Iranian Agriculture News Agency

مهاجرت گونه‌ها در اثر تغییرات اقلیمی، رفاه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد

تغییر قلمرو حشرات تحت تأثیر آب و هوا

مهاجرت دسته جمعی گونه‌های سازگار با آب و هوای خنک‌تر، پیامدهای عمیقی برای بشر دارد، سوق دادن حشرات حامل بیماری، آفات زراعی و تغییر مکان گرده افشانی گیاهان با جابجایی حشرات در مناطق جدید، نمونه‌ای از این اثرات است.

تغییر قلمرو حشرات تحت تأثیر آب و هوا

مهاجرت دسته جمعی گونه‌های سازگار با آب و هوای خنک‌تر، پیامدهای عمیقی برای بشر دارد، سوق دادن حشرات حامل بیماری، آفات زراعی و تغییر مکان گرده افشانی گیاهان با جابجایی حشرات در مناطق جدید، نمونه‌ای از این اثرات است.

به گزارش ایانا از گاردین ، بر اساس مطالعات جدید انجام شده، اعلام شد که گرم شدن زمین باعث تقسیمات جدید محدوده حضور حیوانات و گیاهان در سراسر جهان می‌شود که پیامدهای عمیقی برای بشر دارد. دانشمندان در این تحقیقات اعلام کردند که افزایش دما در زمین به‌طور فزاینده گونه‌های سازگار با آب و هوای خنک را مجبور به مهاجرت به نواحی با آب و هوای سردتر می‌کند. سوق دادن حشرات حامل بیماری به مناطق جدید، گسترش آفات گیاهی در نواحی مختلف و تغییر مکان گرده افشانی گیاهان با جابه‌جایی حشرات باعث باروری گونه‌های گیاهی جدید در مناطق می‌شود.

محققان هشدار می‌دهند که برخی از فعالیت‌های مهم صنعتی مانند جنگلداری و گردشگری و بروز تنش بین ملت‌ها در پی انتقال منابع طبیعی مانند بهره‌برداری از ذخایر ماهی‌ها در حال ظهور است. مهاجرت جمعی گونه‌ها در اثر تغییرات آب و هوایی تقویت می‌شود. به‌عنوان مثال، در مناطقی از قطب شمال که انعکاس برف رخ می‌دهد، پوشش گیاهی تیره‌تر رشد می‌کند.

محققان در تحلیل خود که در مجله علوم منتشر کردند بر این باورند که "بقای انسان در جوامع شهری و روستایی، بستگی به زندگی دیگر گونه‌ها بر روی زمین دارد. در واقع توزیع مجدد جهانی تنوع زیستی در اثر تغییرات آب و هوایی اثرات قابل توجهی بر اکوسیستم و رفاه انسان‌ها خواهد داشت".

محققان در این مطالعه که از 40 نهاد بین‌المللی در سراسر جهان شرکت داشتند، اعلام کرده‌اند که این حرکت و جابه‌جایی بزرگ گونه‌ها، برای حدود 2500 سال یکی از بزرگترین توزیع مجدد تنوع زیستی پس از آخرین یخبندان عصر زمین تاکنون است.

تیم مطالعاتی در این مقاله هشدار می‌دهد که این تغییرات برندگان و بازندگان را در پی خواهد داشت، که اساسا نوعی تغییر شکل الگوی رفاه انسان خواهد بود و به‌طور بالقوه، منجر به تغییرات قابل توجهی می‌شود. جامعه بشری هنوز در حال درک مفاهیم توزیع مجدد گونه‌ای بی‌سابقه از جمله تأثیرات آن بر انسان در حیات زمین است،

سهم عمده تغییرات آب و هوا ناشی از فعالیت‌های انسانی و انتشار گازهای گلخانه‌ای است، این تغییرات آب و هوا نه تنها در افزایش درجه حرارت زمین، بلکه در بالا آمدن سطح دریاها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، تشدید آب و هوا مانند خشکسالی و سیلاب‌های مکرر، خود را نشان می‌دهد، اثراتی که باعث مهاجرت بسیاری از گونه‌ها برای ادامه حیات می‌شود.

پروفسور گرتاپسل از دانشگاه تاسمانی در استرالیا که در این تحقیق شرکت داشته است، می‌گوید: گونه‌های خشک‌زی که در یک سوی زمین هستند، به‌طور متوسط در هر دهه 17 کیلومتر و گونه‌های دریایی به‌طور متوسط 72 کیلومتر جابجا می‌شوند. نمونه‌های مستند بسیاری از مهاجرت فردی گونه‌ها و چند نمونه از انقراض گونه‌ها در پاسخ به گرم شدن کره زمین وجود دارد. اما پسل در این باره می‌گوید: "مطالعه ما نشان داد که چگونه تغییرات اکوسیستم‌ها، سلامت انسان را در این فرآیند تحت تأثیر قرار می‌دهد."

تأثیر مستقیم این تغییرات بر روی انسان در جابجایی حشرات و حمل عوامل بیماری مانند انتقال پشه مالاریا به منطقه جدید و گرم‌تر است که مردم ممکن است سیستم ایمنی ضعیف‌تری در برابر این بیماری داشته باشند. مثال دیگر گسترش بیماری لایم (نوعی بیماری عفونی ناشی از گزش نوعی حشره) در شمال اروپا و آمریکا است.

تولید موادغذایی نیز در برخی موارد تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است، مثلا کشت قهوه در مناطق ارتفاعی بالاتر و خنک‌تر در حال انجام است که این باعث اختلال جدی در صنعت جهانی این محصول می‌شود. آفات محصولات کشاورزی هم در حال حرکت و جابه‌جایی هستند و به همراه خود شکارگران طبیعی خود مانند قورباغه‌ها، حشرات، پرندگان و پستانداران کوچک را نیز جابجا می‌کنند.

از منابع دیگر تحت تأثیر می‌توان به جنگل‌ها و ذخایر ماهیان اشاره کرد. از سوی دیگر منافع جوامع بشری از این جابجایی‌ها نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد. برای مثال درختان حرا، در حال مهاجرت از استرالیا و جنوب ایالات متحده هستند و این به معنی کاهش جدی محافظت نواحی ساحلی در برابر طوفان‌های دریایی و از دست دادن منابع غذایی ماهیان در برخی از نواحی است.

به عقیده ناتالی پتورلی از موسسه جانورشناسی انگلستان و از اعضای تیم تحقیقاتی، این توزیع مجدد گونه‌های جانوری و گیاهی برای زیست‌شناسان نگران کننده است. زیرا جهان به‌عنوان کل، آمادگی کافی برای مقابله با طیف وسیعی از معضلات در حال ظهور از حرکت گونه‌های جانوری و گیاهی را در همه سطوح ندارد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960116-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید