Iranian Agriculture News Agency

با مطالعات دانشمندان مشاهده شد

کشف رازی خیره‌کننده در یک ماهی خون‌آشام

بیشتر زهری که در انواع حیوانات سمی وجود دارد، می‌تواند از جهاتی دیگر برای برخی استفاده‌های پزشکی مفید باشد.

کشف رازی خیره‌کننده در یک ماهی خون‌آشام

بیشتر زهری که در انواع حیوانات سمی وجود دارد، می‌تواند از جهاتی دیگر برای برخی استفاده‌های پزشکی مفید باشد.

به گزارش ایانا به نقل از babwnews ، یک ماهی کوچک و البته عجیب که معمولاً در دیواره بزرگ مرجانی اقیانوس آرام پنهان می‌شود، راز بزرگی دارد که دانشمندان به‌تازگی آن را کشف کرده‌اند.

محققان از رازی درباره این ماهی پرده برداشته‌اند که می‌تواند در پیشرفت علم پزشکی بسیار مؤثر باشد. این ماهی کوچک درنده‌خو به نام بلنی نیش‌دار ( fang blenny ) معروف است که زهری شبیه هروئین تولید می‌کند و در غیرفعال کردن دشمن بسیار کارساز است. زهر شناخته‌شده، عملکردی شبیه مسکن‌های رایج داشته که برای برطرف کردن درد در انسان از آنها استفاده می‌شود. این یک کشف بزرگ است زیرا می‌توان از آن در تولید مواد ضد درد، بهره برد.

Photo by Anthony O'Toole

البته رسیدن به این مرحله نیاز به مطالعات فراوان داشته و باید تحقیقات گسترده‌ای در مورد آن صورت گیرد. به هر حال، اگر این ماده بتواند جایگزین مناسبی برای مسکن‌های پزشکی باشد، مطمئناً یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. زیرا استفاده از مسکن‌های رایج، همراه با عوارضی مانند اعتیاد است که به نفع بیمار نیست.

این ماهی‌ها اغلب در آکواریوم منازل نیز یافت می‌شود که نیاز غذایی پایینی داشته و دوست دارند کنار تپه‌های مرجانی زندگی کنند. این کشف، مثال خوبی برای اثبات دلیل محافظت از صخره‌های دریایی و گونه‌های موجود در زمین است چراکه این امر تنها به خاطر منابع طبیعی نیست، بلکه پای سلامتی انسان‌ها در میان است.

بلنی نیش‌دار، ماهی‌های کوچک با دندان‌های بزرگ در فک پایین هستند که سم آن موجب افت فشار خون و در نتیجه کند شدن حرکت دشمن خواهد شد. در آنالیز زهر بلنی نیش‌دار، توسط محققان، سه نروپپتید یافت شده که یکی از آن ها شبیه زهر حلزون مخروطی است، دیگری شبیه زهر عقرب و آخری عملکردی مشابه مواد افیونی دارد. دانشمندان با تزریق این زهر به موش‌ها هیچ نشانی از درد در آن ها مشاهده نکردند. چنین موضوعی کاملاً تعجب‌برانگیز است؛ زیرا معمولاً زهر ماهی‌های مهره‌دار، دردی غیرقابل تحمل دارد.

به هر حال، به نظر می‌رسد آن قسمت از زهر این ماهی که دارای خواص افیونی است، باعث افت فشار خون مهاجم شده و به بلنی نیش‌دار، مهلت کافی برای فرار می‌دهد. زهر نیش این ماهی می‌تواند احساس سرگیجه و تهوع به‌ویژه در پستانداران ایجاد کند، اما از درد خبری نیست./

V-950115-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید