Iranian Agriculture News Agency

بادام و موسیر کوهستانی در نهاوند کشت شد

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: برای نخستین بار در کشور بیش از 40 هزار هسته بادام به همراه چند تن موسیر در کوهستان های نهاوند کشت شد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: برای نخستین بار در کشور بیش از 40 هزار هسته بادام به همراه چند تن موسیر در کوهستان های نهاوند کشت شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی ده پهلوان گفت: با تلاش و کمک چند کشاورز، باغدار، مرتع دار و تلاش مهندسان فنی این اداره برای توسعه جنگل‌های و مراتع نهاوند و جلوگیری از فرسایش خاک و جذب باران در سال گذشته اقدام به کاشت بیش از 35 هزار هسته بادام شیرین به شکل گلدانی و پیاز موسیر در کوهستان های نهاوند کردیم .

وی ادامه داد: با استفاده از این روش جدید در پاییز امسال نزدیک به 100 هکتار جنگل‌کاری بادام کردیم که با این حجم کاری برای نخستین بار در ایران بیش از 40هزار هسته بادام شیرین در 40 هزار گلدان کوچک کاشت و سپس به عرصه‌های منابع طبیعی منتقل و کاشته شد .

ده پهلوان افزود: یکی از جوان موفق و تحصیل‌کرده نهاوندی برای نخستین بار در ایران برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی و با هدف ایجاد اشتغال اقدام به پرورش گیاه خوراکی و دارویی موسیر در ارتفاع 700 متری کوهستان گرین نهاوند کرد .

وی بیان کرد: فاصله کاشت این مزرعه در دل ارتفاع 700 متری و 30 کیلومتری شهرستان نهاوند است که در 4 قطعه زمین حدود 400 و 500 متری و در مجموع 1هکتار گیاه موسیر کاشته‌ شد که شامل چندین تن پیاز موسیر بود و این جوان برای کاشت موسیر 10میلیون تومان از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی تسهیلات دریافت کرد .

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند با اشاره به کاشت و سود سرشار بادام شیرین در دل کوهستان به دلیل کم آبر و پر محصول بودن آن اظهار داشت: تعداد 35 هزار هسته بادام با توجه به جدول برآورد هزینه برای تبدیل کردن نزدیک به 90 هکتار زمین کوهستانی به باغ نیاز است .

ده پهلوان گفت: یک هکتار باغ دیم تعداد 200 اصله درخت بادام نیاز دارد یعنی فواصل 7×7 برای یک درخت برای مناطقی که نزولات کمتر دارند بر همین اساس شرایط خوب آب و هوایی معتدل کوهستانی در نهاوند برای هر هکتار 400 درخت و درنهایت می‌توان نزدیک به 90 هکتار را جنگل‌کاری بادام کرد .

سه گونه بادام وی عنوان کرد: 4 گونه بادام شیرین، تلخ، ارژن و کوهی در میان جنگل‌های طبیعی و دست کاشت نهاوند موجود است که امسال نیز بیش از35 هزار گلدان بادام به عرصه‌های روستاهای کمالوند، محمودوند، سیاه دره خزل، دولت‌آباد، سراب‌های گیان‌، گاماسیاب، فارسبان‌، کنگاور کهنه برای کاشت منتقل شد .

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: در سال‌های اخیر صادرات بادام رشد چشم‌گیری داشته لذا توجه مسئولین و باغداران به کشت و توسعه آن معطوف شده و به‌طور متوسط از هر هکتار بادام بین 4 تا 5 تن بادام به دست میاید .

وی اظهار داشت: برای غنی کردن و ارتقاء سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاکنون 1600 هکتار جنگل دست کاشت با اعتباری افزون بر 12 میلیارد تومان در چند سال اخیر در نهاوند انجام شد .

وی گفت: در شهرستان نهاوند از ابتدای انقلاب تاکنون نزدیک به 9000 هکتار جنگل دست کاشت به‌صورت نهال و بذر درختانی مانند بنه، بلوط، گردو، زالزالک، داغ داغان، زبان‌گنجشک، اقاقیا، چنار، بادام، آلبالوی وحشی، کیکم، گلابی وحشی، سنجد و ده‌ها گونه دیگر در بیشتر اراضی منابع طبیعی نهاوند کاشته شد .

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: تاکنون بیش از 22 هزار و 200 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در نهاوند که ادامه سلسله جنگل‌های زاگرس احیا و نگهداری شد که نهاوند به لحاظ میزان سرانه جنگل رتبه نخست استان را از مجموع 35 هزار هکتار کل استان داراست .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید