Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا مطرح کرد:

افزایش 1.5 میلیون تن ظرفیت سردخانه‌ها در 3 سال گذشته/ تجربه کاربردی حجتی از همکاری تعاونی های روستایی ایتالیا با صنایع تبدیلی

وزارت جهاد کشاورزی در کنار تولید، در زمینه فراوری و نگهداری محصولات کشاورزی نیز فعال بوده است.

افزایش 1.5 میلیون تن ظرفیت سردخانه‌ها در 3 سال گذشته/ تجربه کاربردی حجتی از همکاری تعاونی های روستایی ایتالیا با صنایع تبدیلی

وزارت جهاد کشاورزی در کنار تولید، در زمینه فراوری و نگهداری محصولات کشاورزی نیز فعال بوده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در جریان نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر وضعیت سردخانه‌های موجود در کشور گفت: در سه سال گذشته 1.5 میلیون تن به ظرفیت سردخانه‌های موجود در کشور اضافه شده است.

محمود حجتی با اشاره به اینکه از آغاز احداث سردخانه‌ها تا سال 92 ظرفیت واحدها سه میلیون تن بود، افزود: در سه سال اخیر 50 درصد آنچه که ایجاد شده بود، تإسیس شد و اکنون نیز بالای دو میلیون تن ظرفیت در دست احداث است که بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه احداث سردخانه، تغییر کاربری نیست، عنوان کرد: هنوز هم عده‌ای که می‌خواهند جلوی ویلاسازی در باغ‌ها را بگیرند، فکر می‌کنند باید جلوی احداث سردخانه را هم گرفت. در صورتی که این موضوع جزو ضرورت‌های تولید است و نباید آن را تغییر کاربری دانست.

حجتی ادامه داد: به‌عنوان مثال، یک باغ سیب 300 هکتاری، قطعا برای جلوگیری از فساد محصول خود، به یک واحد سردخانه هم احتیاج دارد و در تولید انبوه، باید ان را لحاظ کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا مبنی بر چگونگی وضعیت صنایع تبدیلی بیان کرد: این جزو زنجیره تولید بوده و اصرار ما بر این است که احداث کارخانه‌های مربوطه در مناطق روستایی باشد تا ارزش افزوده ایجاد شده در همان منطقه مصرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در بازدید از جنوب ایتالیا مشاهده کردیم یک تعاونی در یک منطقه روستایی که عمدتاً زیتون کشت می‌کردند، تمام کارهای روغن‌کشی، سورتینگ و فراوری را به عهده گرفته بود و هر روز به یکی از کشاورزان نوبت می‌داد.

به گفته حجتی، این واحد در کنار روستا بود و پرسنل آن هم از فرزندان کشاورزان بودند؛ بنابراین نیازی به مهاجرت آنها برای کارگری در حاشیه شهرها دیده نمی‌شد.

وی معتقد است: در ایران نیز باید مسائل مربوط به بسته‌بندی و فراوری در روستای مربوطه تأسیس شود تا هم ضایعات کاهش یافته و هم اشتغال در منطقه ایجاد شود./


گزارش تکمیلی این نشست، متعاقباً منتشر خواهد شد.

V-960115-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید