Iranian Agriculture News Agency

دومحصول کشاورزی هرمزگان ثبت ملی شدند

سیر بشاگرد و انبه میناب به عنوان دو نشانه جغرافیایی هرمزگان ثبت ملی شدند.محصولات کشاورزی دارای کیفیتی هستند که نشات گرفته از محل تولید آنها است و تحت تاثیرفاکتورهای جغرافیایی محلی خاص، نظیر آب، هوا و خاک هستند .

دومحصول کشاورزی هرمزگان ثبت ملی شدند

سیر بشاگرد و انبه میناب به عنوان دو نشانه جغرافیایی هرمزگان ثبت ملی شدند .

به گزارش ایانا از واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مجری ثبت ملی نشان جغرافیایی انبه میناب و سیربشاگرد با اعلام این خبر گفت: این اقدام با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و پارک علم وفناوری هرمزگان با هدف هویت بخشی به محصولات کشاورزی استان صورت گرفت .

صادق صمصام پور افزود: متاسفانه به دلیل عدم توجه به داشته های خودمان شاهد ثبت بسیاری از داشته های فرهنگی استان به نام دیگر مناطق ثبت هستیم .

وی با اشاره به اهمیت ثبت نشانه های جغرافیایی اظهار داشت: نشان جغرافیایی نشانی است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت وشهرت آن به واسطه آن منطقه بکار می رود وبه عبارت دیگر یک نشان جغرافیایی نام و محل منشاء تولید را نشان می دهد .

صمصام پور خاطر نشان کرد: محصولات کشاورزی دارای کیفیتی هستند که نشات گرفته از محل تولید آنها است و تحت تاثیرفاکتورهای جغرافیایی محلی خاص، نظیر آب، هوا و خاک هستند .

مجری ثبت ملی نشان جغرافیایی انبه میناب وسیر بشاگرد گفت: استفاده از نشان جغرافیایی محدود به محصولات کشاورزی نیست ونشان جغرافیایی می تواند کیفیت خاص یک محصول که به واسطه عوامل انسانی که در محل تولید آن محصول وجود دارند برجسته و نمایان سازند نظیر سنت ها، مهارت های خاص تولید و محل تولید می تواند یک روستا، شهر و منطقه ای خاص یا کشور باشد .

صمصام پورعنوان کرد: اسم مبدا یک نوع خاص از نشان جغرافیایی است که بر روی محصولات بکار می رود که دارای یک کیفیت خاص بوده و آن کیفیت خاص منحصرا برای محیط جغرافیایی خاص است که که آن محصولات در آنجا تولید می شود .

وی تاکید کرد : نشان های جغرافیایی نیازمند حمایت هستند در غیر اینصورت توسط افراد غیر مجاز در تجارت مورد تقلب قرار خواهند گرفت. برای مثال (دارجیلینگ)برای چای که در باغ های چای دارجینگ پرورش داده نشده برای مصرف کننده وتولید کننده زیان آور است. یعنی مصرف کننده فریب می خورد که یک کالای با کیفیت را تهیه کرده درحالی که کالای تقلبی است .

صمصام پور افزود:هم چنین کالای تقلبی که به نام نشانه دار جیلینگ در بازار ارائه شده به شهرت و موقعیت تجار ضربه می زند .

وی عنوان کرد:ما آمادگی داریم تا آنچه مربوط به هرمزگان بوده و برای عموم شناخته شده است را به ثبت ملی نماییم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید