Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

نزدیکی عرصه اجرا و تحقیقات کشاورزی/ کناره‌گیری کامل دولت از تحقیقات، به نفع کشور نیست

تحقیقات به‌ویژه در بخش کشاورزی، به شرطی باعث پیشرفت می‌شود که برای کشاورزان کاربردی باشد.

نزدیکی عرصه اجرا و تحقیقات کشاورزی/ کناره‌گیری کامل دولت از تحقیقات، به نفع کشور نیست

تحقیقات به‌ویژه در بخش کشاورزی، به شرطی باعث پیشرفت می‌شود که برای کشاورزان کاربردی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: سیاست وزارتخانه در چهار سال گذشته به سمت و سویی حرکت کرده که عرصه عمل و اجرا را با تحقیقات آشتی داده است.

جواد حسن‌پور با اشاره به اینکه تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، تحقیقات بیشتر جنبه بنیادی داشت و نتیجه ملموس آن به دست کشاورزان نمی‌رسید، افزود: اکنون هر تحقیق یا پژوهش به شرطی قابل اجرا می‌شود و اعتبار می‌گیرد که یک مشکل از مشکلات کشاورزان را حل کند. البته این تأیید، منوط به نظر کارشناس سازمان تحقیقات و کارشناس وزارتخانه خواهد بود. این موضوع نه‌تنها برای استان تهران، بلکه برای تمام کشور قابل تعمیم است و بیش از 80 درصد طرح‌ها را دربر می‌گیرد.

به گفته وی، بخشی که تحقیقات را انجام می‌دهد و بابت آن پول می‌گیرد، باید کشاورزمحور باشد؛ یعنی از تحقیقات بنیادی فاصله گرفته و روی ترویج به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود، حساب کند؛ بنابراین بهتر است که وزارتخانه، دست محققان را برای ارتباط مستقیم با کشاورزان باز گذارد تا همیشه کار آنها تحقیقات صرف نباشد. برای همین منظور، حداقل 145 شرکت دانش‌بنیان در استان تهران فعال هستند که با مراکز تحقیقاتی در ارتباط بوده و این موضوع را دنبال می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران تأکید کرد: برای عملیاتی شدن طرح‌ها بهترین راهکار، معرفی دانشجویان برای تنظیم پایان‌نامه به مراکز تحقیقاتی است. زیرا دانشگاهیان، اطلاعات بسیار خوبی در زمینه تئوری دارند و پیوستن آنها به مراکز کاربردی مانند تحقیقات، عرصه عمل و دانش را به هم گره می‌زند. البته این امر چند سالی است که با موفقیت دنبال شده و روزبه‌روز بر تعداد دانشجویان اضافه می‌شود. مراکز تحقیقاتی نیز، تنها طرحی را به دانشجو پیشنهاد می‌کنند که نیاز کشاورزان آن استان باشد.

حسن‌پور با انتقاد از خلع‌ید دولت در امور تحقیقاتی اظهار کرد: اینکه برخی‌ها می‌گویند دولت باید به کلی از تحقیقات خارج شده و دخالتی در این امر نداشته باشد، به ضرر منافع کلان کشاورزی است. زیرا اگرچه بخش خصوصی قوی‌تر و گسترده‌تر عمل می‌کند، اما باز هم حوزه‌هایی وجود دارد که ممکن است سرمایه این بخش تمایلی ورود به آن را نداشته و یا در اجرای طرح‌ها به طور طبیعی تنها منافع شرکت خود را دنبال کند. در این صورت منافع کل کشور نادیده گرفته می‌شود؛ بنابراین هرچند باید از تملک دولت در تحقیقات کاسته شود، اما حضور این بخش در بعضی حیطه‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه تا سه سال گذشته بودجه تحقیقات 0.5 درصد بوده و اکنون به 1.1 درصد رسیده است، ادامه داد: این در حالی است که به‌عنوان مثال، آمریکا 2.75 درصد، چین 3.5 درصد و کره‌جنوبی 4.7 درصد از کل بودجه خود را به بخش تحقیقات اختصاص داده‌اند؛ بنابراین کشورهای پیشرفته، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای پژوهش قائل شده و تحت هیچ شرایطی از آن غافل نمی‌شوند.

حسن‌پور در پایان یادآور شد: به همین دلیل لازم است کشور ما هم با در نظر گرفتن اهداف چشم‌انداز، این بودجه را به تناسب نیاز موجود ارتقا دهد. البته سال 95 بعد از هشت سال سکون، برای توسعه زیربخش‌ها حدود 60 میلیارد تومان به 30 مرکز تحقیقاتی تزریق شد که حرکت قابل تقدیری بود. اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعاً دست محققان برای پیشرفت کشاورزی، بازتر خواهد شد./

V-960114-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید