Iranian Agriculture News Agency

افزایش بیست درصدی تولید محصولات زراعی استان کرمان در سال 95

در سال گذشته تولید محصولات زراعی اساسی استان کرمان نظیر گندم و ذرت و بذور این محصولات به طورمیانگین افزایش بیست درصدی داشته است.

افزایش بیست درصدی تولید محصولات زراعی استان کرمان در سال 95

در سال گذشته تولید محصولات زراعی اساسی استان کرمان نظیر گندم و ذرت و بذور این محصولات به طورمیانگین افزایش بیست درصدی داشته است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، آهنگری، مدیر امور زراعت این سازمان گفت: در سال 95 تولید محصولات زراعی اساسی نظیر گندم و ذرت و بذور این محصولات به طورمیانگین افزایش بیست درصدی داشته و این مسئله با توجه به روند کاهشی منابع آب، اعتبارات دولتی و ادامه خشکسالی نشان دهنده اثرات مثبت امور کارشناسی ومدیریت مزرعه در افزایش عملکرد وتولید محصولات زراعی است .

وی افزود: تولید و ترویج کاشت رقم ذرت هیبرید سینگل کراس 706 و بذر پنبه رقم خرداد، بذر گندم رقم شبرنگ و بذر جو رقم خاتم به عنوان مقاوم به شوری در استان به دلیل برتری این ارقام نسبت به ارقام رایج از اقدامات شاخص زراعت در سال گذشته بوده است .

آهنگری در ادامه افزود: توزیع بذر کارهای غلات و کلزا با یارانه، توزیع بذر منداب جهت اصلاح خاک، توسعه روشهای خاک ورزی حفاظتی از دیگر اقدامات مدیریت زراعت استان در سال گذشته بوده است .

وی برنامه های سال 96 را افزایش سطح زیر کشت ارقام متوسط رس ذرت جهت کاهش مصرف آب وکاهش خسارت سرمازدگی و ادامه برنامه الگوی کاشت، پیگیری طرح تجمیع مدیریت موتورپمپهای خرده مالکین جهت مدیریت متمرکزتولید محصولات زراعی وسیاست های اجرایی سازمان، ساماندهی تولید بذور محصولات زراعی خصوصا گندم، ذرت، جو، پنبه وتولید بذور ارقام جدید و امیدبخش وممانعت از ماندگاری وسنواتی شدن بذور با اعمال سیاستهای کمیته بذر استان وکشور اعلام کرد و گفت: توسعه روش آبیاری میکروتیپ در محصولات زراعی، اجرای بهینه الگوی کاشت، توسعه روشهای کشاورزی حفاظتی، معرفی گیاهان و ارقام با مقاومت نسبی به خشکی وشوری از جمله برنامه های توسعه این مدیریت در استان کرمان است .

آهنگری همچنین از معرفی محصولات با مزیت نسبی جهت جایگزینی کشت های کم بازده در سال جدید خبر داد و افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر توسعه کشت گیاهان باکارآیی مصرف آب بالا نظیر سورگوم، ارزن علوفه ای، تریتیکاله از برنامه های مدیریت زراعت در سال آتی است .

وی در پایان با ابراز خوشنودی از ادامه روند خرید تضمینی محصولات راهبردی نظیر گندم، ذرت، پنبه با استفاده از بورس کالاهای کشاورزی در سال جاری گفت: تولید بذرهیبرید سینگل کراس 706 استان و توزیع مقادیر متنابهی از آن بین کشاورزان ذرت کار به عنوان رقم جایگزین ذرت دیررس 704 استمرار خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید