Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان اردبیل اعلام کرد:

معرفی 417 رقم زراعی در اردبیل / ۱۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان اردبیل گفت: ضرورت دارد بین مراکز تحقیقات، پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های داخلی و بین المللی ارتباط منظم و منسجمی وجود داشته باشد تا با تقویت و تعامل سازنده بتوانیم دستاوردهای تحقیقاتی را به ثروت تبدیل کنیم.

معرفی 417 رقم زراعی در اردبیل / ۱۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان اردبیل از معرفی 417 رقم زراعی در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی با اعلام این خبر و ارائه گزارشی از عملکرد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارتخانه در شش حوزه پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، نظارت و ثبت گواهی بذر، مدیریت ذخایر ژنتیکی، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت می‌کند که در حوزه تحقیقات و فناوری، سازمان دارای دو هزار و 27 عضو هیأت علمی در ۵۵۵ گرایش تحقیقاتی در ۱۸ مؤسسه و مرکز ملی تحقیقاتی و ۳۴ مرکز تحقیقات استانی فعالیت می‌کند .

وی گفت: این مرکز ازنظر معرفی ارقام جدید زراعی و باغی و تحقیقات کاربردی در حوزه منابع طبیعی و گیاه‌پزشکی قوی‌ترین و مهم‌ترین نهاد تحقیقاتی کشور به شمار می رود.

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان اردبیل افزود: معرفی ۴۱۷ رقم زراعی، ۳۲۰ رقم باغی، انتشار ۶۰۰ دستورالعمل گیاه‌پزشکی، ایجاد ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و ۱۲ مرکز رشد و فناوری کشاورزی از دستاوردهای این مرکز به حساب می آید.

کربلائی خیاوی یادآور شد: تاکنون ۱۸۰ دستاورد تحقیقاتی تجاری‌سازی شده و تنها دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی ۱۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال داشته است .

وی با اشاره به تولید محصولات فناوری گفت: تولید و تأمین هسته‌های اولیه بذری شامل پرورشی ۱ ، ۲ و ۳ در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و طرح خوداتکایی و خودکفایی گندم و جو انجام گرفته است. این مرکز حدود ۸۰ تن بذر پرورشی ۱ و حدود ۸۰۰ تن بذر پرورشی ۲ برای اقلیم‌های متفاوت در محصولات مختلف کشاورزی تولید می‌کند .

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان در زمینه نظارت، ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: مرکز در سه حوزه بذر، نهال و کود شیمیایی وظیفه نظارتی دارد. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار هکتار مزارع تولید بذور محصولات مختلف کشاورزی و حدود ۲۸۰ نهالستان مورد بازدید کارشناسان مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور قرار گرفته و این امر به گواهی و تأئید بیش از ۵۰۰ هزار تن بذر و بیش از ۱۸ میلیون اصله نهال منجر شده است .

وی با اشاره به برنامه های آموزش کشاورزی گفت: در معاونت آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی چهار برنامه اصلی شامل آموزش ضمن خدمت کارکنان، آموزش بهره‌برداران، آموزش علمی _ کاربردی و آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در دستور کار قرار دارد .

کربلای خیاوی در ادامه افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با طراحی نظام نوین ترویج و جذب 10 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه، شبکه گسترده ترویج را در یک هزار و 200 مرکز خدمات کشاورزی مدیریت می‌کند . بر اساس این طرح عرصه‌های تولید کشور به 10 هزار پهنه تقسیم‌بندی شده و مروجان مسئول پهنه‌ها به عنوان نمایندگان بخش کشاورزی با کشاورزان ارتباط مشاوره‌ای برقرار و پهنه تحت پوشش را مدیریت می‌نمایند. همچنین برای دستیابی مروجان به آخرین دستاوردهای تحقیقاتی، سازمان سامانه تالار ترویج کشاورزی را راه‌اندازی کرده است .

وی با اشاره به برنامه‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای آینده‌پژوهی اظهار کرد: شرایط دشواری که در بخش کشاورزی برای کشور مطرح است، ایجاب می‌کند تحقیقات به سوی شرایطی چون بحران آب، خشکسالی و گرمای بیشتر معطوف شود . با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور و به منظور افزایش بهره‌وری آب، توجه جدی به الگوی کشت، تولید ارقام مقاوم به شرایط نامساعد محیطی، تحقیقات دیم، تنوع بخشیدن به ارقام مختلف زراعی و باغی، تحقیقات خاک و آب، کنترل بیولوژیک با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و تأسیس و راه‌اندازی مراکز رشد و فناوری کشاورزی ضرورت دارد .

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه تحقیقات موتور محرک بخش کشاورزی است و ظرفیت بسیار خوبی برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد بین مراکز تحقیقات، پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های داخلی و بین المللی ارتباط منظم و منسجمی وجود داشته باشد تا با تقویت و تعامل سازنده بتوانیم دستاوردهای تحقیقاتی را به ثروت تبدیل کنیم .

وی گفت: عمده فعالیت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اجرای پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور با هدف حل مشکلات حوزه کشاورزی، تولید هسته‌های اولیه بذری، نظارت و کنترل بر تولید بذر و نهال، ترویج فناوری‌های نوین کشاورزی و آموزش ضمن خدمت کارکنان، آموزش بهره‌برداران، آموزش علمی کاربردی و آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش است .

وی در پایان برنامه‌های آینده مرکز را پاسخگویی به چالش‌های پیش رو عنوان کرد و گفت: بایستی اولویت‌های تحقیقاتی به سمت پایداری منابع آب موجود، کشت دیم، تغییر الگوی کشت، تولید ارقام جدید مقاوم به شرایط نامساعد محیطی و توسعه روش‌های نوین آبیاری سوق داه شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید