Iranian Agriculture News Agency

دمای هوای سیبری در گذشته به نحو محسوسی گرم‌تر از امروز بوده است

ناپدید شدن تنوع گونه‌ای در سیبری

سمندر غول پیکر، گکو و الم (نوعی سمندر غار)، گونه‌هایی که در سیبری ناپدید شدند.

ناپدید شدن تنوع گونه‌ای در سیبری

سمندر غول پیکر، گکو و الم (نوعی سمندر غار)، گونه‌هایی که در سیبری ناپدید شدند.

به گزارش ایانا از ساینس‌دیلی ، دانشمندان گسترش دوزیستان و خزندگان را در سیبری غربی در طول 12 میلیون سال گذشته مطالعه کردند. در این مطالعه که در مجله علمی Peer J منتشر شده است، دانشمندان نشان می‌دهند که تنوع گونه‌ای در هر دو گروه از جانوران به طرز محسوسی در گذشته بیشتر از امروز بوده است. در این میان، برای نخستین‌بار محققان گونه آسیایی را از خانواده قورباغه ( Palaeobatrachida ) کشف کردند که منقرض شده است و همچنین شواهدی از سمندر غول پیکر با طول یک متر و 80 سانتیمتر را به‌دست آوردند.

سمندر سیبری، چهار گونه از قوباغه قهوه‌ای (جنس رانا)، چهار گونه از وزغ، یک گونه قورباغه سبز (جنس Pelophylax )، دو مارمولک و پنج گونه از مارها، 17 گونه دوزیستان و خزندگانی هستند که وضعیت اخیر در غرب سیبری را معرفی می‌کنند، گرچه این مناطق با کمترین تنوع گونه‌ای در طبقه‌بندی جانوران در تمام اوراسیا (دو قاره اروپا و آسیا) و شمال آفریقا هستند ولی به گفته دکتر مادلیان بوهم از دانشگاه توبینگن و از محققان این مطالعه، وضعیت تنوع زیستی در این ناحیه همیشه این طور نبوده است. مطالعه اخیر ما نشان می‌دهد که تعداد دوزیستان و خزندگان در دوره‌های زمین شناسی پیشین بیشتر بوده است.

تیم مطالعاتی با مجموعه‌ای از دیرین شناسان، بیش از 40 سایت را در غرب سیبری حفاری کرده و در محدوده زمانی 12 میلیون سال با کمک اطلاعات تاریخ زمین شناسی این سایت‌ها را بررسی کرده است. فسیل‌های جمع‌آوری شده طی 40 سال، در جریان فعالیت‌های تحقیقاتی دکتر ولادمیر زاژیگن جمع‌آوری شده بود.

نقشه اوراسیا و سایت‌های حفاری‌شده برای جمع آوری فسیل‌ها در سیبری غربی


دکتر بوهم درباره این تحقیقات می‌گوید: ما قادر به شناسایی 50 گونه متفاوت از سمندرها و قورباغه‌ها، از خزندگان کوچک و لاک‌پشت‌ها شدیم. این تعداد گونه بیشتر از تصور پیشین ما بود. در میان یافته‌های این تیم تحقیقاتی شواهدی از وجود یک سمندر غول پیکر، با طول 1.80 متر به‌دست آمد که در حال حاضر تنها در مناطق بارانی ژاپن و چین یافت می‌شود. کشف آثار این گونه به اندازه کشف چند نمونه از سمندر تمساح ( Crocodile newts ) که در ویتنام و چین زندگی می‌کنند، غیرمنتظره بود.

فسیل‌های باقیمانده از سمندر در غرب سیبری


دکتر بوهم اضافه می‌کند که علاوه بر این، برای نخستین‌بار ما موفق به کشف یک گونه قورباغه اندمیک آسیایی و متقرض شده از خانواده Paleobatrachidae شدیم. ما همچنین سمندر سیبری را به عنوان یک گونه قدیمی در میان فسیل‌ها شناختیم که در حال حاضر در ناحیه کوه‌های اورال زندگی می‌کند.

اکتشافات فسیلی نه تنها به شناخت جانوران در گذشته کمک می‌کند، بلکه باعث درک آب و هوا، بارش و پوشش گیاهی در دوره‌های گذشته می‌شود. به‌عنوان مثال، کشف مارمولک مربوط به 6 میلیون سال پیش از جنس Alsophylax نشان می‌دهد که زیستگاه این گونه شبیه استپ‌های امروزی قزاقستان بوده است. برای این دوره زمانی که طی آن دشت‌های سیبری غربی محل زندگی موش‌ها، شترها و شترمرغ‌ها بوده، تیم تحقیقاتی متوسط بارش سالانه را تنها 2500 میلیمتر تخمین زده‌اند. علاوه بر این، کشف لاک‌پشت خشکی‌زی و آبزی، که 5 میلیون سال پیش در سیبری غربی ناپدید شدند، نشان می‌دهد که آب و هوا به طرز محسوسی گرم‌تر بوده است.

در نتیجه‌گیری این مطالعات دکتر بوهم می‌گوید: کل یافته‌های مستند ما از تنوع زیستی در سیبری و تاریخ پویای آب و هوا در این ناحیه این است که در عرض چند هزار سال، مناطق بسیار مرطوب با چهار برابر بارش فعلی به مناطق با آب و هوای استپی خشک تبدیل شدند. این درجه حرارت که به‌طور فزاینده خنک‌تر است به احتمال زیاد به از دست دادن گونه‌های متعددی از دوزیستان و خزندگان منجر شده است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960104-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید