Iranian Agriculture News Agency

طرح‌های استانی برای اشتغال‌زایی



ایرنا: تفاهم‌نامه طرح تکاپو (توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار) در مراسمی با حضور وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف توسعه و ایجاد اشتغال در خراسان رضوی در مشهد به امضا رسید. این مراسم با حضور فعالان توانمند حوزه آی‌سی‌تی (فناوری اطلاعات و ارتباطات) ‌کشور و با هدف هم‌اندیشی سرمایه‌گذاری و تولید هشت هزار شغل در استان برگزار شد. در طرح این تفاهم‌نامه 23 شرکت و چهار طرح برای ایجاد هشت هزار شغل در خراسان رضوی مشارکت دارند که این شرکت‌ها در حوزه تولید محتوا، نرم‌افزار، صدور خدمات فنی و مهندسی، ارتقا و توسعه کاربردی و زیرساخت فناوری و اطلاعات در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال خواهند کرد.

استاندار خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: حوزه آموزش عالی و پژوهش استان در سه سال و نیم گذشته توفیق‌های بسیار خوبی داشته است به گونه‌ای که استان در حوزه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش دارای رتبه برتر کشور است. علیرضا رشیدیان افزود: بیش از 250 شرکت دانش‌بنیان در استان و حجم قابل توجهی سرمایه‌گذاری در این حوزه از سوی دولت تدبیر و امید فعال شده است و باید از این ظرفیت به وجود آمده به منظور ایجاد اشتغال استفاده شود.

وی اظهار کرد: 48 درصد از مجموع نیروهای جویای کار استان را جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند که باید از توانمندی‌های آنان برای سرعت بخشیدن به روند توسعه مناطق مختلف استفاده شود. او ادامه داد: مزیت‌های صنعتی، معدنی، گردشگری، خدماتی و ترانزیتی زمینه بسیار خوبی را برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این استان فراهم کرده است. به گفته مسوولان خراسان رضوی، 120 هزار فرصت شغلی در دولت تدبیر و امید در این استان ایجاد شده و با بهره‌برداری از طرح‌های در حال اجرا تا پایان این دولت 150هزار فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد می‌شود.

خراسان رضوی با مساحت 118 هزار و 854کیلومتر مربع چهارمین استان بزرگ کشور است که از ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۱۶۴ دهستان تشکیل شده‌است. این استان بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۰)حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد و از این نظر نیز دومین استان کشور است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: به دنبال ایجاد شغل با تکیه‌بر ظرفیت‌های بومی هر استان هستیم. علی ربیعی در مراسم امضای برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار «تکاپو» که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۷۰۰ هزار شغل درکشور ایجاد کردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های اشتغال در ۷ استان شناسایی و برنامه‌ریزی برای فعال کردن آنها انجام شده که راه‌اندازی مدرسه کفش مشهد نیز به همین منظور صورت گرفته است. ربیعی تصریح کرد: کشور ما در مناطق مختلف دارای ظرفیت‌های اشتغال‌زایی بسیار خوبی است که با تکیه بر آنها قادر خواهیم بود در سال جاری شغل‌های زیادی ایجاد کنیم. وی اظهار کرد: سیاست‌گذاری دولت تقویت عرصه‌هایی است که شغل زیادی ایجاد می‌کنند و به این منظور تقویت مشاغل محلی، اشتغال با تاکید بر مناطق محروم، اتصال مشاغل خانگی به بخش‌های بالادستی و طرح تکاپو مورد تاکید قرار دارد.

وزیر کار در ادامه با تاکید بر توجه به حوزه «آی سی تی» گفت: به این منظور کارگروهی برای رفع موانع کسب و کار در این حوزه تشکیل شده و ابعاد مختلف آن نیز مدنظر قرار گرفته است. وی گفت: بسته کاملی برای حمایت از اشتغال در بخش «آی سی تی» تهیه شده که می‌تواند نقش مهمی در اشتغال عمومی داشته باشد و امیدواریم به‌عنوان اولین بسته به تصویب هیات دولت برسد. ربیعی تاکید کرد: دولت، دانشگاه و بخش خصوصی به‌عنوان سه ضلع مثلث در این حوزه باید پای کار بیایند و پیشنهاد ما این است که تعیین صلاحیت حرفه‌ای شرکت‌های حوزه «آی تی» و «آی سی تی» به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به ساختارهای نهادی خراسان رضوی تصریح کرد: قرار است ۳۲۰ میلیارد تومان در استان در قالب ۲۴ طرح سرمایه‌گذاری شود که نتیجه آن ایجاد ۸ هزار شغل مستقیم در حوزه‌های‌ آی‌تی و آی‌سی‌تی خواهد بود. محمود واعظی در نشستی با استاندار خراسان رضوی درخصوص صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: زیرساخت‌ها و دسترسی‌ها آماده است. در سه سال گذشته حجم شبکه انتقال کشور ۹۵۰ گیگابایت بوده که اکنون به ۱۰ هزار گیگابایت رسیده است. این رقم حاکی از رشد بیش از ۱۰ برابری است. در همین مدت حجم پهنای باند کشور ۶۲۴ گیگابایت بوده که اکنون تا ۶۸۰۰ گیگابایت افزایش داشته و تا اواسط اردیبهشت به بیش از ۱۰ هزار گیگابایت می‌رسد.


سرمایه‌گذاری ۴۹۷ میلیارد تومانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی ۸۲۵ میلیارد تومان دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری داشته‌اند. قرار این است که ۴۹۷ میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان این دولت در استان در این حوزه سرمایه‌گذاری شود. این می‌تواند تحول بزرگی در استان به وجود آورد، البته ۳۰ میلیارد تومان از این بودجه ۸۲۵ میلیارد تومانی برای مشهد ۲۰۱۷ هزینه شد.

وی با بیان اینکه بستر فعالیت آماده بوده و این استان نیز از غنای خوبی برخوردار است، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم نیروهای فارغ‌التحصیل کشور که ۱۶ درصد آنها در حوزه آی‌سی‌تی تحصیل کرده‌اند، با این بستر و فضایی که به وجود آمده، بیکار باشند. این اقدام شدنی است و حتما می‌توان آن را انجام داد. واعظی با بیان اینکه زمانی در ایجاد اشتغال در بخش خدمات موفق هستیم که ابزار آی‌سی‌تی را به بخش خدمات ببریم، اضافه کرد: خوشبختانه اکنون شرکت‌ها خواهان تسهیل قوانین و مقررات هستند چون در این حوزه به اندازه کافی پول و ثروت وجود دارد. در گذشته تنها منابع مالی تولید ثروت می‌کرد ولی اکنون فکر تولید ثروت می‌کند. باید به این تحول سرعت دهیم و به استقبال آن برویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حدود ۱۳۰ هزار اپلیکیشن بومی در کشور تولید شده و در حال استفاده است، گفت: به‌عنوان نمونه ۹۶ درصد اپلیکیشن‌های کافه بازار ایرانی است. اگر به بازار صادرات توجه نکنیم، این نیروی انباشته کشور نمی‌تواند رشد کند. نیازمند رقابت بین‌المللی هستیم. واعظی با اشاره به ساختارهای نهادی استان تصریح کرد: کمتر استانی وجود دارد که این مجموعه‌ها را در کنار هم دارد. مراکز مختلف فناوری ارتباطات ما در این استان فعال است. وقتی در مورد کسب و کار صحبت می‌شود، همه ساختارهای نهادی آن در استان آماده است. ۳۲۰میلیارد تومان قرار است در قالب ۲۴ طرح در این استان ایجاد شود که نتیجه آن ایجاد ۸ هزار شغل مستقیم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید