Iranian Agriculture News Agency

کاهش 40 درصدی سطح جنگل‌های جهان به دلیل تولید روغن پالم

نابسامانی‌های ناشی از کشت روغن پالم تحت بررسی دقیق پارلمان اروپا قرار گرفت

پارلمان اروپا بر کنترل بهتر شرایط تولید روغن پالم تأکید کرد. تولید روغن پالم به‌عنوان مهم‌ترین عامل جنگل‌زدایی شناخته شده است.

نابسامانی‌های ناشی از کشت روغن پالم تحت بررسی دقیق پارلمان اروپا قرار گرفت

پارلمان اروپا بر کنترل بهتر شرایط تولید روغن پالم تأکید کرد. تولید روغن پالم به‌عنوان مهم‌ترین عامل جنگل‌زدایی شناخته شده است.

به گزارش ایانا از لوموند ، این یک کیفر خواست علیه بخش تولید روغن پالم نیست، این گزارش که در پارلمان اروپا در روز سوم و چهارم آوریل ارائه شد، شامل نگرانی هر دو گروه یعنی کشورهای تولید کننده که محیط زیست خود را قربانی می‌کنند و اروپا به‌عنوان دومین وارده کننده روغن پالم، با حدود هفت میلیون تن در سال بود.

کابینت، لپ تاپ، وسایل بسته‌بندی و بیشتر آنچه که ما هرروزه مصرف می‌کنیم، همه عواقبی را برای نواحی که مواد اولیه را تولید می‌کنند در پی دارند. کشاورزی صنعتی با بهره‌برداری از چوب‌هایی که می‌تواند قانونی و یا غیرقانونی باشد، مسئول 73 درصد از جنگل‌زدایی در سطح جهان هستند.

اما نکته مهم این است که تغییر کاربری اراضی برای مزارع روغن پالم، مسئول از دست دادن 40 درصد از سطح جنگل‌های طبیعی در این سیاره است. کاهش سطح جنگل‌ها به دور از چشم مصرف کنندگان غربی این ماده اولیه.، باعث تهدید زندگی گونه‌های جانوری به‌ویژه در آسیا و آمریکای لاتین نیز شده است. در سال 2008، اتحادیه اروپا گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن ارتباط بین جنگل‌زدایی و تولید روغن پالم به رسمیت شناخته شد.

روغن پالم تقریبا در نیمی از محصولات تولیدی بسته‌بندی شده طی 30 سال گذشته مانند مارگارین، چیپس، انواع شیرینی‌ها، لوازم آرایشی، مواد پاک کننده وجود دارد. همچنین روغن پالم 60 درصد از سهم سوخت‌های زیستی را در اروپا در سال 2014 به خود اختصاص داده است (شش برابر بیشتر از سال 2010). تا سال 2020، بیش از نیم میلیون هکتار از جنگل‌های اولیه جنوب شرقی آسیا برای تهیه روغن پالم پاک‌تراشی خواهد شد.

براساس گزارش فوق، جزایر اندونزی و سوماترا سریع‌ترین نرخ جنگل‌زدایی در تاریخ بشر را تجربه کرده‌اند. این توسعه و جنگل‌زدایی‌ها باعث افزایش شدید آتش سوزی‌ها در این ناحیه شده است، به‌طوری که 69 میلیون نفر تحت تاثیر آلودگی هوای ناشی از آتش زدن جنگل‌ها برای جنگل‌زدایی قرار گرفتند و هزاران نفر از شدت این آلودگی جان باختند.

در پارلمان اروپا یادآوری شد که کشورهای آلمان، دانمارک، فرانسه و انگلستان وعده داده‌اند تا سال 2020 به سمت استفاده پایدار از روغن پالم حرکت کنند، بدین معنی که مزارع جدید نباید روی اراضی جنگلی طبیعی شکل گرفته باشند، تولید و استفاده از منابع نباید در تضاد با منافع مردم محلی باشد، کودکان هم نباید در مزارع روغن پالم کار کرده باشند. در اصل اتحادیه اروپا به دنبال صدور مجوز خرید روغن پالم به نحوی است که با جنگل‌زدایی همراه نباشد.

مهم‌ترین مسئله در این تصمیم برخورد مسئولانه با آسیب‌های جدی است که تولید این محصول بر محیط زیست وارد می‌کند. اتحادیه اروپا تاکید دارد که مشکل جنگل‌زدایی نه تنها شرایط تغییرات آب و هوایی را نادیده می‌گیرد بلکه اهداف سازمان ملل برای توسعه پایدار را نیز نادیده می‌گیرد.

فعالان محیط زیست با ابراز نگرانی از وسعت گرفتن جنگل‌زدایی‌ها در جنوب شرقی آسیا ابراز کردند که چگونه می‌توان به رعایت استانداردهای تولید پایدار این محصول امیدوار بود؟ و چگونه می‌توان تعداد زیادی تولیدکننده کوچک را در اندونزی و مالزی کنترل کرد در حالی‌که این دو کشور بیش از 90 درصد از روغن پالم جهان را تولید می‌کنند؟

به گفته یکی از نویسندگان گزارش فوق، ماهواره‌ها تصاویر را طی 30 سال گذشته ثبت کرده‌اند و در حال حاضر مساحت‌های جنگل‌تراشی شده قابل تشخیص است، به‌طور مثال 18 هکتار جنگل انبوه در 10 ماه ناپدید شده است. البته با این تصاویر ماهواره‌ای می‌توان نسبت به کنترل میزان جنگل‌زدایی برای روغن پالم امیدوار بود.

البته باید تاکید داشت که نیازمندیم سریع‌تر وارد اقدام جدی شویم. سرعت جنگل‌زدایی در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا مانند نواحی از مالزی به قدری زیاد است که تنها 18 درصد از جنگل‌های استوایی با کیفیت بالا از انقلاب تولید روغن پالم در این کشور در امان مانده است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960115-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید