Iranian Agriculture News Agency

به مناسب ساعت زمین

جهان امروز یک ساعت کمتر دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند

در روز جهانی ساعت زمین، تمام مردم جهان با خاموش کردن لوازم برقی غیر ضروری خود، کمک می‌کنند که دی‌اکسیدکربن کمتری وارد اتمسفر شود. به این ترتیب جهانیان گام کوچکی در مقابله با پدیده گرمایش جهانی بر می‌دارند.

جهان امروز یک ساعت کمتر دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند

در روز جهانی ساعت زمین، تمام مردم جهان با خاموش کردن لوازم برقی غیر ضروری خود، کمک می‌کنند که دی‌اکسیدکربن کمتری وارد اتمسفر شود. به این ترتیب جهانیان گام کوچکی در مقابله با پدیده گرمایش جهانی بر می‌دارند.

به گزارش خبرنگار ایانا، ساعت زمین رویدادی جهانی است که توسط صندوق جهانی طبیعت پیشنهاد شده است. تبعات حاصل از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی که به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیای صنعتی امروز در حال تشدید شدن است، سبب شده تا بشر به استفاده محتاطانه‌تر از منابع انرژی توجه کند. در این راه نه تنها مردم، بلکه دولت‌ها نیز در حال اعمال تغییراتی در سیاست‌های خود برای تامین انرژی بشر هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده، صنعت برق یکی از مهمترین منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. محاسبات نشان می‌دهد 37.5 درصد انتشار کربن جهان به دلیل فعالیت نیروگاه‌ها با هدف تولید برق است. نیروگاه‌هایی که با سوخت‌هایی نظیر زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، انرژی تولید می‌کنند، در مقایسه با نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و برق‌آبی سهم بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. بر اساس برآوردها، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل دی‌اکسیدکربن به ازای هر کیلوات ساعت در نیروگاه‌های زغالسنگ به طور متوسط حدود 45 درصد بیشتر از نیروگاه‌های با سوخت گاز طبیعی و 35 درصد بیشتر از نیروگاه‌های با سوخت نفت است. در صورت جایگزینی کامل نیروگاه‌های زغال‌سنگی با سوخت گاز طبیعی، می‌توان انتشارات جهانی در بخش تولید برق را تا 50 درصد کاهش داد زیرا زغالسنگ به دلیل قیمت ارزان آن، در بسیاری از مناطق جهان سوختی اقتصادی برای نیروگاه‌های تولید کننده برق به شمار می‌رود شاید از همین روست که ایران نیز به دنبال ایجاد نیروگاه زغال‌سنگی در منطقه طبس است. اما با توجه به سهم قابل ملاحظه کشور در انتشار گازهای گلخانه‌ای و تعهدات ایران در اجلاس پاریس به منظور کاهش 4 درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن (در صورت رفع تحریم‌ها کاهش 12 درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن) تا سال 2030، به نظر می‌رسد که دولت باید در این سیاست خود تجدید نظر کند

فقط نوع سوخت در انتشار گازهای گلخانه‌ای یک نیروگاه موثر نیست بلکه نوع فناوری، روش بهره‌برداری، راندمان حرارتی و مقدار یا محتوای کربن سوخت نیز در انتشار دی‌اکسیدکربن نیروگاه‌ها موثر است. از آنجا که استفاده از فناوری‌های نیروگاه‌های با راندمان بالا و نیز سوخت‌های با کیفیت‌تر، نیازمند صرف هزینه‌های بیشتری است، در کشورهای پیشرفته، انتشار مستقیم گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌های برق با سوخت‌های فسیلی، کمتر از کشورهای در حال توسعه است. به همین دلیل در نیروگاه‌های ایران طی سال گذشته نزدیک به 100 میلیون تن دی‌اکسیدکربن وارد هوا شده است. البته فرسوده بودن بخشی از نیروگاه‌های کشور نیز به ایجاد این شرایط نامطلوب دامن زده است.


ساعت زمین فرصتی برای تغییر

تصمیم جهانی برای خاموش کردن لوازم برقی غیر ضروری سبب می‌شود تا یک ساعت برق کمتری مصرف کنیم و در نتیجه سوخت کمتری برای تامین نیازهای انرژی ما سوزانده شود. ساعت زمین نخستین بار در سال 2007 در یکی از رسانه‌های سیدنی مطرح شد. در ایران نیز در سال 1390 رویداد ساعت زمین با خاموش شدن لامپ‌های برج میلاد برای نخستین بار گرامی داشته شد. در سال 91 این رویداد فراگیرتر شد و شهرهای اصفهان و اهواز هم همراه تهران لامپ‌های اضافی امکان عمومی خود را خاموش کردند.

ششمین برنامه ساعت زمین امروز پنجم فروردین ماه، از ساعت 20:30 تا 21:30 اجرا خواهد شد. آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده است، لامپ‌های مراکز عمومی کشور و ازجمله وزارت نیرو در این ساعات خاموش خواهد شد. شهرداری تهران نیز اعلام کرده که برج میلاد در راستای همراهی با این روز جهانی، به مدت یک ساعت خاموش خواهد شد. انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران نیز از همه دوستداران محیط زیست و صرفه‌جویی انرژی برای مشارکت فعال در طرح ساعت زمین با شعار(یک ساعت خاموشی نمادین وصرفه‌جویی همیشگی) دعوت کرده است. در فراخوان این انجمن از ریاست جمهوری وهیات وزیران و خصوصا وزرای نیرو و نفت تقاضا شده با خاموش کردن لامپ‌های ساختمان‌ها و اماکن دولتی وعمومی ذی‌ربط، در این اقدام نمادین مشارکت جدی کنند. در این بیانیه همچنین به مشارکت نمادین و موثر اماکن مقدس نظیر بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ و سایر امکان مذهبی دیگر نیز تاکید شده تا به این ترتیب فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور فراگیر شود.

اگرچه ساعت زمین اقدامی نمادین برای یادآوری تبعات تغییرات اقلیمی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای است و مشارکت گسترده در این روز، برای یک ساعت هم که شده از شدت انتشار این گاز مخرب برای کره زمین می‌کاهد، اما باید تلاش کنیم که این اقدام نمادین در زندگی‌مان نهادینه شود و دولت‌ها نیز تصمیمات خود را واقعا منطبق بر سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تدوین کنند./

L-960105-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید