیاس، قیاسی نادرست و مع‌الفارق است. چون هر فرهنگی باید استراتژی فرهنگی خاص خود را داشته باشد و نمی‌توان تابع تمام فرآیندهای طراحی مد و لباس در جهان بود.

جبری، وضعیت اقتصادی را نیز به‌عنوان یکی از مسائل تأثیرگذار در توسعه صنعت مد و لباس مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امروزه در صنعت بزرگ مد و لباس، چرخ‌های این صنعت به‌گونه‌ای می‌چرخد که در ایران نچرخیده است.

وی با اشاره به از دست رفتن تولید پارچه در کشور به‌عنوان پایه طراحی و تولید لباس‌های ملی ادامه داد: این در حالی است که در رویکردهای نمایشی هم مشکلات زیادی پیش روی برندهای طراح لباس داخلی قرار دارد.

این فعال صنعت مد، نداشتن استراتژی روشن و هدفمند در کشورمان را یکی از موانع توسعه فرهنگ مد ایرانی - اسلامی برشمرد و عنوان کرد: در ابتدا باید با دعوت از صاحب‌نظران دینی و تعامل و همدلی همگانی، راهکارهایی کاربردی برای خنثی کردن اثرات تهاجم فرهنگی یافت و اتخاذ کرد.

جبری با یادآوری کراهت داشتن رنگ مشکی در دین اسلام و در عین حال تلاش مسوولان برای معرفی پوشش چادر به عنوان پوشش کامل، از مقاومت‌ها و بازتاب‌هایی که دست طراحان داخلی را در استفاده از انواع رنگ برای رواج پوشش در شان ایران اسلامی می‌بندد، اظهار تأسف کرد و یادآور شد: این در حالی است که متریال لباس اقوام محلی در بیشتر روستاهای ایران ثروت هر ایرانی در جهان است؛ تا آنجا که برخی لباس‌های اقوام محلی ایران، شکل آوانگارد دارد و می‌تواند الگویی جذاب و در عین حال تامین کننده نظرات زنان علاقه مند به رعایت پوشش برای بسیاری از ملل جهان باشد.

وی به اهمیت استفاده آزاد و خلاقانه سوزن‌دوزی روی لباس‌های غربی اشاره کرد که با وجود دشواری می‌تواند به‌عنوان هنری سخت، اما زیبا و تکنیکی به صادرات صنعت پوشاک ایران و در واقع صادرات فرهنگ کشورمان کمک کند.

این طراح کارآفرین، مبادله فرهنگی پوشاک ایرانی و سایر ملل جهان را برای طرفین ارزشمند برشمرد و تأکید کرد: با وجود اینکه برندهای سرشناس غربی نگران حجاب نیستند، اما تحت تأثیر مطالبات بازار و علاقه‌مندان به پوشش، به سوی طراحی مدل‌های باحجاب گرایش یافته‌اند.

جبری با ابراز تأسف از اینکه در صورت تداوم روند کند کنونی در توسعه صنعت مد و لباس ایرانی، از جهت گیری های فرهنگی و اقتصادی که در معرض هجوم به فرهنگ کشورمان بوده و هستند، متضرر خواهیم شد، اظهار کرد: این در حالی است که با کمی خوش سلیقگی در تعامل با طراحان لباس در داخل کشور، ایران با پیشینه غنی تاریخی و ملی، باید مهد مد ایرانی - اسلامی در سطح جهان شود.

وی با یادآوری دغدغه‌های عنوان‌شده مسئولان عالی‌رتبه کشور مبنی بر تغییراتی که در فرهنگ پوشش مردم کشورمان به‌ویژه نسل جوان رخ داده است، اضافه کرد: این در حالی است که بر خلاف شعارهای مطرح‌شده، در عمل بودجه‌ای برای ترویج اصولی و پایدار و مورد قبول پوشش نسل جوان اختصاص نمی‌یابد تا آنجا که حتا جوانان روستاهای ایرانی در حال تغییر پوشش خود به سوی لباس های غیر ایرانی است.

این فعال صاحب‌نام برند پوشاک ایرانی با مطرح کردن پیشنهاد تأسیس پژوهشکده‌ای تخصصی برای طراحی و ترویج لباس‌های ایرانی - اسلامی که با ملاحظات همه‌جانبه به خلق و تولید آثار مناسب و مورد اقبال بپردازد، گفت: تا زمانی که به نسل جوان، نسخه جایگزین جذاب ارائه نشود، نمی‌توان با ابزارهای قهری مانند گشت ارشاد و ... به هدف ممانعت آن ها از تغییر سمت و سوی لباس نائل آمد.

جبری با اعلام اینکه برندهای پوشاک خارجی مدتی است لباس‌های کهنه ایرانی را خریداری می‌کنند و با طراحی کتبیه کورش و... آن را دوباره به کشورمان صادر می‌کنند، بیان کرد: آن ها در حالی لباس‌های با طرح سکه هخامنشی یا کتبیه بیستون و کورش را به ایران صادر می‌کنند که به شکل ایرانیزه تحویل ما نمی‌دهند و با تحریف متریال فرهنگ خودمان، آن را بازطراحی می‌کنند.

وی با اشاره به عواقب تداوم بی‌توجهی به پوشاک اقوام محلی، تغییر پوشش دختران روستایی و محلی ایران به لباس خوانندگان غربی را طی سال‌های اخیر از جمله اثرات خسران‌بار نادیده گرفتن سلایق ریشه‌دار فرهنگی ایران برشمرد و افزود: پس از رونمایی مجموعه "شهرزاد" که با تمجید استاد قطب‌الدین صادقی در نمایشگاه مواجه شد موجب فخر و مبالات شد، پس از اقتباس از لباس اقوام محلی، لحظه‌ای نگران آسیب احتمالی طرح‌های اقتباسی خودم از لباس اقوام محلی شدم. با وجود آن که مجموعه "شهرزاد" که ژورنال آن نیز در ششمین جشنوراه مد و لباس فجر رونمایی شد، ماحصل 12 سال تحقیق و مطالعه روی لباس اقوام محلی و اقتباس از آن ها برای طراحی پوشاک جدید بوده است.

جبری در پایان با اشاره به اهمیت لباس اقوام محلی فارغ از ویژگی پوشیدگی و زیبایی آن ها تأکید کرد: در حالی آن ها برای سن، جنسیت، کاربرد جشن و عزا و ... لباس‌های خاص طراحی کرده‌اند که در حال حاضر مانتو، لباس همه امورات زنان ایرانی شده است. در حالی که شکار لباس خاص خود را دارد و لباس دروی محصولات مزرعه کشاورزان طرح و شکل خاص خود را دارد. کما اینکه در آداب محلی، شکل لباس در آیین‌های نامزدی و عروسی، باید فرق داشته باشد.

S-951225-01

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
عناوین مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار