Iranian Agriculture News Agency

خسارت خاصی به عرصه‌های طبیعی در روز 13 فروردین وارد نشد

اراضی ملی تصرف شده در نوروز آزادسازی شد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه در روز سیزدهم فروردین خسارت خاصی به عرصه‌های طبیعی در سراسر کشور وارد نشده است، از رفع تصرف اراضی ملی در ایام نوروز خبر داد.

اراضی ملی تصرف شده در نوروز آزادسازی شد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه در روز سیزدهم فروردین خسارت خاصی به عرصه‌های طبیعی در سراسر کشور وارد نشده است، از رفع تصرف اراضی ملی در ایام نوروز خبر داد.

روز 13 فروردین ماه که در تقویم رسمی کشور روز "انس با طبیعت" نامیده شده، در فضای مجازی به روز "حمله مغول" شهرت یافته است. در این روز ایرانیان سراسر کشور به عرصه‌های طبیعی می‌روند و تا ساعات پایانی روز در دل طبیعت باقی می‌مانند اما این حضور در عرصه، با خسارات زیادی نظیر وقوع آتش‌سوزی، ریشه‌کن کردن درختان، سرشاخه‌زنی یا آتش زدن عمدی درختان همراه است. برخی مدیران کل منابع طبیعی خسارات ناشی از این حضور یک روزه گردشگران در عرصه‌های طبیعی را معادل هشت سال جنگ ایران و عراق می‌دانند که البته آماری اغراق آمیز است. اما از آنجا که گردشگران ایرانی به روشن کردن آتش در طبیعت و طبخ غذا عادت داشته و زباله‌های خود را در محیط‌های طبیعی رها می‌کنند، ظروف خود را با مایع ظرفشویی در رودخانه‌هایی که تامین کننده آب شرب شهرهاست، می‌شویند و مشکلات بعدی در روند تصفیه آب ایجاد می‌کنند، روز سیزدهم فروردین یکی از پرکارترین روزهای سال برای نیروهای حفاظتی دستگاه‌های دولتی نظیر وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود. در روز سیزدهم فروردین سبزه‌ها لگدکوب می‌شود و مردم تلاش می‌کنند با وسیله نقلیه خود، حتی ارتفاعات را هم طی کنند.

سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا از عدم وجود خسارات جدی و آتش‌سوزی گسترده در عرصه‌های طبیعی در روز انس با طبیعت امسال خبر داد.

به گفته وی یگان حفاظت در حال جمع‌بندی آمارهای ارسالی از سراسر کشور است اما آنچه تا کنون به تهران ارسال شده، از خسارت‌های جزئی به طبیعت حکایت دارد.

سبزعلی با تاکید بر این که نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گشت و مراقبت ویژه در ایام نوروز داشته‌اند، از رفع تصرفات اراضی ملی در این ایام خبر داد.

به گفته وی تصورات غلطی در بین مردم رایج است. زیرا آنها فکر می‌کنند در ایام نوروز به دلیل تعطیلی ادارات دولتی و مراجع قضایی، تصرفات عرصه‌های ملی پیگیری نمی‌شود، در حالی که این تفکر صحیح نیست و ماموران یگان حفاظت که در ایام غیر تعطیل، ساعات خاصی از شبانه‌ روز را به گشت‌زنی اختصاص می‌دهند، در ایام تعطیل به صورت ویژه و در تمام ساعات در عرصه حضور می‌یابند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: برای مقابله با تخلفات نیز هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام می‌شود. بنابراین در سال جاری نیز با تصرفات محدودی که در عرصه‌های طبیعی رخ داده بود، با جدیت برخورد کردیم.

در فضای مجاز تصاویری از آتش زدن درختان به صورت زنده یا ریشه‌کن کردن آنها منتشر شده و دست به دست می‌شود. سبزعلی درباره این تصاویر که آیا مربوط به امسال بوده یا قدیمی است، گفت: برخی از این تصاویر جدید و برخی قدیمی است. این اتفاقات در روز سیزدهم فروردین اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که فرهنگ منابع طبیعی بین مردم جاری نشود، قطع درخت، ریشه کن کردن و زدن سرشاخه‌ها مسایلی است که در این روز اتفاق می‌افتد. امیدواریم با کمک رسانه‌ها فرهنگسازی لازم در زمینه منابع طبیعی انجام شود تا این اتفاقات به حداقل برسد./

L-960115-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید