Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جشن جهانی نوروز در مقر یونسکو در پاریس

جشن و ضیافت جهانی نوروز به همت نمایندگی دائم کشورمان در یونسکو و با مشارکت 12 کشور عضو پرونده ثبت جهانی نوروز، در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد.

برگزاری جشن جهانی نوروز در مقر یونسکو در پاریس


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این آئین که با حضور سفیران و نمایندگان بسیاری از کشورهای عضو این سازمان برگزار شد، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو که مسئولیت هماهنگ کننده ثبت نوروز در فهرست جهانی میراث ناملموس را بر عهده دارد، تاریخچه ای از تنظیم تقویم جلالی در سال 1078 میلادی با همت و تلاش علمی دانشمندان و ریاضی‌دانان بزرگی چون عمر خیام، ابوالمظفر اسفزاری، نجیب‌ واسطی، عبدالرحمن خازنی، ابوالعباس لوکری و معموری بیهقی در اصفهان را تشریح کرد.
«احمد جلالی» اضافه کرد: نوروز ماهیتی جهانی دارد، چرا که در لحظه ورود خورشید به برج حمل اتفاق می افتد و همه ساکنان این خاک می توانند در یک لحظه معین با هم عید بگیرند.
وی با اشاره به بیتی ازمولانا که گفته است «مستی و عاشقی و جوانی و یار ما / نوروز و نوبهار و حمل می زند صلا»، گفت: شادی جمعی ما انسانهاست که نوروز را مبارک می کند و آرمان انسانی و طربناکی نوروز هم همان است که مولانا آرزو می کرد.
جلالی ادامه داد: مبارکی نوروز یعنی همین که در منطقه ای آشوب زده، همه مردمان ملل مختلف را به شادی گرد هم آورده است.
مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) نیز که برای شرکت در اجلاسی خارج از فرانسه به سر می برد، با ارسال پیامی به این آئین، اعلام کرد: نوروز جشنی است با تنوعی غنی که موجب ترویج صلح و همبستگی در میان مناطق و نسل‌ها می‌شود.
ایرینا بوکوآ اضافه کرد: نوروز عرصه ای است که سنت‌های با هم بودن، شکیبایی، هماهنگی و سرور از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.
وی تاکید کرد: در زمانی که افراط گرایی خشونت آمیز به دنبال نابودی تنوع و آزادی است، نوروز یادآور قدرت فرهنگ و میراث برای ساختن جوامعی پایدار و منعطف است.
مدیرکل یونسکو اظهار کرد: نوروز منبع اعتماد، اطمینان و صمیمیت است و به همگان تعلق دارد؛ بیاییم ارزش های نوروز را با آغوش باز استقبال کنیم تا پیام جهانی صلح و همبستگیِ اش الهام بخش ما باشد.
نوروز به عنوان میراث ناملموس بشری ابتدا درسال 2009 توسط 7 کشور با محوریت ایران در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو ثبت و سپس در سال 2010 بر اساس رای مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی نوروز تصویب شد.
با درخواست 5 کشور دیگر منطقه برای پیوستن به ثبت نوروز در یونسکو، پرونده جدیدی با مدیریت و هماهنگی کشورمان تهیه و مراحل ثبت جهانی آن طی شد که سرانجام، در پاییز سال 1395 در اجلاس کمیته جهانی یونسکو در آدیس آبابا، این طرح تصویب شد و این بار با 12 کشور در فهرست میراث معنوی جهانی درآمد.
درضیافت نوروز یونسکو نمایندگی های این 12 کشور شامل ایران، افغانستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان وهند ضمن برپایی عناصر نمادین نوروز، با غذاهای ملی و محلی خود از میهمانان پذیرایی کردند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید