Iranian Agriculture News Agency

با برنامه‌ریزی در دستور کار شورای تأمین‌کنندگان دام زنده؛

سال آینده، توزیع گوشت قرمز بسته‌بندی، فراگیر می‌شود/ ارزآوری 636 میلیون دلاری صادرات دام سبک در سال 95

فروش گوشت در بیشتر قصابی‌ها و فروشگاه‌های کشور، هنوز بهصورت سنتی است و تا زمانی که این امر به شکل بسته‌بندی شده فراگیر نشود، امکان تنظیم بازار به شکل مطلوب غیرممکن است.

سال آینده، توزیع گوشت قرمز بسته‌بندی، فراگیر می‌شود/ ارزآوری 636 میلیون دلاری صادرات دام سبک در سال 95

فروش گوشت در بیشتر قصابی‌ها و فروشگاه‌های کشور، هنوز به‌صورت سنتی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، شورای تأمین‌کنندگان دام زنده، یکی از مهم‌ترین دلایل سوءاستفاده برخی قصاب‌ها در بالا بردن قیمت گوشت قرمز را نبود فرهنگ مصرف گوشت بسته‌بندی و در نتیجه میزان اندک آن در بازار می‌داند. به عبارتی، وقتی هنوز مردم به خرید گوشت به صورت کیلویی و برش‌های متفاوت از لاشه عادت دارند، نمی‌توان روی چنین امری حساب کرد. بر این اساس، شورا تصمیم دارد برای سال آینده توزیع حداقل 300 هزار لاشه را به صورت بسته‌بندی شده در سراسر کشور به عهده بگیرد.

طبق این گزارش، اکنون گوشت میش و بره در قصابی‌ها به یک قیمت فروخته می‌شود که این موضوع، اجحاف در حق مصرف‌کننده است. زیرا نرخ تعیین شده برای میش باید پایین‌تر از بره باشد. ضمن اینکه باید جلوی توزیع گوشت ماده حذفی را هم گرفت. تمام این طرح‌ها در صورتی قابل اجرا خواهد بود که مردم به مصرف گوشت بسته‌بندی، تمایل نشان دهند. در آن صورت است که می‌توان گوشت میش را 24 هزار تومان و بره را 30 هزار تومان در هر کیلوگرم فروخت و در مقابل سودجویی‌های بی‌اساس ایستاد. حتی در کشورهای عربی هم به خاطر توزیع گوشت بسته‌بندی، قیمت این محصول ثابت بوده و با مشکلات نوسان مواجه نیست.

اعضای شورای تأمین‌کنندگان دام زنده، در نظر دارند برای سال آینده صادرات دام را آغاز کنند. زیرا تا کمتر از 3 ماه دیگر تعداد دام‌ها به واسطه زاد و ولد، افزایش چشم‌گیری داشته و باید هر چه زودتر فکری برای بازار آنها کرد. سال 95 نیز صادرات دام سبک، 636 میلیون دلار ارزآوری داشته است. علاوه بر آن، چند واحد بزرگ پرواربندی در کشور تاسیس شده که با تولید 30 هزار راسی، برای نخستین بار بره خود را در ماه گذشته به بازار عرضه کردند. این موارد بدون شک تاثیر خود را بر بازار گذاشته و باید برای جلوگیری از ضررهای مالی دامداران، راه صادرات را باز کرد. هرچند بخش خصوصی، صادرات یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک را در برنامه دارد، اما با توجه به رقیب‌های سرسخت ایران در کشورهای عربی، این مقدار محقق نخواهد شد و عدد صادرات به آمار سال 95 نزدیک می‌شود.

شورا معتقد است که در سال 95 به ویژه در نیمه دوم سال، قصاب‌ها با فروش هر کیلوگرم گوشت، بین 8 تا 17 هزار تومان سود کرده‌اند. این در حالی است که حاشیه سود برای دامداران به حداقل رسیده و گاهی با ضرر همراه بوده است. بنابراین طرح تفکیک گوشت در قصابی‌ها با بسته‌بندی کردن این محصول، گامی موثر در کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از ضرر دامداران و مشتریان خواهد بود./

V-951228-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید