Iranian Agriculture News Agency

تغییرات آب و هوایی می‌تواند تغذیه را بدتر کند

کاهش پروتئین گندم، برنج و محصولات اصلی تحت تاثیر تغییرات اقلیمی

شواهد حاکی از کاهش برخی از ریزمغذی‌های خاص و پروتئین در گیاهان است.

کاهش پروتئین گندم، برنج و محصولات اصلی تحت تاثیر تغییرات اقلیمی

شواهد حاکی از کاهش برخی از ریزمغذی‌های خاص و پروتئین در گیاهان است.

به گزارش ایانا از ساینس نیوز ، یک بشقاب شام با مواد غذایی انباشته از گیاهان ممکن است در اواخر قرن حاضر به همین اندازه فعلی مواد مغذی را ارائه ندهد. تغییرات آب و هوایی می‌تواند محتوای مواد مغذی و پروتئین را در گندم، برنج و سایر محصولات اصلی کمتر کند.

سلنیوم یک عنصر ردیابی برای سلامت انسان است، در حال حاضر این ماده در رژیم غذایی یک هفتم مردم جهان کاهش یافته است. مطالعات به بررسی ارتباط کاهش سلنیوم با برخی مشکلات مانند ضعف سیستم ایمنی و سایر بیماری‌ها پرداخته است. در این مطالعه مشخص شد که در نقاطی که سلنیوم به شدت کم است مانند چین، فرم استخوان‌بندی کودکان به اندازه و شکل نرمال نیست.

براساس مطالعه اخیری که انجام شده بود و در این خبرگزاری نیز منتشر شده بود، سلنیوم این عنصر حیاتی می‌تواند در اراضی کشاورزی تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار گیرد.

محققان دانشگاه‌ هاروارد در مقاله خود که در 6 ژانویه جاری در سایت بررسی سالانه سلامت عمومی منتشر شد به بررسی میزان آهن و روی دو ماده مغذی در برخی محصولات کشاورزی پرداخته‌اند. مایرز یکی از محققان این تیم مطالعاتی در سخنرانی خود در 16 فوریه در مجمع سالانه سلامت عمومی در آتلانتا نسبت به کاهش مواد مغذی در محصولات کشاورزی تا آخر قرن حاضر هشدار داد. مایرز در بخشی از سخنرانی خود گفت: اگر 10 سال پیش بود و ما قرار بود به تاثیر افزایش دی اکسید کربن بر سلامت انسان فکر کنیم، هیچ گاه به این فکر نمی‌کردیم که مواد مغذی در محصولات کشاورزی هم کم شوند. اما در حال حاضر ما با اختلال‌های جدی در سیستم‌های طبیعی کره زمین مواجه هستیم.

مایرز و همکارانش با تشکیل پایگاه داده از 95 ماده غذایی مورد مصرف در 188 کشور جهان، خطر رکود نسبتا متوسط عنصر روی را بر مردم در آینده محاسبه کردند. براساس یافته‌های محققان در سال 2015، تغییرات غذایی تا سال 2050 حدود 138 میلیون نفر را بیشتر تحت کمبود روی قرار خواهند گرفت. و برای بیش از 2 میلیارد نفر در حال حاضر کمبود روی وجود دارد، کاهش مواد مغذی در محصولات می‌تواند در آینده مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

کمبود روی به‌ویژه برای سلامتی زنان و کودکان بسیار اهمیت دارد. روی باعث افزایش خطر زایمان زودرس بین زنان باردار شده و می‌تواند باعث اختلال در رشد کودکان شود.

بر اساس آزمایش‌های انجام شده محققان دریافتند که غلظت آهن در گندم به‌طور متوسط 5 درصد کاهش یافته است. سطح عنصر روی 9 درصد کاهش یافته است. بسیاری از سایر محصولات نیز کاهش آهن و روی را نشان دادند، در حالی‌که مثلا ذرت و ذرت خوشه‌ای در جذب کربن، نوعی سازگاری را با افزایش میزان دی اکسید کربن نشان داده‌اند.

در واقع آینده مواد غذایی از لحاظ مواد مغذی چندان امیدوار کننده نیست./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951227-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید