Iranian Agriculture News Agency

فسیل‌های زنده جنگل‌های هیرکانی ایستاده می‌میرند

تمام شمشادهای موجود در 58 هکتار از ناب‌ترین جنگل‌های جلگه‌ای واقع در مرکز آموزش منابع طبیعی کلارآباد نیز به‌دلیل حمله شب‌پره شمشاد خشکیده است.

فسیل‌های زنده جنگل‌های هیرکانی ایستاده می‌میرند

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - محمدطاهر بوستانی، کارشناس منابع طبیعی:

جنگل‌های هیرکانی را می‌توان در زمره منحصر به فردترین و زیباترین جنگل‌های پهن برگ دنیا به حساب آورد که رخ زیبایش را در دامنه شمالی کوه‌های البرز گسترانده است. با وجود همه تلاش‌های حفاظتی و صیانتی از طرف سازمان‌های مسئول این جنگل‌ها، فعالیت قاچاقچیان چوب، زمین‌خواران و باندهای مافیایی همچنین انباشت زباله از یک سو و از سوی دیگر آفات و بیماری‌ها همواره سلامت این جنگل‌ها را تهدید کرده است . شب پره شمشاد از جمله آفت‌های جدید جنگل‌های هیرکانی است که کانون انتشار آن هتل هایت خزر نمک آبرود بود. شمشاد این گونه کمیاب و فسیل زنده به‌عنوان منبع غذایی این حشره است. متاسفانه طغیان این آفت از خرداد ماه 1395خسارت جبران ناپذیری را به جنگل وارد کرده به طوری که این امر سبب خشکیدگی هزاران اصله شمشاد شده است. در این فاجعه، تمام شمشادهای موجود در 58 هکتار از ناب‌ترین جنگل‌های جلگه‌ای واقع در مرکز آموزش منابع طبیعی کلار آباد نیز خشکیده است. 58 هکتار جنگلی که به‌عنوان ذخیره‌گاه و باقیمانده‌ای از جنگل‌های جلگه‌ای و یا یک ژئو پارک، همچون یک نگین سبز در منطقه کلارآباد می‌درخشد، با حمله این آفت در معرض خطر قرار گرفته است. این جنگل یادآور تاریخ گذشته این سرزمین است اما شب پره شمشاد به آن آسیب زده است.

چهار قدم مانده به بهار 96، افرا رویید ولی شمشاد نه


در بازدیدی که تا چهار قدم مانده به بهار 1396 از شمشادهای این جنگل جلگه‌ای داشتم، متأسفانه هیچ جوانه‌ای روی شمشادها مشاهده نکردم و این مسئله به مفهوم آن است که شمشادها ایستاده مرده بودند. در این نوشتار قصد دارم به همه یادآوری کنم که هنوز فرصت هست و هنوز شمشادهای زیادی در مناطق دیگر باقی مانده‌اند که می‌توان آنها را نجات داد.

زخم‌های شب‌پره شمشاد بر بدن فسیل‌های زنده


در خرداد 96 ظهور این حشره در ایران به یک سالگی می‌رسد و هنوز تعداد نسل‌های بعدی آن آماده طغیان هستند. پس حفظ شمشادهای زنده باقی مانده در مناطق همجوار، نیازمند برنامه جدی و مشارکت همگانی است. ما معتقدیم برای مبارزه تلفیقی با این آفت و کنترل آن، اقشار مختلف باید همراهی کنند تا فعالیت این آفت مهار شود. باید همه با دیدن تصاویر شمشادهای کلارآباد بدانند که اگر به فکر نباشیم و خدای نکرده گرفتار جلسات و روزمره‌گی شویم، چه بر سر شمشادهای دیگر مناطق خواهد آمد. در این نوشتار می‌خواستم بگویم، فرصتی که خداوند سبحان به ما هدیه کرده است را غنیمت بدانیم و حداکثر تلاشمان را برای حفظ این گونه بسیار مهم ژنتیکی انجام دهیم تا شاهد انقراض شمشاد مانند شیر و ببر مازندران نباشیم./

L-960114-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید