Iranian Agriculture News Agency

با آغاز خرید تضمینی گندم مطرح شد:

تأمین منابع مالی کافی، بزرگ‌ترین مشکل پیش روی دولت/ سال گذشته با کمبود سیلوی گندم روبه‌رو شدیم

با آغاز خرید تضمینی گندم در سال جاری، نگرانی‌ها از تکرار برخی مشکلات سال 95 در بین کارشناسان و کشاورزان افزایش یافته است. هرچند سال گذشته در ابتدای برداشت گندم و خرید تضمینی پول کشاورزان به‌موقع پرداخت شد، اما با افزایش حجم هزینه‌های دولت در تأمین منابع مالی و پرداخت بهای گندم خریداری شده با مشکل روبه‌رو شد، به‌طوری‌که برخی از کشاورزان سه ماه پس از تحویل محصول موفق به دریافت تمامی بهای محصول خود شدند.

تأمین منابع مالی کافی، بزرگ‌ترین مشکل پیش روی دولت/ سال گذشته با کمبود سیلوی گندم روبه‌رو شدیم

با آغاز خرید تضمینی گندم در سال جاری، نگرانی‌ها از تکرار برخی مشکلات سال 95 در بین کارشناسان و کشاورزان افزایش یافته است. هرچند سال گذشته در ابتدای برداشت گندم و خرید تضمینی پول کشاورزان به‌موقع پرداخت شد، اما با افزایش حجم هزینه‌های دولت در تأمین منابع مالی و پرداخت بهای گندم خریداری شده با مشکل روبه‌رو شد، به‌طوری‌که برخی از کشاورزان سه ماه پس از تحویل محصول موفق به دریافت تمامی بهای محصول خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایانا، خرید تضمینی در این حجم برای یک محصول نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است که باید به آن توجه شود، ازجمله این زیرساخت‌ها می‌توان به سیلوهای مناسب مورد نیاز برای انبار گندم اشاره کرد. نبود سیلوی مناسب و کافی مشکلی دیگری بود که سال گذشته در خرید تضمینی گندم پیش آمد، مشکلی که کارشناسان توجه به آن را ضروری می‌دانند.


لزوم تأمین منابع خرید تضمینی گندم از آغاز کار

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، تأمین منابع مالی کافی برای خرید تضمینی گندم را بزرگ‌ترین مشکل پیش روی دولت می داند و معتقد است اگر از همین ابتدا به نحوه تأمین منابع مالی خرید تضمینی گندم توجه نشود، مشکلات پرداخت بیش از سال گذشته خواهد بود.

علی‌قلی ایمانی در ادامه گفت: اگر تأخیر در پرداخت بهای محصول به کشاوزان دوباره تکرار شود، باعث ایجاد دلسردی در آنها می‌شود و این درحالی است که پایداری تولید در این محصول راهبردی از اهیمت زیادی برای کشور برخوردار است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در خرید تضمینی گندم افزود: سال گذشته به‌دلیل نبود سیلوی کافی و مناسب در تعدادی از استان‌ها، کامیون‌های حمل گندم مدت‌زمان زیادی را در صف‌های طولانی گذراندند که این امر هزینه حمل و نقل برای کشاورزی و در نتیجه هزینه تمام شده محصول را افزایش داد.

ایمانی اضافه کرد: افزایش هزینه تمام‌شده همراه با تأخیر در پرداخت در اواخر برداشت گندم باعث نارضایتی کشاورزان و اعتراض‌های آنها نسبت به نحوه اجرای خرید تضمینی شده است.

وی راهکار پیشنهادی خود را برای تأمین به‌موقع منابع مالی خرید تضمینی را عرضه اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا، از همین روزهای ابتدایی خرید تضمینی عنوان کرد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران معتقد است: این روش بهترین راه برای تأمین مالی شرکت بازرگانی دولتی و پرداخت به‌موقع مطالبات گندمکاران است.

به گفته ایمانی، اگر سود مناسب و جذاب برای این اوراق در نظر گرفته شود، دولت می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان مطالبات گندمکاران را پرداخت.

وی همچنین راه‌حل رفع مشکل کمبود یا نبود سیلوی مناسب در برخی استان را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌داند.

ایمانی مناسب‌ترین فاصله زمانی خرید تا پرداخت بهای گندم از کشاورزان را 10 روز عنوان کرد و یادآور شد: مراحل تولید گندم از داشت تا برداشت هفت تا هشت ماه زمان می‌برد این مدت دست کشاورز خالی است و هرگونه تأخیر در پرداخت بهای محصول می‌تواند کشاورز را در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دهد، ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای تولید و خرید نهاده‌ها و آماده‌سازی زمین برای کشت بعدی نیازمند تأمین مالی کشاورز است.


انباشت بدهی کشاورزان با تأخیر در پرداخت مطالبات

محمد جعفری، گندمکار نمونه سال 95 استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا تجربیات خود را از خرید تضمینی سال گذشته گندم این‌گونه توصیف می‌کند: سال پیش پرداخت بهای گندم یکجا انجام نشد و پرداخت‌ها از زمان تحویل محصول در چند مرحله و به‌صورت درصدی از کل بهای محصول بود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند، تأخیر در پرداخت‌ها باعث انباشت بدهی آنها شد و شرایط اقتصادی کشاورزان را دشوارتر کرد.

این کشاورز نمونه ازدحام در مراکز تحویل گندم و معطلی 48 تا 72 ساعته کامیون‌های را از مشکلات دیگر سال گذشته کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: کامیون داران برای هر ساعت خواب خود در صف‌های طولانی تحویل محصول هزینه‌های بالایی را از کشاورزان می‌گیرند. این افراد در روزهای اوج برداشت با سوءاستفاده از نیاز کشاورزان به وسایل نقلیه کرایه‌های حمل را تا دو برابر افزایش می‌دهند؛ به‌طور مثال سال گذشته در ابتدای برداشت 25 هزار تومان برای هر تن می‌گرفتند و با افزایش تقاضا این مبلغ را به 50 هزار تومان رسانند که این امر باعث تحمیل هزینه بیشتر به کشاورزان شد.


چهار محل برای تأمین منابع مالی خرید تضمینی تعیین شده است

اما حسن عباسی‌معروفان، عضو موظف هیأت‌مدیره و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا مشکلات مطرح‌شده از سوی کارشناسان و کشاورزان را حل‌شده عنوان کرد و گفت: با تمهیداتی که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تأمین منابع مالی خرید تضمینی گندم و فضای لازم برای ذخیره این محصول اندیشیده‌اند جای برای نگرانی وجود ندارد.

به گفته وی، چهار محل برای تأمین منابع مالی خرید تضمینی تعیین شده است که این محل‌ها شامل؛ 500 میلیارد تومان از محل فروش کالا و گندم شرکت بازرگانی دولتی ایران، تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و بودجه دولتی است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین خبر از اعلام آمادگی کارخانه‌های آرد و سیلوهای بخش خصوی برای تأمین فضای لازم برای ذخیره گندم‌های خریداری شده داد و عنوان کرد: برای حل مشکل کمبود فضای ذخیره گندم نیز علاوه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، عرضه مستقیم گندم سه تا چهار استان در بورس انجام خواهد شد.

معروفان به کشاورزان توصیه کرد که برای جلوگیری از اذهام، معطلی در صف‌های طولانی و سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب، گندم خود را به تدریج و در آرامش آماده تحویل کنند چراکه علاوه بر ثابت بودن قیمت‌ها در طول دوره خرید تضمینی کشاورزان تا مهر فرصت تحویل محصول دارند.

وی همچنین از کشاورزان خواست تا در صورت امکان گندم خود را به شهرستان‌های همجوار که از امکانات ذخیره‌ای بالاتری برخودار هستند انتقال دهند./

G-960119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید