کشف قدیمی‌ترین گیاه جهان در هند

کشف بقایای فسیلی یک گیاه باستانی نشان می‌دهد منشا گیاهان صدها میلیون سال قدیمی‌تر از آنی است که تاکنون تصور می شد.

به گزارش همشهری آنلاین،سنگ‌های باستانی به دست آمده از هند نشان می‌دهند گیاهانی شبیه‌ به جلبک‌های قرمز درحدود 1.6 میلیارد سال پیش در محیطی شبیه به دریاهای کم‌عمق زندگی می‌کرده‌اند.

این کشف می‌تواند نظریه‌های موجود درباره زمان نسبی شکل گیری حیات پیچیده در زمین را متحول سازد. محققان سوئدی در این بقایای فسیلی موفق به شناسایی بخش‌هایی از کلروپلاست شده‌اند، ساختارهایی درون سلول‌های گیاهی که در فتوسنتز گیاه نقش دارد.

اولین نشانه‌های شکل‌گیری حیات روز زمین از قدمتی برابر 3.5 میلیارد سال برخوردار است؛ اولین شکل‌های تک‌سلولی میکروسکوپی حیات در قالب ارگانیزم‌های بزرگتر چند‌سلولی یوکاریوتی تکامل یافتند.

ترز سالستد از موزه تاریخ طبیعی سوئد این فسیل‌های جدید را کشف کرده‌است و آنها را قدیمی‌ترین فسیل گیاهی می‌داند که تاکنون شناسایی شده‌اند. به گفته وی این بقایا نشان می‌دهند که شکل پیچیده حیات تاریخی قدیمی‌تر از آنچه تصور می‌رود در زمین دارند.

این فسیل‌های رشته مانند در مرکز هندوستان کشف شده‌اند و ویژگی‌های جلبک‌های سرخ مدرن را دارند اما به گفته محققان به دلیل عدم وجود دی‌ان‌ای درون این بقایا نمی‌توان صد درصد از باستانی بودن آنها اطمینان داشت.

قدیمی‌ترین جلبک سرخ شناخته شده در جهان تا پیش از این کشف 1.2 میلیارد سال قدمت دارد اکنون این فسیل‌های هندی 400 میلیون‌سال قدیمی‌تر از رکورد‌دار سابق هستند.