Iranian Agriculture News Agency

ظهور زودهنگام بیماری اسکروتینیا در مزارع کلزا

محقق مرکزتحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از ظهور زودهنگام بیماری اسکروتینیا در مزارع کلزای استان خبر داد.

ظهور زودهنگام بیماری اسکروتینیا در مزارع کلزا

محقق مرکزتحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از ظهور زودهنگام بیماری اسکروتینیا در مزارع کلزای استان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دلیلی در جلسه کمتیه گیاهپزشکی دانه روغنی کلزا که با موضوع مدیریت عوامل خسارتزای کلزا برگزار شد درخصوص بیماری اسکروتینیا گفت: این بیماری در سال های قبل در مرحله ساقه دهی و گلدهی ظاهر می شد، اما در سال جاری به دلیل بروز سرما و تشدید جوانه زنی اسکروت ها و آسیب دیدگی برگ ها، ظهور زود هنگام بیماری قبل از گلدهی و عموماً در مزارع خشکه زاری مشاهده شد .

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران توصیه کرد: برای پیشگیری و کاهش خسارت، مبارزه شیمیایی در مزارع خشکه زاری با بررسی کارشناسی و زمانی که 20 درصد گل ها ظاهر شدند با قارچکش های مناسب نظیر فولیکور صورت پذیرد .

براری درخصوص آفت سوسک گرده خوار ریز کلزا گفت: این آفت تک نسلی بوده که از اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه حشره کامل از گرده کلزا تغذیه و بیشترین جمعیت و خسارت را روی مزارع دیر کاشت ایجاد می کند .

وی درباره نرم مبارزه با آفت یاد شده گفت: مبارزه شیمیایی زمانی توصیه می شود که روی هر بوته حدود 7 تا 8 عدد سوسک روی هر ساقه مشاهده شود .

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران استفاده از حشره کش بیسکایا به میزان 350 سی سی یا کونفیدور به میزان یک لیتر در هکتار را برای مبارزه با آفت توصیه و خاطرنشان کرد: ممکن است در اواخر مرحله گلدهی روی هر ساقه تا 15 عدد سوسک مشاهده شود ولی نیاز به مبارزه شیمیایی نیست .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید