Iranian Agriculture News Agency

نسل زنبورعسل در آمریکای شمالی در حال انقراض است؛

خدمت سه میلیارد دلاری حشرات به کشاورزی آمریکا

زنبورعسل Rusty-Patched (یک نژاد آمریکای شمالی) در حال تبدیل شدن به نخستین زنبوری است که در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض اقرار دارد.

خدمت سه میلیارد دلاری حشرات به کشاورزی آمریکا

زنبورعسل Rusty-Patched (یک نژاد آمریکای شمالی) در حال تبدیل شدن به نخستین زنبوری است که در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض اقرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا به نقل از TRANSYLVANIATIMES به‌دلیل کاهش قابل توجه زنبورهای عسل و نوعی پروانه به نام monarch این گونه‌ها در معرض انقراض قرار گرفته‌اند؛ بنابراین توجه کارشناسان به چالش‌هایی است که پس از این برای تکثیر گیاهان و تولید مواد غذایی پیش می‌آید. زیرا این حشرات در گرده‌افشانی مؤثر بوده و چرخه زندگی گیاهان را تکمیل می‌سازند. مانند بسیاری از گونه‌های زنبورعسل، نژاد Rusty-Patched نیز در گرده‌افشانی گیاهان بسیاری ازجمله گوجه‌فرنگی، زغال‌اخته و فلفل که در رده محصولات مهم اقتصادی قرار دارند، مؤثر است. تأثیر زنبورعسل را حتی در گیاهانی که توانایی بارورسازی خودشان را دارند، قابل اغماض نیست؛ چرا که وجود این حشره به مراتب باعث تولید بیشتر و میوه‌های بزرگ‌تر می‌شود، به‌طور کلی وجود انواع حشرات به‌ویژه زنبورعسل خدماتی به ارزش سه میلیارد دلار برای کشاورزی ایالات متحده آمریکا دارند.

فراوانی این‌گونه از زنبورعسل در 28 ایالت از کانکتیکات تا داکوتای جنوبی، بخشی از کلمبیا و دو استان کانادا کاهش چشمگیری را از اواخر سال 1990 داشته است، به‌طوری که جمیعت آن در 13 ایالت و یک استان آمریکا تا 87 درصد کاهش یافت. تصور می‌شود از دست دادن زیستگاه، بیماری‌ها و انگل‌ها از مهم‌ترین علل کاهش جمعیت این زنبور باشد. البته نباید تأثیرات منفی استفاده از آفت‌کش‌ها که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث مرگ این حشرات می‌شود و همچنین تغییرات آب و هوایی و میزان در دسترس بودن گل‌ها را از نظر دور داشت. به احتمال قوی، ترکیبی از این عوامل باعث کاهش درصد جمعیتی این زنبور شده است.

تکیه‌گاه ماندگاری زنبور نژاد Rusty-Patched به زنده ماندن تنها عضو آن یعنی ملکه در زمستان وابسته است. در فصل بهار وقتی ملکه از خواب زمستانی بیدار می‌شود، به‌دنبال لانه برای بارور کردن تخم پاییز سال گذشته است. سپس تخم‌ها به زنبورهای کارگر تبدیل شده و کلونی رشد می‌کند. در این زمان ملکه جدید جایگزین ملکه قدیمی شده و این سیکل دوباره تکرار می‌شود. اگرچه شاید اساسی‌ترین راه حفاظت از حیواناتی مانند پاندا یا کرگدن در میان مردم، هزینه کردن مقداری پول برای جلوگیری از انقراض آنها باشد، اما این موضوع درباره زنبورعسل یا پروانه بسیار متفاوت است. در حقیقت این راه برای همگان در دسترس است که با یک گلدان و مقداری خاک حمایت خود از این حشرات مفید را به نمایش بگذارند.

کاشت گیاهان گلدار بومی می‌تواند یک منبع غذایی برای زنبورها باشد؛ همچنین انواع گیاهانی که از اوایل بهار شکوفه داده و اواخر پاییز فعال‌ترین گرده‌افشانی را دارند، می‌توانند یک چرخه ثابت از مواد غذایی را فراهم کنند. علاوه بر آن، استفاده عاقلانه و مسئولانه از آفت‌کش‌ها به‌صورت همگانی و تدوین یک دستورالعمل سازنده و روشن به‌ویژه درباره استفاده از حشره‌کش نئونیکوتینوئید، می‌تواند تأثیر مثبتی در جلوگیری از انقراض این حشرات داشته باشد؛ به‌ویژه در زمانی که امکان جذب این مواد شیمیایی توسط شهد و گرده در گیاهان گلدار افزایش می‌یابد./

V-951225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید