Iranian Agriculture News Agency

تنظیم بازار مرغ و گوشت در روزهای آغازین سال؛

چهره متفاوت خریداران محصولات پروتئینی

منصور در حالی که کیسه‌ای پلاستیکی در دست داشت، از قصابی بیرون آمد. به هیچ وجه نمی‌شد از چهره‌اش، حالت درونی‌اش را فهمید. در مجموع شاید بتوان حال او را به کسانی تشبیه کرد که از طلافروشی خارج می‌شوند! یعنی با اینکه پول زیادی را از دست داده‌اند، اما در عوض کالای باارزشی را به دست آورده‌اند؛ کالایی که مانند طلا ماندگار نیست و قرار است در ایام عید سفره پذیرایی از میهمانان را رنگین کند.

چهره متفاوت خریداران محصولات پروتئینی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر:

منصور در حالی که کیسه‌ای پلاستیکی در دست داشت، از قصابی بیرون آمد. به هیچ وجه نمی‌شد از چهره‌اش، حالت درونی‌اش را فهمید. در مجموع شاید بتوان حال او را به کسانی تشبیه کرد که از طلافروشی خارج می‌شوند! یعنی با اینکه پول زیادی را از دست داده‌اند، اما در عوض کالای با ارزشی را به دست آورده‌اند؛ کالایی که مانند طلا ماندگار نیست و قرار است در ایام عید سفره پذیرایی از میهمانان را رنگین کند.

منصور در واکنش به این پرسش که آیا از قیمت گوشت قرمز راضی است یا نه؟ شانه‌هایش را با بی‌میلی بالا می‌اندازد و می‌گوید: "راستش را بخواهید با افزایش قیمتی که امسال برای این محصول اتفاق افتاد، فکر نمی‌کردیم که بتوانیم برای شب عید گوشت را با قیمتی زیر 40 هزار تومان در هر کیلوگرم تهیه کنیم، ولی... واقعا نمی‌دانم چه بگویم."

این در حالی است که معصومه، دیگر خریدار گوشت، با خوشحالی به خبرنگار ما می‌گوید: "خدا خیرشان بدهد... جاهای مخصوصی برای عرضه گوشت گرم با قیمت 31 تا 32 هزار تومان بر پا شده بود تا نیاز مردم را در شب عید برطرف کند. اگر گوشت با این قیمت توزیع نمی‌شد، نمی‌توانستیم حتی یک کیلوگرم از آن را بخریم. گوشت منجمد هم باب میل ما نیست."

او که کیسه دیگری حاوی دو عدد مرغ در دست دارد، می‌افزاید: "قیمت مرغ هم بد نبود و ما هیچ کمبودی نه در گوشت قرمز و نه در مرغ احساس نکردیم."

زمانی که در ماه‌های پایانی سال، گزارش‌ها و خبرهای مربوط به بازار گوشت و مرغ را رصد می‌کردیم، در برخی جاها وحشت، سراپای وجودمان را می‌گرفت و ناخودآگاه از خودمان می‌پرسیدیم که اگر وضعیت این است، شب عید چه خواهد شد؟!

جرقه افزایش قیمت مرغ را آن هایی زدند که در تولید جوجه یک روزه دست داشتند. زیرا قیمت این نهاده در زمستان به یکباره صعود کرد و به بالای دوهزار و 500 تومان در برخی نواحی رسید؛ بنابراین نخستین تحلیلی که از این اتفاق بیرون می‌آید، بالا رفتن قیمت محصول نهایی است به همان نسبت تغییر نرخ جوجه. هرچند که یکی، دو روز در روزهای پایانی سال، این اتفاق افتاد و قیمت مرغ به بالای هشت‌هزار تومان رسید، اما شرکت پشتیبانی امور دام به موقع وارد بازار شد و اجازه نداد این گوی از مدار خارج شود. البته شکی نیست که مرغداران با فروش مرغ زنده به قیمت چهارهزار و 600 تومان در هر کیلوگرم، ضرر مالی سنگینی متحمل شده‌اند، اما اکنون فعلا چشم ما به جیب مصرف‌کننده است و نگران خورد و خوراک او هستیم!

به هر حال، اتفاقاتی که در بازار مرغ افتاد، کاری کرد که قیمت این محصول ثباتی نسبی را تجربه کند و در این روزها زیر هشت‌هزار تومان بماند. بنابراین نگذاشت کام مردم در بهار نوروزی، تلخ شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در تاریخ 18 اسفند سال 95 به ایانا گفته بود: "همانطور که در مواقع کاهش قیمت، شرکت ورود کرده و مرغ اضافی را از بازار جمع می‌کند، در هنگام بالا رفتن نرخ‌ها نیز وظیفه دارد برای تعادل بخشی به بازار، محصول مورد نظر را در میادین عرضه کند؛ بنابراین اگر بخش خصوصی از توزیع مرغ منجمد شکایت دارد، می‌تواند با متعادل نگه داشتن نرخ‌ها از ورود دولت به بازار جلوگیری کرده و شرایط را به‌گونه‌ای کنترل کند که نیازی به توزیع مرغ منجمد نباشد."

گذشته از اینها از آنجا که تقاضا برای خرید مرغ برای استقبال از روز طبیعت به شدت افزایش می‌یابد، شرکت پشتیبانی امور دام، اعلام کرده بود که باید تمامی ذخایر گوشت قرمز و مرغ استان ها در مراکز عرضه شهرستان ها توزیع شود . بنابراین مرغ منجمد، در تمام کشور با قیمت پنج‌هزار و 900 تومان به دست مشتری رسید.

اگرچه مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، از عملکرد شرکت پشتیبانی انتقاد دارد، اما او نیز معتقد است که بازار شب عید از تعادلی مطلوب برخوردار بود و برآیند اتفاق‌ها به نفع مصرف‌کننده تمام شد؛ گرچه مرغداران سود نکردند.

در مورد گوشت قرمز که حرف و حدیث‌های فراوانی داشت، سخن بسیار است. اگرچه برخی کارشناسان، برای بازار مرغ، تنها پیش‌بینی افزایش نرخ داشتند، اما این اتفاق در رابطه با گوشت قرمز علناً افتاده بود و هر روز به تعداد کسانی که دست‌شان به این محصول نمی‌رسید، بیشتر می‌شد. با توجه به تجربه‌ای که سال‌های گذشته برای گوشت قرمز به ثبت رسیده بود، انتظار می‌رفت که امسال نیز در روزهای بهاری، روز مصرف‌کنندگان سیاه شود. چرا که تردد ماشین‌های حمل گوشت در این برهه از زمان، کمتر شده و خود به بالا رفتن نرخ‌ها دامن می‌زد.

اما خوشبختانه امسال، این اتفاق ناگوار نیفتاد؛ هرچند که قیمت این محصول چند ماه قبل از عید بالا رفته بود و تنها کاری که می‌شد برای آن انجام داد، ایجاد ثبات و جلوگیری از اضافه شدن مجدد نرخ‌ها بود. شرکت پشتیبانی، در این مرحله نیز کوتاهی نکرد و گوشت منجمد برزیلی را با قیمتی حدود 22 هزار تومان در هر کیلوگرم به بازار فرستاد تا با نرخ 24 هزار تومان به مصرف‌کننده برسد. از آن طرف، گوشت گرم وارداتی نیز با قیمت 31 هزار و 500 تومان عرضه و کمی از هیجان ایجاد شده در بازار کاست. با این حال، قصابی‌ها شقه بدون دنبه را کیلویی 39 هزار تومان به دست مشتری دادند.

اکنون که آیتم‌ها و جریانات ریز و درشت بازار قبل و بعد از عید را کنار هم می‌چینم، علت حال گنگ و نامعلوم منصور را درک می‌کنم. او حق داشت که دچار سردرگمی شود. زیرا هر جوری حساب می‌کرد، نباید قصابی‌ها اینقدر از او پول می‌گرفتند. این در حالی است که شما نمی‌توانید در کل ایران حتی یک نفر را پیدا کنید که از کمبود گوشت قرمز شاکی باشد./

V-960115-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید