Iranian Agriculture News Agency

در پی بروز مشکلات بهداشتی در گوشت‌های برزیلی رخ داد:

فساد سیاسی و اقتصادی در بازار گوشت برزیل/ پرداخت میلیاردها دلار رشوه طی سه سال/ چندین کشور، واردات گوشت از برزیل را ممنوع کردند

خبرها حاکی از آن است که طی هفته گذشته، در گوشت‌های بسته‌بندی برزیلی مشکلات بهداشتی پیدا شده است.

فساد سیاسی و اقتصادی در بازار گوشت برزیل/ پرداخت میلیاردها دلار رشوه طی سه سال/ چندین کشور، واردات گوشت از برزیل را ممنوع کردند

خبرها حاکی از آن است که طی هفته گذشته، در گوشت‌های بسته‌بندی برزیلی مشکلات بهداشتی پیدا شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا به نقل از رویترز، پلیس فدرال برزیل به همراه وزارت کشاورزی این کشور اعلام کردند که پیدا شدن مشکلات بهداشتی و فساد در برخی گوشت‌های بسته‌بندی منجمد، صادرات این محصول از بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین را با مشکل جدی روبه‌رو ساخته است.

اگرچه پلیس به چندین شرکت تولیدکننده گوشت حداقل در هفت ایالت برزیل، مشکوک است، اما دولت و به‌ویژه رئیس جمهوری این کشور، تلاش می‌کنند موضوع فساد در گوشت‌های بسته‌بندی را بی‌اهمیت جلوه دهند تا از بروز رکود اقتصادی در برزیل جلوگیری شود. این در حالی است که کشورهایی مانند هنگ‌کنگ، ژاپن، کانادا، مکزیک و سوئیس، واردات گوشت برزیلی را از روز سه‌شنبه هفته گذشته، ممنوع اعلام کرده‌اند. ضمن اینکه مشابه همین اقدامات، توسط چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گوشت برزیلی)، اتحادیه اروپا، شیلی و کره‌جنوبی، یک روز قبل از آن صورت گرفته است. البته کره جنوبی، ممنوعیت واردات مرغ از بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت یعنی BRF SA را در حال حاضر لغو کرد.

BRF و JBS که بزرگ‌ترین کمپانی‌های بسته‌بندی گوشت در جهان هستند و در فهرست هزاران شرکت بازرسی شده توسط پلیس قرار دارند، تمام ادعاهای مطرح شده را رد کرده و ناسالم بودن تولیدات‌شان را تکذیب کرده‌اند.

در این میان، سازمان بازرسی بهداشتی برزیل گفته در حالی که تحقیقات پلیس فدرال، مشکلات بهداشتی موجود در برخی گوشت‌ها را تأیید کرده، اما حقیقت چیز دیگری است و تنها به قصور و کوتاهی چند کارگر معدود مربوط می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان این مشکل را به کل تولیدکننده‌ها تعمیم داد. بر این اساس، تحقیقات صورت گرفته از پرداخت میلیاردها دلار رشوه طی سه سال درباره این موضوع توسط برخی شرکت‌های تحت کنترل دولت خبر می‌دهد که بزرگ‌ترین آنها کمپانی نفتی "پتروبراس" است. در همین زمینه پای چند تن از سیاستمداران نیز به این مبحث باز شده است. علاوه بر آن، پلیس با تکیه بر پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از ۱۰۰ نفر را به‌دلیل گرفتن رشوه و اجازه فروش محصولات فاسد، متهم شناخته که عمده آنها بازرسان بهداشتی بوده‌اند.

مایکل تمر رئیس جمهوری برزیل به اتفاق بلاریو مگی وزیر کشاورزی و مارکو پریرا وزیر صنعت و بازرگانی خارجی

در نشست اضطراری با شرکت‌های بسته‌بندی گوشت


در همین حین، وزیر کشاورزی برزیل، برای رفع نگرانی‌های پیش آمده، در یک اقدام نمادین با پوشیدن روپوش سفید از یک کارخانه تولید مرغ بسته‌بندی در یکی از ایالت‌های این کشور بازدید کرد. اتفاقا این کارخانه یکی از ۲۱ واحدی است که توسط سازمان‌های نظارتی از صادرات گوشت محروم شده، اما هنوز تولیدات آن در بازار داخلی این کشور به فروش می‌رسد.

وزیر کشاورزی برزیل در طی این بازدید، مشکلات بهداشتی گوشت را ناشی از شیوه‌های تولید و ضعف فرایند آن ندانست. بلکه به عقیده او مشکل اصلی را باید در جایی به غیر از کارخانه و در بروکراسی‌های اداری و سازمانی جست‌وجو کرد. زیرا پس از بازرسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که صدها کارگر در این کارخانه با رعایت تمام موازین بهداشتی کار خود را ادامه می‌دهند؛ بنابراین نمی‌توان یکی، دو مورد مشکل پیدا شده را به کل تولیدات کشور تعمیم داد.

وزیر کشاورزی این کشور معتقد است که یک میلیاردر که به فروش سویا معروف است، در این جنجال‌آفرینی نقش داشته و از پلیس خواسته تا اطلاعات دقیق محموله‌هایی را که نمونه‌های غیربهداشتی داشته‌اند، منتشر کند.

به گفته این مقام مسوول، اکنون کشورهایی که تا این لحظه از ما گوشت می‌خریدند، در ارتباط با چگونگی نظارت‌های بهداشتی برزیل می‌پرسند، اما ما نمی‌توانیم پاسخی به آنها بدهیم.

این اتفاق در حالی است که طبق آمارهای موجود، برزیل، استرالیا و آلمان، از صادرکنندگان گوشت به ایران هستند که بر اساس آمار گمرکات کشور در 10 ماهه سال 95 خورشیدی، حدود 42 هزار تن گوشت برزیلی از طریق گمرکات به کشور وارد شد. البته میزان واردات گوشت ایران از برزیل نسبت به سال ما قبل آن، کاهش بسیار محسوسی داشته است./

V-960102-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید